Gå til innhold

Til dere som bruker surrogat i India...et lite spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er den videre utviklingen jeg tenker på.. Folk må gjøre hva de vil. Sier bare hva jeg mener.

Har ingen barn selv, og jeg sa at VI ikke går lengre enn ivf, ikke at andre ikke skal ta icsi. Også skrev jeg at jeg selv synes at jeg tukler med naturen. Mener ikke at jeg er bedre enn noen annen, kommer jeg aldri til å gjøre heller.

Vi brukte ett år å tenke på om vi skulle ta dette steget, og ble enige om at vi skulle prøve ivf, men ikke noe lengre enn det. Klart det vil bli jævlig tøft om det ikke går, og jeg vet ennå ikke hva jeg skal gjøre med livet uten barn.

Skrevet

Da synes jeg du skal moderere deg litt og tenke på at du sårer andre med dine personlige meninger, OG det er viktig at man skiller følelser og sak. Hva du personlig vil gjøre er en ting men jeg synes at når du sier at det er sykt med donor/surrogat og at dette burde være forbudt over hele verden så virker det som om du ikke vil at andre skal få denne muligheten heller, ikke bare at du ikke ville valgt det selv. Jeg blir veldig såra/provosert når jeg vet det er mange som mener min sønn ikke burde vært født fordi det er å tukle med naturens gang, det er vel meningen at vi ikke skulle få barn da, det er ingen menneskerett å få barn og andre kvalme uttalelser. Grunnen til vi må ta icsi er pga. min mann har få sædceller. Dette antagelig pga. et slag han fikk (ramla på et gjerde) i pungen som barn. Så det er altså naturens gang det da? Da må vi bare finne oss i "straffa" vi da pga. dette lille uhellet. Nei takk og lov for at vi har kommet så langt i legevitenskapen at vi både kan hjelpe syke mennesker til å bli friske og at vi kan hjelpe par med å få barn som over hodet ikke har noen skyld i dette selv. Denne overdrevne redselen for "sorteringssamfunnet" skjønner jeg meg ikke på. Hva er galt med å velge ut friske gener så man får friske barn? Man kan jo til og med utrydde sykdommer på denne måten. Hvis man er imot sorteringssamfunnet så burde man og tenke litt på hva man mener om frivillig abort. Tenk så mange friske foster som blir fjernet hver dag - hva med de? Men det er liksom helt greit det for de fleste, men assistert befruktning? Nei fri og bevare....

Skrevet

Jeg er enig i veldig mye av det du skriver her søskenhåp for Edvard, men må si at ikke all teknologi er bra teknologi... Og slik er det fordi der er mennesker som strekker strikken langt. Jeg mener at det er å gå for langt når man kan "bestille" barn med det kjønnet, den hårfargen, og den øyenfargen. Dette er ikke lov nå, men vil det komme dit en dag mener jeg at dette er å tukle....

Angående surrogat syns jeg på en måte det er flott at det går ann!!! MEN med verdens fattigdom OG rikdom er jeg redd vi rike skal kunne kjøpe det vi trenger fra fattige land. Hvor vil skille til menneskehandel gå her? Kan vi være 100% sikre på at disse kvinnene gjør dette av fri vilje? Jeg håper det!!!

Også lurer jeg litt på hvorfor man mener icsi er å tukle mer enn ivf??? I begge tilfeller blir jo egget befruktet utenfor kroppen... Om sæden blir satt inn i egget, eller finner veien selv, har det virkelig noe å si??? Egget må fortsatt dele seg riktig etc.

Også en siste tanke fra denne jenta. Hvorfor er det ikke lov å donere bort egg i Norge når sæd er HEEEELT greit??? Hvor er forskjellen sånn etisk? Syns dette er veldig merkelig.

Vil tilslutt si at vi må være litt forsiktig med å ta på dommerkappa her inne. Man er meget sårbar når man er i denne karusellen. Vi får heller prøve å støtte og hjelpe hverandre. Men en saftig diskusjon er alltid morsom så lenge man ikke begynner å gå til angrep på hverandre...

Lykke til alle sammen her inne, uannsett mening!

Skrevet

Har ikke sagt et negativt ord om icsi. Jeg sa, og sier det igjen, at VI (min mann og jeg) ikke skal gjøre det. Det er vårt valg. Også må andre få velge det de selv vil.

Var kanskje litt bardus i min uttale og det beklager jeg! Er ikke meningen å være følelseskald og ond! Skjønner godt at en kan bli litt desperat, visst jeg kan bruke det uttrykket, om man ikke får kan få barn. Men det er denne risikoen for hva som kan skje med de barna som blir født under egg-donasjon, her India. Det er mye innavl i de landene som har gitt veldig dårlige gener, og det medfører en del missdannelser og tidlig dødsfall hos barna. De som selger eggene er ofte fattige kvinner som vil tjene penger.

Så er det jo sånn at når en ting har blitt lovlig så er det lettere for folk å gå sånn pitte litt utenom loven.. F.eks. kjøp og salg på svartebørsen, om du skjønner.

Kan jo lese rapporten fra Norsk Helseinstitutt som ble gitt til Stoltenberg i 2007.

Føler meg ganske upoppulær her nå...kremt. :-/

Men fikk i hvert fall provosert litt og dra igang en debatt.

Skrevet

Må bare tilføye en liten ting, eller tre i grunn.

1) Jeg skjønner godt de som vurderer surrogat (vurderer det selv, men da fra USA)

2) Folk flest fra India (både i og utenfor) lever tross alt relativt greit uten store genetiske avvik og skavanker.

3) Det er andre måter å se dette i lys av enn "menneskehandel" feks gjensidig tjeneste/gjentjeneste.

Ellers lykke til til alle og enhver, og ingen barn er mindre verdt enn andre, ivf, icsi, donor eller surrogat spiller tross alt en veldig liten rolle!

Skrevet

Hei. Er interesser i å høre om hvordan de screener, hva kan de se/ikke se, hvor sikkert det er og hvor strengt. Jo strengere jo bedre. Oppgi gjerne en nettside om det er for mye å skrive.

Skrevet

Hei spøkelset!

Du liker ikke å blande raser, sier du, eller du er i hvert fall skeptisk til at norske jenter blir mamma ved hjelp av indisk eggdonor. Men hva om du selv får barn en dag, og h*n forelsker seg i og etablerer seg med en person fra et annet land, men en annen rasemessig bakrgrunn - ønsker du ikke barnebarn da?

Og hva med nordmenn med dårlige gener, arvelige sykdommer osv. Bør vi sterilisere dem, sånn at de ikke risikerer å formere seg og sette "uperfekte" barn til verden?

Skrevet

Sier jeg det? Du har nok misforstått poenget litt tror jeg.

Og til det siste spm ditt. Har aldri tenkt på det, men jeg tenker litt nå og svaret er nei.

• 2 uker senere...
Skrevet

I motsetning til svært mange andre her, så kan jeg faktisk svare på ditt spørsmål;)

Du kan velge om du vil bruke donor fra en indisk kvinne eller en hvit kvinne fra for eks sør-afrika. Vi skal forsøke med mine egg først, men dersom det ikke går, så blir det indisk donor.

Vi tenker som så at vi kan fortelle det som det er om noen lurer, og heller si at egget er fra en indisk kvinne. Man trenger jo ikke å fortelle om hele surrogatprosessen til alle og enhver. Det koster ca 100 000 å bruke en hvit donor, mens en indisk ikke er sååå dyrt. Husker ikke prisen i farta, men ikke skremmende på noen måte.

Tips dersom du skal reise til India og bruke surrogatmor, så er følgende tips verdt å ta med seg... Bruke et anerkjent firma der nordmenn har vært før. Da vet man at du får god kvalitet på jobben, men også at surrogaten ivaretas på aller beste måte. Jeg vil iallfall at hun skal vite at hun settes pris på, og får all den service og oppfølging som er mulig for henne. Ikke alle indiske firma behandler sine surrogater bra, og hos noen er hun rett og slett bare en fødemaskin... Hun skal selvfølgelig også ha betalt, samt at vi nok ønsker å bidra litt ekstra til barnas utdannelse. Det er liksom det vi kan gjøre for henne føler vi:)

Mer du lurer på? Bare spør, jeg kan en del nå, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...