Gå til innhold

Svineinfluensa vaksine...... <3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle med søstre...Leste på VG nett i dag at det oppfordres til at alle gravide skal ta svineinfluensa vaksine..De viser også til en Amerikansrapport hvor det fremheves viktigheten av dette...<3

Hva tenker dere..? Vaksinen kommer i neste uke og gravide hadde første prioritet....mmm...litt skeptisk til denne vaksinen jeg..Har dere noen tanker rundt dette...?

Ha en forsatt super duper dag..<3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei=)

Jeg jobber i butikk og møter derfor mange mennesker hele dagen og tar i penger osv.... der jeg jobber kan man ikke vaske seg på hendene hver gang man har tatt i penger o.l.

Jeg skal også til London den 15 oktober og jeg har vurdert denne vaksinen sterkt.... Men har ikke fått med meg alt, er denne vaksinen noe som vi må betale for eller blir dette dekket av staten??

Skrevet

Jeg er svært skeptisk til uoppdagede bivirkninger på en såpass ny vaksine...

Skrevet

Mente ettervirkninger, ikke bivirkninger.... slik som man gjerne oppdager mange år etter at vaksinen ble tatt. Og da tenker jeg mest på den lille babyen...

Skrevet

Hei!

Jeg er generellt for vaksiner og har også tenkt å ta denne, MEN: har hørt at man foreløbig ikke anbefaler den til dem som er gravide i 1.trimester - har dere hørt noe mer om det? Snakket med noen bekjente, han lege og hun gravid, han hadde oppdatert seg veldig og de skal ta den begge to. Dette er personer jeg stoler på.

Selvsagt er det alltid en risiko ved å ta vaksiner, men risikoen kan være større om man ikke tar dem - og som regel må man ha en viss dekningsgrad i samfunnet for effektiv virkning, tenk på alle i risikogruppene man er med på å beskytte ved å ta vaksinen (for dem som ikke er gravide)

Skrevet

Ja enig med deg..Ikke så lett dette..Det er jo faktisk ingen som vet hvilke ettervirkninger denne vaksinen kan få for gravide og fostret..Det er jo umulig å forske på siden vaksinen er ny..Så må si jeg er i tvil på delte legers meninger..Ikke lett å være oss...<3

Skrevet

ja, sånn sett har jeg ikke tenkt på det... hmmm.... det var sant det der med ettervirkninger....

Skrevet

Ja d blir jo ille om de sier det om noen år at alle Gravide som tok vaksinen i 2009 ikke burde fått disse annbefalingene da det viser seg osv...en vet jo aldri...Er ikke utprøvd..Vi er jo på en måte prøve kaniner..Å ikke misforstå meg jeg har 3 barn og har fulgt alt av vaksinasjons programer og er selv vaksinert for mye siden vi reiser masse..Men må si jeg er skeptisk til om denne vaksinen kan "skade" babyen min...<3 Å det vet vi vell ikke før om noen år..eller...?

Skrevet

Ingen lett beslutning å ta, dette her. Men denne vaksinen er laget på akkurat samme måte som influensavaksiner ellers. Bare at den er laget av dette spesifikke viruset, og ikke av sesong-influensa-coctail. Så det er lang og god erfaring med produksjonen. Og dette hysteriet rundt kvikksølvinnholdet, er fullstendig ubegrunnet. Kvikksølv er den bakteriedrepende bestanddelen av en vaksine, og finnes i mange vaksiner. Man vet det bare ikke, og det er jo også svært viktig at den inneholder dette. Spørsmålet blir jo til sist om man ønsker å skaffe seg antistoffer på denne måten, eller om man skal risikere å bli syk. Jeg er uansett mye mer redd for enkelte varianter av vanlig sesonginfluensa, enn for denne, milde varianten her. Krysser fingrene for oss alle!!

Skrevet

Det ble svart bra nedenfor med at man har erfaring med å lage influensavaksine - en vaksine som er laget på inaktive virus og derfor generelt sett regnes som trygge for gravide. Jeg ser ingen forskjell på denne influensavaksinen og andre influensavaksiner (som man i åresvis har gitt gravide uten senvirkninger).

Det stemmer at man ikke anbefaler influensavaksine (både sesonginfluensa og influensa A) i første trimester.

Hvis man generelt er skeptisk til vaksiner etc kan jeg skjønne at man også er skeptisk til influensa A vaksinen, hvis man derimot normalt sett har tiltro til vaksinering ser jeg personlig ingen grunn til å være redd for denne.

Influensavaksine er alltid gratis for de som regnes i risikogrupper og skal således være gratis for gravide i denne omgangen med influensa A. Fastlegen min sa også at jeg bare skulle møte opp for å få sesonginfluensavaksinen også så da antar jeg den er gratis / rimeligere siden jeg ikke trenger handle den på apoteket selv.

Dette blir første gang jeg vaksinerer meg mot influensa, jeg har ikke hatt på 10 år så jeg har ikke giddet. Derimot får man dårligere imunforsvar som gravid og jeg orker ikke ta sjansen på å ligge stor og gravid med godt over 40 i feber og med redusert lungekapasitet pga stor baby i magen. For ikke å nevne maks uflaks og få influensaen sent og ha influensa under fødsel *grøsse*.

Skrevet

De som har laget vaksinen fraskriver seg alt ansvar for ettervirkninger av vaksinen. Den er ikke utprøvd på gravide og de kan da ikke si noe om eventuelle "bivirkninger" på foster, blir derfor ikke anbefalt gravide i første trimester. Så selv er jeg mer redd for vaksinen enn svineinfluensaen. Jobber på stort universitets sykehus der de blir prioritert å gi alle ansatte gravide eller ei vaksinen. Ganske sikker på at jeg likevel skal takke nei og heller ta influensaen som den kommer =)

Skrevet

Har selvsagt tenkt masse på dette, og på pandemi.no står det mye oppdatert info.

Ikke et lett valg dette, men det som er dokumentert er at gravide har større risiko for komplikasjoner og død, det vet man av dokumentasjon fra land som har hatt inflensaen en tid. Jeg har kommet til at jeg kan leve med evnt ettervirkninger, men at jeg ikke kan "leve med" at de to barna jeg har fra før mister moren sin. Ser at dette ble litt for direkte skrevet, men jeg for min del er ikke villig til å ta den risikoen.

Skrevet

Jeg er faktisk enig med lissin her.. Og jeg velger å tro at helsevesenet vil vårt beste..og som det sies over her, vaksina er ikke mye annerledes enn vanlige influensa vaksiner. Jeg var på sykehuset og tok ul forrige uke, og spurte overlegen om vaksina. han syns at hele familien min skulle vaksinere seg og hadde ikke tvila hvis hans egen kone var gravid.

Så...Jeg skal ta den.

Også med tanke på at om den kommer tilbake, kan den være mutert og mye skumlere enn denne gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...