svanemamma 2010 Skrevet 27. september 2009 #1 Del Skrevet 27. september 2009 Hei alle sammen Er det noen her som har erfaring med IVF hos Ava-klinikken i Tampere, Finland - og i så fall, hvilke erfaringer har dere gjort? Hvordan var oppholdet på klinikken og oppfølgingen underveis i forsøket? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140728746-ivf-ved-ava-klinikken-tampere-noen-med-erfaring-derfra/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magstar Skrevet 28. september 2009 #2 Del Skrevet 28. september 2009 Hei Svane Jeg har vært på AVA klinikken i Tampere. Erfaringene er bra nå som jeg er gravid: ) Men det var en lang vei å gå. Først hadde jeg en gynekolog i oslo som ikke var særlig flnik til å samarbeide med AVA (Blakstad) men etter jeg byttet og skjønte at jeg selv må finne ut av ting så funket det bra. I følge finsk lov har ikke klinikken lov til å sende din info direkte til lege i utlandet så du får den selv og må finne en som kom kan følge deg opp i norge. I prinsipp sendte de bare recept på medisiner og en plan om hvordan du skal gå frem. Så ringte jeg dem med svarene etter hver undersøkelse, jeg syns det funket helt fint. Oppholdet på klinikken var bare ett par timer for uttak av egg. (jeg sov en stund etter uttak) og så innsett etter en dag. De er hyggelige og snakker både svensk og engelsk. Bare spør om det er noe mer du lure på... : ) Hvorfor tenker du på AVA? De fleste er for danmark her inne. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140728746-ivf-ved-ava-klinikken-tampere-noen-med-erfaring-derfra/#findComment-140733577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hobbytroll Skrevet 29. september 2009 #3 Del Skrevet 29. september 2009 Hei:) Jeg og min samboer skal til Finland i november og i den forbindelsen så lurer vi mye på hva som skjer der borte. Blant annet på hvor mange ganger vi må møte der og hvordan betaler vi dem, er det via regning eller visa? Jeg leste det et sted at i 2004 så dekket trygdekontoret her i Norge 11000 kroner, noen som vet om det er sånn fortsatt? Jeg hadde blitt veldig glad om noen her inne som har erfaring med Finland om dere vil fortelle litt hva som skjer der og her hjemme i etterpå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140728746-ivf-ved-ava-klinikken-tampere-noen-med-erfaring-derfra/#findComment-140738832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
svanemamma 2010 Skrevet 29. september 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 29. september 2009 Hei Magstar Så flott at du er gravid da Gratulerer så mye!!! Kan jeg spørre hvor mange forsøk du hadde ved AVA før du ble gravid? Nå vet jeg ikke resultatet av min siste(?) inseminasjon ennå, så jeg får ta et lite forbehold der, men dersom det ikke lykkes denne gangen heller, så tenker jeg at jeg pga alder får begynne å tenke på IVF for alvor. Som du også skriver, så er det mange som reiser til Danmark for å få IVF-behandling, og det er nok dit jeg også aller helst ville reist. Men så var det denne donoren da... Jeg har gått mange runder med meg selv for å forsøke å finne ut hva som er det rette valget for meg, åpen eller anonym, og jeg må si det er et vanskelig valg. Jeg ser liksom fordeler og bakdeler med begge alternativene, men jeg har vel etter hvert kommet fram til at jeg i utgangspunktet helst vil benytte meg av åpen donor. Så nå prøver jeg vel egentlig bare å finne ut litt om mulige klinikker, og AVA klinikken i Tampere virker for meg som et godt alternativ. Du sier det er bare å spørre, og jeg har sikkert "ørten" spørsmål på lager, men jeg får begynne litt forsiktig, hehe ) Husker du om det var ventetid for å komme i gang med behandlingen etter det innledende møtet ved klinikken, eller kunne du bare ringe inn ved første mens og så var du i gang? (Nå vet jeg jo foreløpig ikke om jeg kommer til å reise dit, men jeg tenker at det skader jo ikke å være litt forberedt ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140728746-ivf-ved-ava-klinikken-tampere-noen-med-erfaring-derfra/#findComment-140739298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magstar Skrevet 1. oktober 2009 #5 Del Skrevet 1. oktober 2009 Hei jenter. Jeg fikk faktura som jeg betalte over nettbank, ikke noe problem. Ventetiden har vært kort syns jeg. Jeg reiste dit på en samtale og undersøkelse. Etter det så var det bare å sette igang (jeg tok sommerferie først) . Jeg hadde 2 vanlige negative forsøk og 2 fryseforsøk som jeg ble gravid. Men første endte i MA uke12. Det er egentlig bare selve behandlingen som skjer i finland, oppfølging av leger i norge. Jeg har fått ett program av dem som jeg har fulgt og legene her har vært flinke til å hjelpe meg med det. Medisinene har jeg også fått utlevert uten problem selvom det er finsk resept. Det går buss til Tampere fra Vanda (helsinki) flyplass og lett å finne. Bussene går ca hver time og tar ca 3 timer opp. Da får man sett litt av ur finland: ) kan minne litt om russland, alle går med gråe klær og ingen snakker annet enn finsk. Men i Tampere så er de flinke med språk. : ) Jeg har åpen donor og har fått tilsendt babybilde og ett lydintervju med doonor fra Gliring som har funnet det på amerikansk side. Jeg er veldig glad for at jeg har fått den informasjonen om donor. Han virker som en sympatisk ung mann i min alder, som gjør dette for å kunne hjelpe andre. Lykke til! Og bare spør: ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140728746-ivf-ved-ava-klinikken-tampere-noen-med-erfaring-derfra/#findComment-140745884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
svanemamma 2010 Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 1. oktober 2009 Hei Magstar og Hobbytroll For noe tid siden var jeg også på samtale hos AVA, og fikk samme inntrykk som det du har, Magstar - at de er veldig hyggelige. Fikk også et svært godt inntrykk av legen som jeg hadde undersøkelse og samtale med. Og jeg syns det er veldig fint å lese at du er fornøyd med oppfølging og behandling under selve forsøket også. Hvis du lurer på hvorfor jeg tok samtalen hos dem såpass tidlig, så var det fordi jeg tenkte jeg skulle være "klar" dersom inseminasjonen(e) ikke ga resultat, og dermed slippe å bruke unødvendig mye tid på å vente på å komme til for samtale hos dem, men i stedet være klar til selve behandlingen dersom det viser seg at jeg må gå over til IVF. Da jeg reiste bort dit tok jeg fly Oslo - Stockholm - Tampere. Det var egentlig veldig greit. Om jeg skal reise dit igjen så kanskje jeg velger å fly direkte til Helsinki, og ta bussen derfra (slik du gjorde, Magstar) - bare for å få sett litt av landet når jeg først er der (kommer jo selvfølgelig an på både flybillettpriser og hvilken tid jeg har til rådighet). Fant du forresten et greit hotell der borte? Jeg bodde én natt på Scandic Tampere City (tror jeg det heter) og det var helt greit. Det er jo heller ikke så langt unna klinikken. Det er interessant det du forteller om at du kan finne ut litt mer om donor via et amerikanske register. Fikk du opplyst donornr. da du ble gravid, og fant mer info om han på den måten, eller hvordan finner man slike opplysninger? Ha en riktig god helg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140728746-ivf-ved-ava-klinikken-tampere-noen-med-erfaring-derfra/#findComment-140748490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magstar Skrevet 2. oktober 2009 #7 Del Skrevet 2. oktober 2009 Vi har hytte i Finland ikke så langt fra Tampere, så jeg reiste med buss/tog opp og ned. Ryan air flyr vel til Tampere tror jeg? Jeg fikk donor nr fra klinikken og Gliring her på BiM(tror det er det hun kaller seg) fant opplysninger til meg. Jeg er veldig takknemlig for det.: ) God helg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140728746-ivf-ved-ava-klinikken-tampere-noen-med-erfaring-derfra/#findComment-140750829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
svanemamma 2010 Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter #8 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hei Det er kjekt å se at det er flere her inne som har vært hos AVA klinikken i Tampere Gliring: Takk for informasjon ang. det å finne opplysninger om donor. Det er mye mulig at jeg tar kontakt med deg dersom jeg etter hvert trenger hjelp for å finne opplysninger. Fint med noen tips om hva det er å finne på i Tampere også. Og det høres ut som det kanskje er i overkant mye tekst på lerretet på kino'n der Har du forresten et koselig hotell å anbefale? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140728746-ivf-ved-ava-klinikken-tampere-noen-med-erfaring-derfra/#findComment-140771119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå