Gå til innhold

Hva er greia med uanmeldt besøk når man har både mobiltelefon, telefon, internett etc?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går faktisk an å si ifra!! HATER uanmeldt besøk!

Syns det er frekt.

Skrevet

Det er sant det går ann å si i fra, men synes det kan være koselig sånn en søndags ettermiddag jeg, at noen bare kommer innom. Hvis de er ute på tur og tilfeldigvis er i nabolaget, trenger ikke de 5min forvarsel man kan få da.

Men alt for tidlig eller sent så er jeg enig

Skrevet

Jeg, HI, syns det er ganske frekt, igår fikk vi uanmeldt mens vi drev og laget mat, jeg er høygravid og har også en kronisk sykdom som gjør at jeg ofte er sliten, jeg liker rett og slett ikke uanmeldt besøk fordi det sliter meg litt ut å måtte "underholde" gjester når jeg ikke har ork til det. Dessuten syns jeg det er stusselig å si at "det passer ikke nå" når vi "bare" skal spise middag og "bare" være hjemme.

Det jeg syns er verst er at det virker som at de som kommer uanmeldt sjeldent forstår når de må gå også. Igår sa jeg flere ganger "huff.. er så sliten.. detter snart om" - men besøket tok ikke hintet. Tilslutt måtte jeg si i fra og resultatet ble at besøket ble grinete!! Hallo!?

Syns uanmeldt besøk ofte vitner om mangel på respekt for andres tid.. Det går an å ringe i det minste 5 min før..

Skrevet

Jeg er delvis enig med deg.. Er noen ganger (en gang annenhver mnd liksom) greit og koselig med uanmeldt besøk.. men på hverdager, og helger så er det frekt! Hvertfall om besøket har tenkt å være der en stund.. Ikke alltid lett å si at det ikke passer heller, når dem står der med foten i døren liksom. Så er litt frekt.

Vi lever i 2009, det tar 1min å sende en sms å spørre om det passer..

Skrevet

Jeg elsker uanmeldte besøk. Hvis de ber om lov først, finner jeg alltid en grunn til å utsette, begynner å rydde og bake...det er for mye bal, da tør jeg aldri ta imot folk. Derfor er jeg takknemlig når folk bare kommer, da kan jeg si: jaja, det ser ut som det gjør, og kaker har jeg ikke men vi tar en kopp kaffe og prater heller?

Skrevet

jeg synes uanmeldt besøk somregel er koselig. men når man er gravid og er sliten har jeg full forståelse for irritasjonen:) jeg var også slik mens jeg var gravid. men jeg sa i fra til alle vennene mine at jeg ikke orket å være med dem, å det var det ingen som hadde problemer med å forstå. så, for å gjøre alle blide, inviterte jeg hele jente-gjengen på en gang. da ble jeg ferdige med alle besøkene:)

synes forresten det er helt ok å si at det ikke passer selv om man "bare" skal være hjemme. er man sliten, så er man sliten, og det må andre bare finne seg i. har kastet mange folk ut jeg når de ikke tar et hint:)

Skrevet

Frekt? Synes du er frekk jeg.

Du skal søren meg være glad for at folk i dag faktisk er så spontane at de gidder å gjøre noe sånt. Ikke rart at det blir færre og færre spontane mennesker rundt omkring hvis man har mange som deg i venne- og familieflokken. Du forlanger vel at dine egne foreldre skal ringe først også du?

Men for all del, fortsett med ei slik holdning så skal vi se hvor mange som husker på deg når du blir eldre og godt kunne ha tenkt deg at noen hadde "stukket innom".

Og selv om du er gravid og med en kronisk sykdom så greier du å overleve et par timer med besøk.

Skrevet

Jeg skjønner godt at du ikke liker uannmeldt besøk når du er så sliten, men jeg syns du skal si i fra til vennene dine om akkurat det, så forstår de kansje hvorfor de ikke er velkommen uanmeldt.

Jeg liker forresten godt at det kommer noen innom, det blir ikke noe styr av det, hive på litt kaffe, beklage at jeg ikke har noe å servere til og alle koser seg.

Jeg blir nesten fornermet når jeg hører at venner har vært i området og ikke kommet innom, fordi de ikke fikk svar på meldingen.

Skrevet

Helt enig med deg. HATER uanmeldt besøk. Folk som gjør det eier ikke forleskikk.

Jeg er så lei det at jeg nå alltid låser døren, har kobla ut ringeklokka og ignorerer de som banker på.

Skrevet

Siden du er i din situasjon så går det jo ann og si i fra til venner og kjente.

Men sånn ellers må jeg si jeg er uenig. Synes det er kos at det kommer venner på besøk og jeg er flink til og dra til andre uanmeldte. Er vi i nabolaget eller noe så hender det vi stikker en tur innom.

Skrevet

Enig med deg. Er gravid og har gitt beskjed til hele familien og venner at jeg ikke er i form til besøk.

Liker det ikke når jeg ikke er gravid heller jeg. Da begynner jeg bare å rydde og stresse, klarer ikke å slappe av.

Skrevet

Jeg hater ikke uanmeldte besøk, men jeg hater uanmeldte besøk som bare banker på og bare går rett inn UTEN å vente på at jeg lukker opp!!

Jeg har ikke barn enda (er gravid) og både meg og samboer liker å gå uten klær litt bare med håndkle rundt oss etter vi har dusjet.. Da er det litt kjedelig dersom de bare banker på og går inn!!

Bedre da å bare rope hvis det ringer på at "Bare vent et øyeblikk så kommer jeg"

Dersom noen bare braser inn døra hos oss og en av oss bare har håndkle rundt, ville det blitt litt flaut for både dem og oss.. Har heldigvis aldri skjedd, men har vært nære på noen ganger :)

Skrevet

HELT enig med deg, jeg og HATER uanmeldt besøk. Heldigvis sjelden det skjer. Låser alltid døra, så ingen kan gå rett inn. Lukker jo som regel opp om det ringer på, så klart, men om det ikke passer med besøk sier jeg det. De får heller bli furt om de vil det, jeg syns de er frekke.

Skrevet

Syns det er ok med folk som stikker innom en liten tur. Men hvis man kommer, og ikke har tenkt å gå før kvelden er omme, vil jeg gjerne vite det i forkant. Spasielt fredagskveldene syns jeg er litt hellige. Da har vi som regel planlagt litt god mat og skal slappe av etter en slitsom uke. Den som kommer og bare setter seg i stolen til langt ut i Skavlan da, syns jeg er frekk! Opplever det til stadighet fra en i familien.

Skrevet

Haha 13:49 du må jo være helt skrudd i nøtta og følte deg veldig truffet?

Mine egne foreldre er ikke så ubehøvla at de ikke greier å ringe 10 min før de kommer, de fleste jeg kjenner er ikke det, men det er jo disse menneskene uten oppdragelse igjen da..... :-)

Klart jeg overlever "et par timers besøk" men jeg vil helst ikke ha "et par timers besøk" når jeg er sliten og det syns jeg folk skal respektere. Mitt hjem, mine regler. Jeg trenger meg ikke på hos andre heller. Finnes rett og slett ikke neo som er så frekt som å ikke kunne gi beskjed før man kommer.

Skrevet

Det er helt greit for meg, HI, at de ikke sier ifra på mandag at "vi kommer på søndag", det er bare det at det må være mulig å si i fra 10-30 min før så man kan forberede seg bittelitt!! Folk som ikke forstår det er rett og slett.. frekke.. og har null respekt for andres tid som sagt:-(

HI

Skrevet

Hva er greia med mobil, telefon, internett etc når man like gjerne kan banke på døra og spørre om det passer?

HI: hvorfor er det vanskeligere for deg å si nei til folk som står der enn folk som ringer? Kanskje de synes det er koselig å ha et mål når de går seg en tur, enten de kommer inn hos deg eller ikke?

Skrevet

Det skal jeg svare deg på, la oss si at noen kommer langveisfra, uanmeldt, jeg syns ikke det er koselig å avvise noen på døra. Jeg liker å få beskjed før jeg får besøk og jeg kommer ikke uanmeldt til andre. Det er ikke helt normalt..

Skrevet

Selv om det mange ganger ikke passer perfekt med besøk så kunne det aldri falt meg inn å kalle det frekt at de ikke har ringt først. De kommer jo for å holde vennskap ved like, høre hvordan det går, bry seg, tilbringe tid med oss osv. Fyttigrisen for noen holdninger til menneskene rundt seg sier jeg bare.. Setter pris på besøk jeg, uanmeldt eller ikke.

PS: Jeg er typen som ringer for å høre om folk er hjemme, men det er ikke pga jeg regner med at vennene mine synes jeg er frekk hvis ikke.

Skrevet

Helt enig med deg, HI. Heldigivs skjer det oss svært sjelden.

En gang det skjedde kledde vi av oss klærne, bustet til håret og smurte rouge i kinnene, slik at det så ut som vi ble avbrutt midt i akten. Nestre gang ringte de to dager i forveien.

Skrevet

Vel.. jeg er såpass oppegående at jeg klarer å ivareta vennskap uten å komme uanmeldt :- Setter pris på en telefon først.

Det syns jeg var en god ide likestillingsdunder, det skal jeg gjøre neste gang!!!!

Skrevet

En ting er å sette pris på en telefon først, det gjør jeg også, men jeg syns ikke det motsatte er frekt eller respektløst likevel. Det høres ut som det er gjort stor urett fra disse menneskene, når alt de gjorde var å komme på besøk. Hvis de i tillegg til å komme uanmeldt gjorde fra seg i postkassa di f.eks., DA kan man kalle det respektløst.

Her har vi mange ganger blitt avslørt midt på dagen av uanmeldt besøk, kommer flirende med klærne halvveis på, røde i kinnene og åpner døra. Flaut kanskje, men herregud, jeg klandrer ikke besøket :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...