Maya_1 Skrevet 28. september 2009 #1 Skrevet 28. september 2009 Nå er jeg sint! Her kommer dama og forteller hun mata jenta mi på 9mnd med cornflakes sist hun passet henne. Jeg driter i om det bare var et par stykker, hun skal ikke ha sånt. Hun har ikke kontroll på hva jenta er tilvent og ikke. Dessuten får ikke sukker i det hele tatt. Kosthold er viktig for oss, og vi har en nøye matplan for jenta, og her kommer hun og skal på død og liv døtte i henne alt annet. Jeg skjønner ikke poenget! Respektløst. Det er for svarte ikke hun som skal bestemme hva jenta mi skal spise. Sønnen hennes har fått elendig oppdragelse på kosthold, det skal ikke våre barn få. Hun lovet å ikke gi noe annet enn det vi hadde gikk beskjed om, men neeeida, det løftet bryter hun tvert. Og ikke nok med det, så sitter kjerringa etterpå og sier at hun aldri skulle ha fortalt dette. Javelja, så ikke bare kan vi ikke stole på at hun ikke spiser ting hun ikke skal, nå kan vi ikke være sikre på å få vite hva hun har spist engang. Og som prikken over i'en sitter svigerfar og svigermor og slenger sarkastiske fleiper om hvordan hun ikke får spise noe som helst. Arg, om de ikke kan godta dette får de ikke passe henne mer. Kan jo ikke stole på henne lenger. Jeg ville egentlig ingenting, bare få ut litt irritasjon over kjerringa..
Itsrejk Skrevet 28. september 2009 #2 Skrevet 28. september 2009 Eh...? Jeg er også nøye med hva småtten min får og ikke. Men å bli sint på besteforeldre om de hadde gitt ham litt cornflakes ville faktisk aldri ha falt meg inn. Jeg ville ha syntes det var mye viktigere om besteforeldre og barnebarn hadde kost seg og hatt det fint sammen. Hvis de hadde fora ham på sjokolade ville jeg nok ha sagt fra på en rolig måte at jeg ikke ville han skulle få sånt ennå, men prøvd å ikke gjøre det til noen stor sak. Er tross alt kjempeviktig at besteforeldre føler de får tillit fra foreldrene når de skal passe barnebarna - det tjener man helt klart på i lengden, tror jeg. Det dere legger grunnlaget for nå er faktisk hvilket forhold barna deres skal ha til sine besteforeldre i sin barndom og oppvekst. Kanskje litt synd om det blir forkludret av litt cornflakes? Ja, det er vi foreldre som bestemmer hva barna våre skal spise, men vi kan jo prøve å respektere at andre kanskje gjør andre vurderinger - og heller si fra på en ok måte hvis man føler at de har tråkket over streken?
Maya_1 Skrevet 28. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. september 2009 Hvordan kan jeg si fra på en pen måte når de sitter og håner meg etterpå? Synes du det er helt ok å ikke vite hva ungen din får? Jeg har alt sagt i fra på en pen måte flere ganger tidligere, derfor er jeg nå dritt lei av at jeg tydeligvis ikke kan stole på henne. Det er ikke bare cornflakes, hun har hatt lyst å la henne smake på både sjokolade og kake og krem tidligere. Gudene vet hva hun egentlig får der. Og det er problemet!
Maya_1 Skrevet 28. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. september 2009 Ja jeg vet jeg overreagerer, derfor jeg heller tyter ut her enn å blåse det ut mot dem... Jeg blir bare så sabla irritert når de sitter og gjør narr av meg om dette. Etter de forteller at de ikke har brydd seg om løftene, og sier de har til hensikt å ikke fortelle om slikt neste gang. Jeg liker ikke å ikke kunne stole på folk.. men det er ikke første gang hun irriterer vettet av meg, hun blander seg inn i ganske mye. men hun er egentlig kjempesnill, så jeg får få ut litt irritasjon her i steden. mann min er ihvertfall ikke mottagelig for å høre på min frustrasjon over henne..dere tåler vel sånt
Katsi Skrevet 28. september 2009 #5 Skrevet 28. september 2009 Synes du overreagerer en smule her... Vi er også som hun over her opptatt av sunt kosthold og er nøye på hva ungene får i seg men hadde ikke blitt så sint på svigermor om hun fortalte at hun gav minsten cornflakes. Og den kjerringa du snakker om er faktisk mor til mannen din. Kanskje blir du også farmor engang og da har du sikkert lyst at svigerdatteren din skal være med på å legge forholdene til rette så du kan få et godt forhold til barnebarna dine. Jeg er også uenig med min svigermor ganske ofte faktisk og hun kan irritere meg grønn. Men småting lager jeg ikke bråk av.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 28. september 2009 #6 Skrevet 28. september 2009 Skjønner deg godt jeg. Nå har ikke vi akkurat noe kostplan for snuppa, men ville blitt rimelig irritert hvis besteforeldre (eller andre) hadde fora jenta på ting jeg har gitt beskjed om at hu ikke skal ha! Sjokolade, kaker, saft, brus og godis syns ikke jeg så små barn trenger å få, og det bør de som skal passe knøttet respektere, eller la vær å passe... Enig i at forholdet til besteforeldre er kjempeviktig! Men det er jo litt opp til besteforeldrene å respektere oss som foreldre også, ikke bare omvendt. Jeg syns du burde prøve å snakke med de igjen på en ordentlig måte, når du har fått det litt på avstand og ikke er så sint. Prøve å få de til å se det fra ditt ståsted. Lykke til!
Katsi Skrevet 28. september 2009 #7 Skrevet 28. september 2009 Hehe, godt å se at du har fått pustet ut;)) Jeg tåler en utblåsning og vet alt om det å irritere seg over svigermor som sagt;) Skjønner at du blir frustrert over å ikke føle du kan stole på dem men noen cornflakes flak er vel ikke verdens undergang?
Ranni Skrevet 28. september 2009 #8 Skrevet 28. september 2009 Hm. jeg synes ikke det å ikke kunne stole på dem som skal passe ungen din er småting, jeg da. Ei heller mangel på respekt.Cornflakes er småting, ja, men det virker jo nesten sannsynlig at svigermor propper i ungen andre ting også, og om noen hadde gjort narr av hvordan jeg velger å oppdra mine barn (svigermor eller andre) hadde jeg blitt ganske forbanna. Gjensidig respekt og tillit er viktig og ikke småting.
Itsrejk Skrevet 28. september 2009 #9 Skrevet 28. september 2009 Men har hun det fint når hun er der? Har hun det godt og trygt? Har hun et nært forhold til sine besteforeldre? I så fall synes jeg dere er kjempeheldige. Selvfølgelig har de lyst til å skjemme henne bort. Det er jo liksom besteforeldrenes jobb det da... Jeg prøver å tenke på at det er hverdagen som teller. Om småtten får noe annet når han er hos noen andre tror jeg det er helt ufarlig. Blir ikke akkurat sukkeravhengig av å få knaske på litt cornflakes en sjelden gang. Om jeg synes det er ok å ikke vite hva ungen min får? Tja...jeg liker jo å ha kontroll i hverdagen, og det har jeg jo. Man må jo gradvis slippe opp uansett... Den dagen barnet skal i barnehagen vil du jo feks måtte overlate ansvaret til andre store deler av dagen. Som regel går det heldigvis veldig greit. Nå er småtten min nummer to da...det har nok en viss betydning. Har sett at man uansett må svelge noen kameler underveis, også hva kosthold angår. Bare vent til dattera di får venner som løper rundt med kjekspakker og dropsesker en helt vanlig onsdag, og gjerne spanderer... Når det blir dagligdags blir man litt frustrert. Jeg fokuserer på hverdagen. Hjemme får ungene sunt kosthold, og litt godt i helgene når de blir gamle nok til det. Småtten på åtte og en halv måned har vel ikke fått noe mer "ulovlig" enn noen cherrios (og de er jo nøkkelhullmerkede...hehe...) så langt, men jeg vet at det kommer. Det går nok helt greit uansett. Det kommer jo litt an på hvor mye tid datteren din tilbringer alene med besteforeldrene, selvfølgelig. Hvis hun er der flere dager i uka alene blir det jo noe annet enn om det er av og til bare. En god dialog er uansett mer produktivt og gir bedre resulatater på sikt. Jeg tør påstå det er viktigere for datteren din sin oppvekst at dere klarer å ha et godt forhold til besteforeldrene (forutsatt at de er ok folk ellers), enn hvorvidt hun får smake ett og annet der som hun ikke får hjemme.
Gjest Skrevet 28. september 2009 #10 Skrevet 28. september 2009 Synes du overreagere Big Time her! Herlighet, det er litt mat, og hun er ikke for liten til å få det. Vær glad du har besteforeldre som gjerne passer du... Om du forventer å ha full kontroll på datteren din hele tiden på alt, så synes jeg faktisk litt synd i både henne, deg og familien rundt deg. Klipp navlestrengen og stol på at hun overlever det meste så lenge hun omgås normale oppegående personer, selv om disse har et noe annet syn på barneoppdragelse og mating enn deg. Hva så om hun får noe søtt hos dem i ny og ne? Hun blir ikke skadet og overvektig av det, det er jo kostholdet i det daglige, som er hjemme hos dere, som teller. Ikke hva hun får i ny og ne hos andre. Besteforeldre er besteforeldre, de har lov til å skjemme bort til, og tro meg, barn lærer veldig fort hva som er lov bare hos dem og hva som er lov hjemme. Mat som er farlig er det jo så klart greit å gi beskjed om, men å blåse seg sånn opp pga litt cornflakes? Skjønner faktisk godt at svigermor sa hun skulle ønske hun ikke hadde sagt noe om du overreagerer slik. Vet at min neste kommentar nå er veldig krass, men jeg har faktisk litt mareritt om å få en så vrang og kontrollfreak'ete dame som svigerdatter, prøv å tenk deg litt om, hvilken svgerdatter ville du selv likt å ha?
Katsi Skrevet 28. september 2009 #11 Skrevet 28. september 2009 For det første er cornflakes småting spør du meg. For det andre er det å føle du ikke kan stole på noen pga noen cornflakesflak både småting og smålig synes jeg. Skal vi ikke være litt rause og romslige mot hverandre heller?? Jeg for min del har det mye bedre med mine medmennesker, svigermor inkludert, da. Nå synes jeg ikke at det å gjøre narr av noen er bra heller men det er da mye bedre å si fra om det, de store tingene enn å irritere seg over småting.
Maya_1 Skrevet 28. september 2009 Forfatter #13 Skrevet 28. september 2009 Ja, jeg har roet meg ned litt nå Nei akkuratt det er ingen verdens ungergang, lang i fra. Hun får full tillitt på alt annet, vi er bare så dundrene uenig i kosthold så der har jeg sagt vi vil ha full kontroll. Ihvertfall til hun blir litt større. Ser overhodet ingen grunn til å stappe kaker og søtsaker i en baby på 9 måneder, vi har bestemt oss for at det skal hun ikke få før hun er gammel nok til å ville smake på det selv og til at hun er godt etablert med et sunt og godt kosthold. men jeg klarer liksom ikke å få de til å forstå og respektere dette. Men godt å få blåst ut litt
Maya_1 Skrevet 28. september 2009 Forfatter #14 Skrevet 28. september 2009 Ja, jeg har roet meg ned litt nå Nei akkuratt det er ingen verdens ungergang, lang i fra. Hun får full tillitt på alt annet, vi er bare så dundrene uenig i kosthold så der har jeg sagt vi vil ha full kontroll. Ihvertfall til hun blir litt større. Ser overhodet ingen grunn til å stappe kaker og søtsaker i en baby på 9 måneder, vi har bestemt oss for at det skal hun ikke få før hun er gammel nok til å ville smake på det selv og til at hun er godt etablert med et sunt og godt kosthold. men jeg klarer liksom ikke å få de til å forstå og respektere dette. Men godt å få blåst ut litt
Maya_1 Skrevet 28. september 2009 Forfatter #15 Skrevet 28. september 2009 Jeg er godt over middels kontrollerende på det området, men siden de får ganske frie tøyler på alle andre områder burde det ikke være noe problem. Tillitt har de fått masse av. Jeg blåser meg ikke sånn opp over litt cornflakes, det var bare utslagsgivende. Jeg hisset meg opp over at de mente de heller burde gå bak ryggen på meg, og latterliggjorde min måte å gjøre det på i full offentlighet. Hvor er respekten der. Det er det som var essensen..
Katsi Skrevet 28. september 2009 #16 Skrevet 28. september 2009 Jeg snakker som en trebarnsmor og hadde de samme meningene som deg vedrørende kosthold. Har det enda da men har innsett at besteforeldre ønsker å skjemme bort barnebarna sine, her er det mine foreldre som er verst mens svigermor tar nei for et nei;) synes godt du kan si at du ikke liker at de latterliggjør måten du har lyst å oppdra barnet ditt på. Men prøv å se det fra deres synspunkt også, de hadde kanskje ikke trodd at du ville reagere så sterkt på cornflakes;) Lykke til og trøst deg med at hverdagen teller mest hva kosthold angår;)
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 28. september 2009 #17 Skrevet 28. september 2009 Vel, jeg syntes ikke du overreagerer jeg... Klart besteforeldrene skal få skjemme bort lille, og ikke minst kose seg sammen med dem, men, på dine premisser! Har du sagt at vesla skal ha det sånn og sånn med mat eller regler, så skal hun da det! De kan skjemme henne bort med oppmerksomhet, finne på morsomme ting osv, de trenger ikke gi dem kaker, eller corn flakes for den del for å kose seg sammen med lille! Jeg er også streng på hva lille får, det er ikke anbefalt med sukker til små barn, de har ikke behov for sukker, og ikke oppnår man noe som helst med å gi det til dem tidlig. De får smake sukker tidlig nok tenker jeg, og klart hun skal få kake osv når hun har lært å spise middag, grøt, brød, frukt og alt annet som hun faktisk trenger Sunn mat først, så kan hun få smake annet etterpå ! Og for meg handler det om respekt, har man sagt noe til barnepasser så forventer man at det overholdes også, besteforeldre eller ikke! Klart noen goder skal vel lille få hos besteforeldre, det hører med, men ikke på tross av foreldrenes ønsker! Høres sinna ut jeg nå, er ikke det altså Men syntes foreldre skal få sette grenser og regler for egne barn, så kan andre passe sine egne saker. Svigermor er ferdig med barneoppdragelse hun, nå er det min tur Så lenge jeg ikke gjør noe direkte farlig eller uansvarlig kan hun holde seg unna! (jaaaaada, dere aner litt misnøye med svigermor herfra også, kan tenkes det gjenspeiles i svaret mitt) Men det gjelder min egen mor også, så får jeg heller bare være streng med dem!
Ooops I did it AGAIN Skrevet 28. september 2009 #19 Skrevet 28. september 2009 Jeg synes det er litt komisk at noen kaver seg sånn opp over besteforeldre som har gitt småtten noe godt:) var litt sånn med førstemann, men var for å unngå allergi. Men meg bekjent er corn flakes laget av mais og er ikke tilsatt sukker, og mais er et av de kornslag man starter med i grøten. Ser ikke problemet. Synes Alva her har det mest fornuftige svaret:) At de ikke vil si noe neste gang er ikke rart dersom de fikk en slik reaksjon over et par biter corn flakes;)
Lemonia Skrevet 28. september 2009 #20 Skrevet 28. september 2009 Jeg synes også du overreagerer skikkelig. For det første inneholder ikke cornflakes sukker. faktisk finnes det en babygrøt med nettopp cornflakes i. Det er ingenting galt med cornflakes. For det andre er det fullt mulig å ha et sunt kosthold selv om man har litt unntakstilstand når man er med besteforeldre. Det er en av gledene ved å være besteforelder, man får lov å skjemme bort barnet litt. Jeg kan ikke med beste vilje se at litt cornflakes, eller is, saft eller kake for den saks skyld, hos svigermor en gang i blandt, på noen måte skal være skadelig for barnet. Det er ikke det vi koser oss med innimellom som er viktig, det er hverdagsmaten. En annen ting er at det neppe er særlig sunt på andre måter å ha et dårlig forhold til svigermor eller andre nære familiemedlemmer. Vil du ha et surt liv så for all del, hiss deg opp over alle "gale" ting svigermor kan finne på å gjøre. Er dette noe det er verdt å ødelegge et familieforhold for? Datteren din tar sannsynligvis betydelig mer skade av å aldri få tid med bestemor enn om hun får litt cornflakes en gang i blandt. Ville du hatt en svigerdatter som deg selv?
Gjest Skrevet 28. september 2009 #21 Skrevet 28. september 2009 Blir vel halshugget nå, men vil tro både HI og alle som er enige med henne er førstegangsmødre til et barn på under 1 år? Dette er ganske typisk litt småhysterisk førstegangsmamma-syndrom egentlig, de fleste blir myyyyye mer avslappet etter å ha vært mamma i noen år og gjerne fått flere barn også :-) Vil tro svigermor sin reaksjon var en litt upassende kommentering av det de fleste erfarne tenker når en del førstegangsmødre skal bestemme _alt_ hele tiden. Jeg er forsåvidt enig med at hun burde holdt kommentaren sin for seg selv, den var unødvendig. De fleste lærer selv med tiden at de nok var litt hysterisk med sin første. I hvertfall jeg selv og absolutt alle andre fleregangsmødre jeg kjenner :-) Hilsen en som også har vært hysterisk førstegangsmamma som mente at min måte var den eneste rette (sånn innerste inne mente jeg vel i hvertfall det), men er blitt mer ydmyk og avslappet med årene og antall unger.
Mamma´n til lillemor Skrevet 28. september 2009 #22 Skrevet 28. september 2009 "Ville du hatt en svigerdatter som deg selv"... Oi, oi, oi. Det var kanskje litt krast? Som HI skriver så var hun irritert (som de fleste er noen ganger på sine svigermødre uansett hvor fantastiske de egentlig er), og hun ville bare ventilere litt. Hun overreagerte kanskje, men det er det flere her inne som gjør. Folk hisser seg nesten like mye opp over hennes reaksjon som det hun gjorde i situasjonen med corn flakes`n.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 28. september 2009 #23 Skrevet 28. september 2009 Poenget er vel ikke om cornflakes er sunt eller ikke. Poenget er vel heller at svigermor har gitt ungen noe hun har fått ettertrykkelig beskjed om å ikke gi. Det kan jo hun og alle andre være uenig i så mye de vil, men det syns jeg bare foreldrene har noe med å avgjøre. Er enig i at det er besteforeldrene sin "jobb" å skjemme bort barnebarna, men det er veldig mange andre måter å skjemme bort barna på enn å fore de på cornflakes.
Lemonia Skrevet 28. september 2009 #24 Skrevet 28. september 2009 Ja, det var kanskje litt krast, men jeg er så utrolig lei av alle "klage på svigermor"-innleggene jeg leser både her og andre steder. De kommer med jevne mellomrom. Svigermor kan rett og slett aldri gjøre noe bra virker det som. Jeg tror mange glemmer at barna er glad i besteforeldrene sine uansett, og at man kommer mye lengre ved å ha et godt forhold til familien sin. Og jeg tror også mange glemmer at de selv skal bli svigermødre en gang. Jeg håper ikke jeg får svigerdøtre som mange her på forumet tydeligvis er. Jeg vil ønske mine barnebarn alt godt her i verden, slik jeg regner med alle bestemødrene til våre barn også gjør. Det er da ingen som ønsker å gjøre noe galt eller gjøre noe som kan skade barnebarna sine? Jeg håper ikke min kommende svigerdatter er kontrollerende, sur eller hisser seg opp om jeg gud forby skulle la mitt lille framtidige barnebarn smake noe "forbudt".
Collette Skrevet 28. september 2009 #25 Skrevet 28. september 2009 For å få det på det rene, så inneholder corn flakes sukker i ganske store mengder, men når ble sukker så utrolig farlig? Sukker som et krydder er helt OK, så lenge det ikke tar over for annen mat og andre mer næringsrike måltider. Tror kanskje at dette handler om mye mer enn corn flakes. Jeg er ikke så stor fan av min svigermor heller og kunne sikkert blitt sinna hvis hun hadde gjort noe sånt. Hadde det vært min egen mor, så er det helt OK. Tipper at det ligger mer bak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå