Gå til innhold

Jeg ønsker oss ny seng eller madrass.. hva bør vi velge?

Anbefalte innlegg

Har nettopp flyttet inn i ny leilighet, og med på lasset kom en Jensen rammemadrass/seng som kjæresten har hatt siden han var 19. Den er 150, er dermed den største senga i huset (Vi har til nå alltid ligget på 120-seng), og den er nå derfor blitt den selvsagte "hovedsengen". Den er imidlertid ganske gammel (10 år), og både preget av alderen (flekkete) og av å ha vært i en kjeller i veldig lang tid(lukter kjeller). Dessuten er den for myk for meg (og Altfor myk nå når jeg er høygravid). Det er nesten sånn at jeg nekter å ligge i den, og jeg har veldig lyst til at vi skal kjøpe ny.

Men hva bør man velge? Jeg har hørt mye bra om Ikea-madrassene, og jeg har verken lyst eller råd til å bruke 20 000 (eller hva det koster i dag) for en "merke-madrass". Kjæresten min er nok heller litt mer tvilende. Jeg tror dessuten jeg kan få litt problemer med å overbevise han om at vi må kjøpe en Nå! (Særlig siden de nettopp har flyttet den fra Stavanger og hit til Bergen.) Så hvordan overbeviser jeg han? Og hvilken madrass burde vi kjøpe??

Fortsetter under...

Du bør innvestere i en ordentelig madrass, og den bør ikke komme fra IKEA. (sorry)

Det kan være lurt å tråle "merkekjedene" etter gode tilbud på ordentlige senger. Kontinentalmadrass er min favoritt, har en wonderland windsor som jeg kjøpte på salg pga utgående farge, og det er den beste investeringen vi har gjort. Da vet du at du har en seng som varer i i allefall 15-20 år, og som ikke blir ødelagt, får brukne fjerer osv og som du ikke får vond rygg av.

Madrass er viktig, det finnes mange andre steder å spare penger om man ønsker/må det.

Da kan jeg komme med et langtrukket og kjedelig svar ;o)

Ikea madrassene kjenner jeg ikke til, men Jensen og Svane madrasser kjenner jeg til. Endel billigmerker også. Det første jeg må anbefale deg er å styre unna billigmerker. Når man kjøper madrass får man ofte det man betaler for. (billigmerker = for eksempel en kontinentalsen til 5000 kr)

Når du først skal kjøpe en ny seng, ville jeg kjøpt en kvalitetsseng. Du får utrolig mye igjen for det. Men det er dyrt. Da er det heller verdt å vente litt lenger på en ny seng, altså spare litt fler kr, enn å kjøpe en billig man har råd til der og da. En god Jensen seng koster fort 15 000-20 000 kr. Og mere til! MEN, de fleste møbelkjeder har SALG på senger 3-4 ganger i året, og da er det gjerne snakk om 30%. Ofte mer. Så å vente på salg hadde jeg definitivt gjort. Mange penger og spare. Eller myyye mer seng for pengene du i utgangspunktet hadde tenkt å bruke.

En annen ting du bør bruke en tid på å finne ut, er hardhetsgrad du/dere må ha. Gode senger får du i gjerne 3-4 forskjellige fastheter. Flere ting spiller inn: Er du mageligger? Er du tung eller lett eller kanskje midt i mellom? Vær kritisk til selgere, virker det som om selger virkelig vet den h*n snakker om, eller vil h*n bare selge?

Når det gjelder Ikea, kjenner jeg som sagt ikke veldig godt til. Men jeg mener jeg har lest i en test en gang at de er slettes ikke så verst.

Kan til slutt legge til at skal du ha en god seng, må du ha en med pocketfjærer. Så har du igjen flere kvaliteter/typer av dem. Men pocket må det være, det gir absolutt den beste støtte for kroppen. Og en god overmadrass er og viktig.

Lykke til i sengejungelen, det er ikke lett å finne ut av om man ikke kjenner til de forkjellige.

Og aller sist: Etter at vi kjøpte en kanongod seng for ca 3 år siden, sover jeg som en dronning hver natt! Jeg rett og slett elsker senga mi! Bekken- og ryggplager ble betraktelig bedre da vi fikk oss ny seng.

Sikkert lurt å spare, ja, men akkurat nå Nekter jeg å sove i den sengen, og derfor haster det liksom litt (for meg... ;)) Et alternativ kan vel være å kjøpe en skikkelig overmadrass man kan legge oppå (Jensen-madrassen mangler til overmål faktisk den originale overmadrassen - senga har vært lånt av søstra i årevis og brukt som ekstraseng.. Ingen vet hvor den er, og da er senga i alle fall ikke god å ligge i. Fjærene kjennes.)

Tror dere det kan være en løsning? Kjøpe en overmadrass bare, i påvente av senga??

I natt ligger vi i den gamle 120-senga (fra Ikea- faktisk), og det kommer til å bli Trangt! ;)

Takk for svar, uansett! :)

Vi skal hente vår nye seng nå på tirsdag; en Svane Excellent 180x200 seng med latex overmadrass. De har kampanje på disse sengene nå på Living, så vi betaler vi rett under 15 000 kr. Den koster 25 000 til vanlig.Hvis du velger 150x200 størrelsen med skum overmadrass, så kommer den på rundt 10 000. Latex overmadrassen er ca 2000 kr dyrere for 180x200.

Flere av mine venner og familie har denne sengen og de sier den er helt fantastisk! Det er den beste pocketfjærmadrassen til Svane (neste "steg" hadde blitt den med intelligel som er skamdyr).

Den billigste svanesengen, Svane Orginal 150x200 koster nå på tilbud 6000 (ny 12 000) Men den har ikke pocketfjør, og jeg ville som en annen nevnte her, kjøpt med pocketfjær. Du får en helt annen støtte i kroppen.

Så har du Svane Classic, den husker jeg ikke hva koster, men den er litt dyrere enn Svane orginal, men billigere enn Excellent. Men heller ikke denne har pocketfjør (hvis jeg husker riktig).

Det som er så kjekt med Svane er at du kan snu madrassen etter hvilken hardhetsgrad du ønsker. Overmadrassen har også en vinter- og sommer-side som du kan snu etter behov.

Jeg bytter nå ut min 10 år gamle Wonderland madrass som jeg stort sett har vært fornøyd med. Det siste halvåret har jeg fått vondt i ryggen av å ligge på den, så det er på tide :-)

Svigermor har en gjesteseng fra Jysk som jeg synes er helt forferdelig å sove på. Jeg ville heller ikke kjøpt seng på IKEA. Jeg elsker IKEA når det kommer til stil og møbler, men når jeg skal ha seng, så ville jeg heller valgt en seng fra en kvalitetsleverandør. Kjøper du en god seng, så kan du fint ha den i 10 år - kanskje lengre.

Lykke til!

Annonse

Poligon, eller poligen tror jeg den heter. Kjøpt den til en 120 seng på gjesterommet. Vi bruker nå denne senga, da vi er i oppussing, oppbygging. Norskprodusert. Vi er veldig fornøyd med den. Godt mulig vi kommer til å kjøpe en sånn til den store senga også. Den var på halvpris da vi kjøpte den. Var eneste 120 madrass de hadde på butikken, og vi trengte madrass raskt, så det var avgjørende for valget.

Vet ingenting om slitestyrken da vi ikke har hatt den så fryktelig lenge.

Hun på butikken mente det var vel generøst med en sånn madrass til gjesterommet, og at det var en type madrass folk kjøpte til hverdagsbruk i mang emange år.

Ikea-madrassene er etter min erfaring noe ordentlig dritt. Tror det var Sultan Storefors eller noe vi kjøpte først, den brukte vi i to år og da var vi som to gamlinger når vi stod opp om morgenen. Vondt over hele kroppen og den er ganske vond å ligge i etter ca. et halvt år.

Nå har vi investert i en Svane Exellent kontinenalmadrass og den er helt nydelig!

Det er to separate madrasser med to hardhetsgrader, så jeg har den myke og han har den harde.

Og man merker heller ikke at det er to madrasser der! Vi er helt nye mennesker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...