Gå til innhold

Hvor lenge lar dere barnet sitte i bilstol/vippestol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da mener jeg jeg ikke hva som er sagt og anbefalt, men hva dere selv gjør. Er vel ikke anbefalt mer enn en halv time men jeg må inndrømme at det blir mer.

Noen med erfaringer på dette området?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vippestol har vi ikke brukt så mye. Vi begynte å bruke det da han var et par uker gammel (den kan legges helt ned) og da lå han gjerne i den for å være med oss når vi spiste. Fra 4 mnd satt han i den for å få mat selv og fra 6 mnd, når han satt i høystol ved måltidene, har vi omtrent sluttet å bruke vippestol. Bilstolen blir vanligvis brukt til relativt korte handleturer i helgene, han sitter der kanskje 15-30 om gangen. En gang var vi på biltur (8 timer hver vei), da var han 4 mnd og satt i bilstolen hele turen utenom når han fikk mat. Det gikk helt fint, det er jo bare snakk om en sjelden gang.

Skrevet

Minien vår sitter lite i vippestol, han ligger mest hvis han ikke sitter på fanget. Han er ikke mer enn 6 uker nå. Han sitter i den kanskje 20 min annen hver dag. Vi har hatt korte turer i bil også for det meste. Men da han var 10 dager var vi en tur til besteforeldre som bor en to timers tur unna(4 t tur retur). Det gikk greit det. Han sov seg gjennom det meste. Jeg likte det nok dårligere enn mini for å si det sånn.

Jeg har vurdert en tur til de andre besteforeldrene, men det er 8 timers tur hver vei, og det syns jeg han er alt for liten til ennå.

Skrevet

her er tassen 2 mnd i dag.

vippestol sitter han i kanskje en halv time innimellom når vi skal spise. men er en slik en som man kan legge ned-så han ligger vel.

og når han er våken og jeg må dusje(1 gang til nå)

bilstol er det litt mer da vi er mye på besøk til besteforeldre(5min kjøring),og til sentre og slikt men ikke lenge

har vært en tur til sverige-1,5 time ca hver vei-dette er vel det lengste.

han sovner alltid i bilen men tar han ut fra bilsete og legger han i vognen eller bærer ha inn. tar ikke med bilstolen inn for at han skal sove der.

Skrevet

Vi kjører vanligvis ikke så langt, men jeg har ikke et eneste problem med å la henne sitte i bilstolen i 3 timer uavbrutt. Blir ikke mer enn det fordi hun ammer sånn ca hver 3. time. Men i sommer, da hun var 8 mnd, kjørte vi hele dagen (fra ca 09 til 19), men kun pauser for å spise/bleieskift, i 3 dager. Gikk helt greit.

Av andre erfaring kan jeg si at vi gjorde det samme med storesøster, som nå er 8 år. Da fikk jeg mye kjeft fra helsesøster for at vi i det hele tatt brukte bilsete i steden for bag med netting, men jeg mente det var tryggere med bilsete og gjorde som jeg ville. Kan ikke se at hun har noen varige mén fra å ha sittet i bilsete, nei.

Tror du må nesten gjør det som føles riktig for DEG på dette området. Jeg vet jeg er mer avslappet her enn mange andre pga jeg er amerikansk og vi tenker helt anerledes når det gjelder å sitte i bilstolen. Det viktigste er at tiden din baby sitter i bilstolen ikke blir for lenge for DEG, for jeg tror ikke det gjør så mye for selve babyen.

Skrevet

Takkk for svar. hva kan "skje" med babyen da hvis den sitter "for lenge"? Min er foresten 5 uker, men det blir aldri mer enn 2-3 timer iallefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...