Gå til innhold

Ang BPA i Avents produkter (Samme som småtroll)

Anbefalte innlegg

Skrevet

For de som lurer, slik som jeg: Jeg har sendt mail til Philips Avent og bedt om en oversikt over hvilke produkter det er som inneholder BPA. Vet at det ikke finnes i Magic kopp, men hadde jo vært kjekt å vite om den finnes i pumpen og via begrene også.

Det sies at produktet ikke avgir BPA før det blir slitt, men en pumpe og flasker blir jo ganske slitt av flaskebørsten og kontinuerlig rengjøring, så jeg vet ikke om jeg liker det helt...

Poster svar her når jeg får tilbakemelding.

God søndag:)

Fortsetter under...

Skrevet

Flott.. =O)

Jeg har tenkt litt på dette, å evt hvor ofte en da burde skifte flaskene når en bruker de hver dag og koker de hver dag..

Skrevet

Svar fra Philips Avent:

Hei og takk for din henvendelse,

Avent Airflex er laget av polykarbonat som inneholder BPA. Det er kun selve flasken som er laget av dette materialet, tåtesmokken og skruringen inneholder ikke BPA (tåtesmokken er laget av silikon). Hvorvidt bruk av Polykarbonat er farlig er undersøkt nøye. Både Mattilsynet (VKM), FDA og EFSA etc ha funnet slike flasker/produkter trygge i bruk til mating av små barn. Alle flasker og utstyr fra Philips Avent er innenfor de godkjente grensene, eller bedre.

Det er uansett antatt at det er ved høy temperatur at BPA eventuelt kan skilles ut av polykarbonat, vi anbefaler derfor ikke at man bruker flaskene ved høy varme og kaster slitte og ripete flasker.

Vi har allerede lansert BPA frie flasker (laget av polyetersulfon, PES) (dette ble dessverre ikke kommunisert av FBI, selv om de var klar over dette). Disse får du kjøpt i Apotek1 og babybutikker. PES flasken er premium varianten og er enda mer holdbar og derfor dyrere. Vi vil snarlig lansere enda en BPA fri variant som vil være lik dagens polykarbontaflasker i pris. Det vil også komme BPA frie smokker, da dagens smokker har et skjold som er laget av polykarbonat. Smokkene består av silikon og polykarbonat.

De nye PES flaskene passer også til de tidligere variantene slik at de eksisterende tåtesmokkene passer til (du kan altså bruke dine tåtesmokker på denne).

Til slutt et hett tips: VIA beger eller Magic cups har alltid har vært BPA frie. Disse passer også sammen med tåtesmokkene, vi har derfor alltid anbefalt dette til de som ønsker et BPA-fritt alternativ samtidig som de ønsker å ha de gode produktegenskapene til Avent Airflex. Airflex er den eneste tåtesmokken som har klinisk dokumentasjon på at den kan bidra til å redusere.

Det er altså kun den flasken som det ikke står 0 % BPA på boksen og narresmokkene som innholder BPA i dag.

Skrevet

Og svar på spørsmål om det finnes BPA i pumpene deres:

Hvorvidt bruk av Polykarbonat er farlig er undersøkt nøye og både Mattilsynet, FDA og EFSA etc ha funnet slike flasker/produkter trygge i bruk. Alle flasker og utstyr fra Philips Avent er innenfor de godkjente grensene.

Det er uansett antatt at det er ved høy temperatur at BPA eventuelt kan skilles ut av polykarbonaten, og siden man ikke varmer opp eller oppbevarer melken inne i pumpen (den renner kun igjennom) er det nok ingen grunn til bekymring.

Vi har nå skiftet ut brystpumpene med BPA frie varianter (laget av polyetersulfon, PES), på grunn av etterspørsel fra kundene. Da det blir uhensiktsmessig å ha to typer brystpumper har vi nå kun PES pumpene. Men flaskene finnes i både PES og polykarbonat slik at kunden får større valgfrihet (PES flasken er premium varianten og er enda mer holdbar og derfor dyrere). Så ønsker dere en pumpe som ikke er laget av polykarbonat anbefaler jeg dere å kjøpe den nye pumpen isteden, den er helt lik i bruk etc.

De nye PES flaskene passer også til de tidligere variantene slik at dere kan kjøpe de til deres pumpe, eller bruke VIA beger eller Magic cups som er laget av et annet materiale som også passer til pumpene.

Legger ved den internasjonale uttalelsen fra Philips:

Internasjonal uttalelse

Philips AVENT kjenner til at media flere ganger har fokusert på bruken av bisfenol A (BPA) og polykarbonat. Vi ønsker å gi kundene våre bedre forståelse for hvorfor både Philips AVENT og en rekke andre selskaper bruker disse materialene.

Polykarbonater brukes i mange tusen produkter som vi som forbrukere bruker hver dag, for eksempel i plastbokser, livreddende medisinsk utstyr og sportssikkerhetsutstyr. Produsentene av slike produkter, som også omfatter babyflasker, bruker polykarbonater fordi dette er materialer som ikke går i stykker eller knuser. Dermed forårsaker de heller ikke skader. Det viktigste for foreldre er spørsmålet om hvorvidt babyflasker av polykarbonat lekker farlige stoffer som kan forårsake skade.

Effekten av BPA-lekkasjer har vært gjenstand for flere grundige studier blant annet hos EUs organ for matvaresikkerhet (EFSA) og United States Food and Drug Administration (FDA). Flere myndigheter har funnet ut følgende:

1. 23. juli 2008 gjentok EUs organ for matvaresikkerhet sin holdning til BPA. De konkluderte med at mennesker, inklusiv spedbarn, raskt kan utskille BPA fra kroppen, og at den grensen de satte for daglig inntak i 2006 ligger vel innenfor de aksepterte grensene.

2. Så sent som 10. juni 2008 bekreftet FDA på ny sitt syn angående sikkerheten ved bruk av polykarbonat i matbeholdere, inklusiv ved bruk I babyflasker. De kommenterte: Nivåene av bisfenol “fra matkontaktmaterialer, inklusiv det barn og spedbarn utsettes for, ligger godt under de grensene som vil kunne føre til helseskader.”

3. Internasjonale myndigheter med ansvar for forbrukerbeskyttelse, inklusiv det britiske Food Standards Agency, det tyske Bundesinstitut für Risikobewertung og det japanske helseministeriet har foretatt studier av bruk av BPA og konkludert med at stoffet er egnet for produksjon av babyflasker.

Philips AVENT har alltid som mål å kunne oppfylle eller overgå de standardene som FDA, EFSA og andre anerkjente myndigheter rundt om i verden setter. All plast som brukes i Philips AVENT-produkter er godkjent av FDA og godkjent som ”sikre beholdere for matvarer”. Philips AVENT-flasker testes også uavhengig i henhold til den siste europeiske standarden for drikkeprodukter for barn, EN14350: 2004 som spesielt kontrollerer daglig inntak av BPA for barn. Vi har alltid som mål å dekke behovene til foreldre og babyer, og det er også derfor vår nåværende serie av babyprodukter består av ulike systemer som kan brukes om hverandre med samme smokk. Noen av disse produktene, inklusiv Philips AVENT Via og Magic (kopper og flasker) er ikke produsert i polykarbonat og er således uten BPA. Vi vil også introdusere et ny babyflaske laget av polyetersulfon (PES) som også er en BPA-fri plast.

Skrevet

Snakket med apoteket i dag vedr retur av Avent-flasker. De kan sendes tilbake til Avent i Oslo merkes "retur Avent" så forstod jeg det som vi får nye flasker!

Har allerede handlet inn noen av Avent sine BPA-frie flasker på Babyshop 119 kr pr flaske. Så så jeg de samme på apoteket til 75 kr flasken :( blir mye penger det!

Lykke til flaskefolket!

Skrevet

Takk for at du delte denne informasjonen med oss, Kilona! :) Jeg kjøpte nytt sett med Avent-flasker på apoteket i går - siden han kun spiser fra flaske, kan jeg jo ikke sende inn alle flaskene og vente på nye... Men, men - vil jo ikke ta noen sjanser når det gjelder lille babyen...:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...