Gå til innhold

Anna kvar veke far/mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Sitt her med eitt spørsmål og lure på om det er noen som har opplevd det samme eller kan komme med råd/svar? Er stemor til ein gutt på snart 10år. (Foreldra skilte lag når han var 5år.)

Han er utadvendt, liker seg på skulen, og er ellers sosial med venner i fritida. Dei siste par månadane har me allikavel merka forandring i korleis han har det. Hjå oss er han kosen, snill, lydig og blid. Me får intrykk av at han har det godt og er ein trygg gutt, men når han skal reisa til mor blir han stille, mindre matlyst og må ofta på do.

Hjå mor er han totalt motsatt der vil han ikkje høyra etter, svarer frekt, lyg, slår, sparker og lager det utriveleg. Dette forverrar seg i perioden han skal tilbake til oss seier mor. Ho synest det er veldig vanskeleg å takle.

Eg får så ilt for gutten, føler at han ikkje har det godt. Når me har snakke med han om dette seier han at alt er bra, men at han savner mora når han er hjå oss og når han er hjå mora savner han faren. Er det noke me kan gjera for at det skal bli lettare for han?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vet jeg, men jeg personlig mener at barn har det best med ett fast bosted. Når barnet er en uke her og en uke der er jo barnet mer som en kasteball.

Skrevet

Barn har desverre lett for å føle seg sviktet og avvist i en situasjon der de blir sendt mellom to bosteder. Hvordan skal man i en alder av 10 år eller 3 år begripe hvorfor hverken mor eller far ikke "vil" ha dem hos seg hele tiden? Personlig tror jeg ikke det er mulig for så små å forstå dette før de står i samme situasjon som foreldrene selv en gang, men da er det vel litt sent??

Jeg tror reaksjonene til din stesønn, bærer tydelig preg av å ikke føle rotfeste eller å ha et hjem han kan kalle hjem.

Hva med at dere prøver ( for guttens skyld) å la han bo hos mor eller far på ubestemt tid, og evaluere underveis ( dere voksne imellom)? Men, ikke spør hvor han helst vil bo!!! Finn det ut dere isåfall...

• 4 måneder senere...
Skrevet

Jeg også mener at det er ikke bra for barnet med dette annahver uke. Jeg har prøvde det samme med mitt barn og det fungerte greit nok på slutten, men det var mye trøbbel med en gang.

Dette barnet er nå såpass stort at kanskje det går an å spørre han direkte? PRate litt med han og finn ut hvorfpr han oppfører seg slik. Kanskje han er helt totalt misfornøyd med denne ordningen? Han har rett til å bli hørt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...