magica og lille tryll ♡ Skrevet 28. september 2009 #1 Skrevet 28. september 2009 Når begynte babyen å sove i egen seng, og hvordan gjorde det? Lille tryll er snart tre måneder og veldig urolig om natta, blir lite søvn på mor :oP Har lyst å få henne over i egen seng snart, er det for tidlig? Har barnesengen stående helt inntil dobbeltsengen, men hun har aldri ligget i den. Ser for meg det kan bli endel protester... Nå vugger vi henne i søvn i vogna, også legger jeg vognbaggen oppi sprinkelsenga når vi går å legger oss. Når hun våkner for pupp første gangen, blir hun liggende hos oss. Noen som har tips for å få overgangen til å gå mest mulig smertefritt? Bør jeg vente til hun er gammel nok til å bruke opp-ned-metoden? Tips mottas med stor takk! )
FruTB Skrevet 28. september 2009 #2 Skrevet 28. september 2009 Vi samsov til Bo var 4 mnd, men fortsatt (11 mnd) sover han store deler av natten i vår seng. Sover dog fint i egen seng fra legging til midnatt Da vi gikk over til egen seng satt vi hans sprinkelseng tett inntil vår seng, og tok bort den ene veggen på sengen hans, slik at sengene gitt i ett. Sånn sett var det i grunn fortsatt samsoving, men vi våknet ikke av hverandres bevegelser. Utrolig praktisk med en sånn seng, men det er vel ikke alle det fungerer på?! Han fikk opp alle veggene på sengen sin da han begynte å krabbe - ca 6 mnd, og flyttet sengen i andre enden av rommet for en måneds tid siden. Vi jobber saaakte men sikkert mot å få ham i egen seng, på eget rom. Det går i det minste riktig vei
Maia&Mathias <3 Skrevet 28. september 2009 #3 Skrevet 28. september 2009 Vi samsov med lillegutt til han var 4 uker gammel. Vi gjorde også sånn med senga som "mammadamen og lille Bo", og det gikk helt smertefritt. For ett par uker siden flyttet vi lillegutt inn på eget rom (er vegg i vegg), han var da 5 mnd gammel og det har gått kjempefint! Jeg tror det blir verre og verre etterhvert som de blir eldre. Det er jo bare vaner, og de er lettere å forandre når de er yngre. Vi tar lillegutt inn til oss på morgenen og ligger der å ammer og koser med han.
Mamma´n til lillemor Skrevet 28. september 2009 #4 Skrevet 28. september 2009 Vi flyttet ut lillemor da hun var 6 uker. Hun sov da fint for seg selv i vogna på dagen, så vi visste at hun kunne ligge alene. Vi har brukt ammemadrass i senga vår, og denne har hun fått med over i vogga. Da lukter det kjent og hun har fortsatt den lune rammen rundt seg. De kveldene hun har vondt i magen (er nå 11 uker) så får hun sove første delen av natta sammen med oss, og så etter amming midt på natta legger jeg henne over i vogga og hun sover videre der.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 28. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 28. september 2009 Hmm.. På tide å få henne over i egen seng da kanskje... Skal prøve tipset til mammadamen å fjerne ene siden på sprinkelsenga. Og bruke lammeskinnet fra vogna, for det lukter kjent. Takk for tips )
AO3 Skrevet 28. september 2009 #6 Skrevet 28. september 2009 Han begynte vel å sove delvis i egen seng da han var 6-7 måneder gammel, men det var først ved 10-11 mnd alder at han sov "full time" i egen seng. Vi har ikke gjort noe spesielt, egentlig... Ingen teorier, ingen triks. Samsovingen funket fint for vår del, så vi har ikke stresset med det, vi har sovet på det viset som førte til at vi alle fikk mest mulig søvn. De første to månedene var det i og for seg ganske tvungen samsoving - siden han kun fikk sove hvis han sov oppå brystkassen min! Slitsomt!! Men da han faktisk klarte å sove ved siden av meg, og ikke oppå meg, syntes jeg samsoving stort sett bare var koselig og praktisk. Selv om jeg må innrømme at det nå er greit å ha senga for seg selv.
qtpie Skrevet 28. september 2009 #7 Skrevet 28. september 2009 Mitt tips er ikke å få henne i egen seng, men vi har løst plassmangelen ved at vi har snudd sengen. Sengen vår er 180x200. Så nå har vi 2 meter i bredden å boltre oss på.Litt snaut i lengden, men vi har vent oss til det. Alle sover godt. Baby innerst med egen dyne kunne ikke hatt det bedre, tror jeg....
2009baby!!!! Skrevet 29. september 2009 #8 Skrevet 29. september 2009 Datteren min sov sammen med oss til hun var ca 3,5 mnd. Trodde det skulle bli vanskelig å kutte det ut men det gikk kjempefint fra dag 1. Fortsatt sover hun i sin egen seng hver natt. Etter siste måltid som er utpå morgenkvisten så sover hun sammen med meg til vi står opp, men den lange økten sover hun alene. Vi har også samsovet noen netter da vi var på ferie og ikke hadde reiseseng, da gikk det også veldig fint å "snu tilbake". Her har det gått helt uproblematisk, eneste jeg var redd for var at hun ikke skulle klare å sovne uten å ammes i søvn, da det ofte var siste utvei før for å få henne til å sovne. Men det har gått greit. Opp/ned metoden vet jeg ikke hva er for noe...?
septemberpiken Skrevet 30. september 2009 #9 Skrevet 30. september 2009 Vi begynte bare å legge henne i sengen sin da hun var 2 måneder, vi. Ofte var hun sovende eller i hvert fall veldig trøtt (ikke noe leggetid-regime her altså), og om hun ikke roet seg med en gang prøvde vi bare å bysse henne i søvn på nytt. I starten fikk hun komme over til oss når hun våknet, etterhvert la vi henne tilbake i sengen, og sånn har det gått gradvis. Nå sover hun hele natta i sengen sin (ved siden av oss), men får komme til oss på morgenen (4 mnd). Jeg hadde bare prøvd og sett hvordan det gikk jeg, og ikke stresset med noen metoder e.l. før det var et problem... men så har det heldigvis gått ganske smertefritt hos oss, da.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 30. september 2009 Forfatter #10 Skrevet 30. september 2009 Takk for mange innspill. Skal prøve å legge henne i egen seng til helgen. Er spent! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå