Gå til innhold

Til dere som bruker surrogat i India...et lite spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rett og slett nyskjerrig...Jeg har satt meg litt inn i dette med surrogatmor og i tillegg mulighet for egg donor i India. Jeg synes det er helt fantastisk at dette finnes og håper tilbudet bare vokser, siden behovet er så stort og USA (hvor dette også er mulig) er forferdelig dyrt og vanskelig. Nå kommer spørsmålet mitt, og det er ang. egg donation. Brukes det egg fra indiske damer eller kommer eggene fra f.eks. Sør-Afrika (hvor det er mange hvite egg-donerer)? Jeg tenker kun rett og slett på at man hele tiden må forklare til omverdenen hvorfor babyen har en annen hudfarge enn en selv. Så, først er det egg fra indiske kvinner og hvis det er det, hvordan forklarer man dette til folk og evt. fremmede som sikkert hele tiden kommer til å spørre? Jeg er overhodet ikke imot at hudfargen er en annen altså, jeg tenker mer på det å måtte forklare, akkurat slik som med en utenlandsk adoption. Takk til den som gidder å svare på mitt spørsmål :)

Skrevet

Tror ingen her bruker surrogat i India. Håper i hvert fall at ingen gjør det.

Personlig synes jeg at alt dette burde vært forbudt over hele verden. Sykt! På et tidspunkt synes jeg man bør stoppe og finne seg i at man ikke kan få barn. Uansett hvor tøft det er.

Hvorfor er det så vanskelig å kunne forklare hvorfor ungen ser indisk ut? Er det sånn at du egentlig ser selv hvor feil dette er, for det høres ut som du hadde skjemtes.. ?

Av og til må en bare la naturen seire. Jeg er av den tro at alt som skjer har en mening.

Vet ikke hvor strengt det er med hvem som donerer egg og sånt i India, men jeg vet at det er MYE innavl og missdannelser der. Bare sånn at du vet det.

Ble veldig provosert da jeg las dette innlegget!!!

Lykke til!

Skrevet

TJA....hva svarer man til sånt da...hmmm(?)

først må jeg nok si meg ganske enig med min venn spøkelse her.....

hmm ja hadde masse jeg skulle skrive her nå men klarer ikke få det formulert riktig på "papiret" uten at det blir litt feil....

var veldig gode poeng i hodet mitt men....men ihvertfall så syns jeg nok det er å gå litt langt hvis du føler det er ett problem å forklare en hudfarge(skjønner at du ikke er rasist altså!)men...da forstår jeg ikke hva du skal ned der i jungelen etter å høste egg liksom.....???

er ikke i mot egg donasjon i den forstand jeg egentlig..men sånt får man vel gjort i danmark(?) og der er de fargeløs......

Skrevet

Hei,

Jeg vet i grunn ikke svaret på spørsmålet ditt, men synes du fikk litt vel sinte svar under her....og du har jo i grunn rett, du må jo forklare mer dersom barnet ditt har en annen hudfarge. Men jeg tenker at om man går til det skrittet å velge surrogat så må man bare rett og slett stå for det og "kalle en spade for en spade". Vil uansett ønske deg lykke til, og til Spøkelset vil jeg si...man skal kanskje være litt forsiktig med å be folk innrette seg etter at man ikke får barn, og at godta at "sjebnen" har bestemt det.

Skrevet

ikke sint jeg ihvertfall.....ett spesielt innlegg som var vanskelig å svare på bare....

Skrevet

Det ER faktisk folk på dette forumet som bruker surrogat og egg donor i India, det er et relativt nytt fenomen, og jeg har sett dem komme innom her på dette forumet av og til. Så takk til dere som svarte og kanskje noen som vet litt om dette har et godt svar til meg :)

Skrevet

hei igjen...

kanksje de vet mer om det på egg/donasjon forumet...det vil jeg tro..

har intrykk av at det er 90% ivf og icsi osv her inne. lykke til!!:)

håper du får svar du leter etter...men hvorfor india??

Skrevet

Finner over hodet ingen ting provoserende i startinnlegget, det jeg finner provoserende er svaret til Spøkelset. Av alle steder så forteller altså en ivf'er til en annen som strever med graviditet at et sted må grensen gå, og at man bare på et tidspunkt må finne seg i at man ikke kan få egne barn... er du imot adopsjon også da eller? Er det sånn at det er greit å benytte seg av ivf - hva synes du om icsi? Er DET å tukle for mye med naturen? Er det sånn at det som angår deg selv er greit? Klart man vil vite hudfargen på barnet man bærer. Man vil ha et forklaringsproblem når begge foreldre er hvite, du går gravid og så popper det ut et helt mørkt barn. Folk rundt deg må tro du enten har vært utro, eller hva som helst. Du er da nødt til å være åpen om dette fra dag 1. De som velger eggdonor fra hvite kan jo faktisk velge aldri fortelle barnet/andre hvordan de ble til. Så spørsmålet som ble stilt har jeg full forståelse for. Håper du får et mer vettugt svar et annet sted. For min del, eggdonasjon og sæddonasjon burde vært helt likestilt over alt - synd vi ikke har dette tilbudet her i landet. Det med surrogatmor er omstridt, i fattige land så kan kvinner gjøre dette kun av økonomiske hensyn og på en måte bli utnyttet - dette er jeg skeptisk til. Men blir det gjort i ordentlige former som i USA hvor det er på frivillig basis ettersom jeg har skjønt og man gjør det av ønsket om å hjelpe andre, helt ok.

Skrevet

Hei :)

Jeg har ikke så veldig peiling på eggdonasjon og surrogat, men syns ikke innelgget ditt var provoserende i det hele tatt. Skjønner godt man ser på alle muligheter for å få oppfylt sitt største ønske her i livet!

Syns også det er litt greit å tenke over dette med hudfarge ved surrogat, egg/sæddonasjon, fordi det er jo ikke foreldrene som får det største problemet med å forklare hudfargen, det er jo barnet. Det er jo mer utbredt at lyse foreldre med mørke barn har adoptert, så det kan bli litt vanskelig/flaut for et barn å forklare hvis de er mørke pga egg/sæddonasjon. Tror absolutt det er lurt å være bevisst på dette :)

Lykke til!

Skrevet

Mulig jeg husker feil, men jeg mener at hun som brukte surrogatmor i India brukte egne egg. Hadde vært interessant å vite hvordan det kom i stand, har aldri tenkt på at man kunne reise til India for dette. Det er liksom noe man gjør i USA. Kanskje det er økonomiske grunner. Hvis man ikke bruker egne egg, bruker man mannens sæd? Og hvis man ikke bruker noen av delene, kunne man vel like gjerne ha adoptert?

Angående hudfarge så tenker jeg ikke på det som noe stort problem, det blir jo som å ha et adoptert barn.

Skrevet

Skriver under på mye av det *Søskenhåp for Edvard* skriver.

Samt at på dette forum så finner du kanskje ikke så mange som er i din situasjon og/eller har erfaringer med dette.

Hvis det er slik at du ikke kan bære frem barnet selv og ikke kan bruke egne egg får d nok mer og bedre info på surrogat/donor-støttegruppene.

Også noe på fub.no

F eks her:

http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=45723

eller her:

http://forum.snartgravid.com/forumdisplay.php?f=1405

Ønsker deg masse lykke til,Ula! Veien er lang for de fleste av oss.Men det som oftest lys i tunnellen :-) Og de fleste kommer seg gjennom enten på den ene eller den andre måten.

Klem/

Skrevet

Jeg kan ikke noe om dette, men vil bare ønske deg masse lykke til!!! Ang hudfarge tviler jeg på at noen spør egentlig, er jo så vanlig å adoptere i dag....

Stor klem

Skrevet

Er ikke imot adopsjon nei. Hvorfor i all verden skulle jeg det?? Grensen for meg personlig går til ivf. Noe lengre vil jeg ikke gå.

Jeg tenker på hvordan ting vil utvikle seg i fremtiden. Kjøp og salg av egg og sæd. Blanding og miksing på kryss og tvers av kontinent.. Visst vi går 100-200år frem i tid, helst legre, hvordan vil menneskerasen da utvikle seg.. Tenker på dårlige gener som vil spre seg og gi sykdom og misdannelser.

Men kan jo være at det kommer en ny teknologi som kan gjør sånn at det ikke vil skje. Kloning og sånn begynner å dette i hodet på meg. Liker ikke helt den retningen det begynner å utvikle seg. Når penger står sentralt er det ikke grenser for hva som kan bli mulig.

Har basert min mening på faktaopplysninger fra forskning på menneskeraser, gener, og utviklingen av menneskeraser fra det første mennesket kom, til nå. Men det blir for langt å skrive, pluss at noen kan tolke det som rasisme. For det er jeg ikke!

Skal være den første til å innrømme at jeg er gammeldags, og om du lurer på om jeg selv synes at jeg tukler med naturen så er svaret ja.

Skrevet

Takk for svar. Har nå stilt spørsmålet på egg/sæddonasjons forumet. Med egg donasjon/surrogat blir det fortsatt en genetisk link til faren og man får da en nyfødt i stedenfor et litt eldre barn som ved adopsjon. Men adopsjon er helt klart overhodet ikke et dårligere valg enn donasjon altså!

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Slik jeg har forstått det så brukes egne egg ved surrogatmor. Det blir helt og holdent ens egne gener, men ei anna som bærer frem det ferdig befruktet egget/barnet.

Men man kan få eggdonasjon og eggene blir blandet med din manns sæd og så settes det inn i deg og du bære frem barnet på egenhånd.

Skrevet

Det kan og være en kombinasjon av både donoregg og surrogatmor som det er snakk om her, altså at det er faren som er genetisk far - men en annen som er genetisk mor (der donoregget kommer fra) og en tredje person igjen som bærer det frem...

Skrevet

jeg så en dokumentar om dette temaet for en tid tilbake siden.

Alle de amerikanske parene de fulgte brukte eget egg og egen sædcelle men mor kunne ikke bære frem barnet selv, derfor benyttet de surrugatmor i India.

Det er helt sikkert muligheter for å bruke donor egg/donor sæd også - men da velger man vel helt selv om hvilken etnisk opprinnelse donor skal ha?

Jeg synes det blir litt feil å begynne å dra inn uttrykk som "blande menneskeraser" og at raser kan bli "utryddet" og at ett sted bør grensen gå - det er min personlige mening.

du sier det ikke er rasistisk - men hvorfor er du så redd for menneskeraser skal blandes da?

så oss norske som er sammen med en norsk som er adoptert fra et annet land- skal ikke kunne reprodusere oss vi heller da? i fare for å blande litt for mye i rasene her?

det er lov å ha egne meninger- men synes ikke noen skal fortell andre hvor grensa går! alle her inne har et sterkt ønske om å bli mødre - og ikke alle får adoptere heller- da tenker jeg på den homofile befolkningen som ikke bor i et land der det er tillatt. Disse kan derimot ha muligheter med surrogat.

Skrevet

Spøkelset - det var da veldig spesielt å være så skeptisk til miksing og blanding av gener fra forskjellige kontinent. Det tror jeg ikke jeg har hørt noen uttrykke siden min gamle farmor lurte på om dette kunne være uheldig for rundt 20 år siden. Mener du virkelig at man ikke skal få barn med noen som er fra andre kontinenter eller har annen husfarge?

Det som er fint på disse sidene er at det stor takhøyde og mye empati. folk støtter hverandre og tier heller stille enn å rakke ned på dem som kanskje mener noe annet enn dem selv. Vi vet at alle som er her ikke har noe høyere ønske enn å få et barn, og at uvissheten om det kommer til å gå eller ikke er utrolig vond å forholde seg til. Det er ikke stedet for å være kjipe mot hverandre.

Derfor skal jeg jo egentlig ikke være kjip mot Spøkelse heller, men skjønner ikke helt at du kan mene at grensen går ved IVF - det betyr at mitt lille ICSI-gull som endelig kom til oss skulle være laget på en uetisk måte i forhold til ditt eventuelle kommende barn? Er det verre å sprøyte en celle inn i et egg enn å dyrke opp mange egg og plukke dem ut og legge dem i skål og la sædcellene svømme de siste to cm selv?

Hmm, meget mystisk syns jeg.

Skrevet

Hahaha, altså annen HUDfarge mente jeg. Hvordan farge de har på huset er jo ikke så veldig farlig

Skrevet

Skriver under på det Søskenhåp.. sier.

Viktig at vi er bevisst på hvordan innleggene våre kan oppfattes, spesielt på dette forumet, hvor de fleste av oss er mer sårbare enn på en del av de andre foraene her inne.

Selvsagt skal man få si sin mening, men det handler mye om på hvilken måte man sier fra på.

Skrevet

Nei, det er jo viktig med hvilken husfarge folk har :)

Men dere som syns dette er å gå for langt. Hva er grensen da gentlig? Vi har ikke vanlig IVF, men PGD. Er det å gå for langt? Det er jo ett skritt mot sorteringssamfunn slik mange ser på det.

Skrevet

Hehe, den var fin Lindsay:o) Ingenting som løser opp en opphetet debatt som en godt plassert skriveleif;o)

Ellers er jeg så hjertens enig med det andre du sier også Lindsay. Takhøyden her inne må vi verne om! Vi må kunne spørre om og lufte alle tankene som svirrer i hodene våre i den situasjonen vi er i uten at vi biter hodet av hverandre. Om noen av oss har våre grenser for hvor langt vi er villige til å gå for å bli foreldre - javel, men vi kan ikke overføre de meningene til alle andre. Vi må respektere at vi har ulike meninger om ting, og kunne diskutere ting uten å dømme hverandre.

Når det gjelder videreføring av gener og eventuelle misdannelser, så er alle egg- og sædceller som doneres grundig screenet for å unngå nettopp dette. Og grunnen til at det er mye misdannelser i India og andre u-land, er vel først og fremst fattigdom og alt det fører med seg, samt tradisjoner med ekteskap mellom nære slektninger. Dessuten er ikke disse landene kommet like langt som oss når det gjelder forsterdiagnostikk, derfor blir flere barn født med misdannelser. Så donor- og surrogatproblematikk er ikke i utgangspunktet noen trussel for videreføring av "friske" gener.

Jeg benytter anledningen til å ønske oss alle lykke til på veien mot ønskebarnet, uansett hva vi er villige til å gjøre for å gjøre drømmen til virkelighet!

Skrevet

Enig med deg Søskenhåp for Edvart!

Synes absolutt ikke det å bruke surrogat er å gå for langt for å få oppleve drømmen å bli foreldre. Selv kunne jeg absolutt tenkt meg å bruke surrogat. Søsteren min, som har født 4 barn, har sagt at hun kunne tenke seg å være surrogat for meg dersom det evt vil bli en mulighet. Synes det er veldig snilt og omtenksomt av henne å tilby seg å hjelpe oss sånn at vi kan få barn, og ville vært henne evig takknemlig dersom hun hadde gjort noe så stort for oss.

Skrevet

Spøkelset: Edvart er unnfanget ved hjelp av ICSI, hadde jeg tenkt som deg hadde han aldri vært til. Synes det blir litt arrogant av deg å si at "du med IVF er liksom så mye bedre enn andre fordi du ikke "tukler" med naturen". Hallo.... det er vel å omskrive sannheten litt for å få den til å passe. Du kan forresten fort komme i den situasjonen at legen sier, nei dette gikk ikke, vi foreslår icsi. Så skal du si nei? Personlig så tror jeg aldri jeg hadde valgt donor - hverken egg eller sæd, da hadde jeg heller gått for adopsjon fordi det er en mulighet for oss. MEN jeg vil ALDRI fordømme eller si nei til andres måter å få barn på, om det går via donor, surrogat osv. Det er deres personlige valg som jeg respekterer, selv om jeg ikke ville valgt den løsningen selv. Det er meget lett å mene noe om situasjoner man ikke selv er i. Hadde du vært helt barnløs (ser du også har et barn fra før) - dere oppfylte ikke adopsjonskravene, dere måtte ha donor for å få et barn: Jeg skal like å se den som ikke tenker litt annerledes da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...