Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #1 Skrevet 26. september 2009 Huff, nå er jeg helt på randen her Er mildt sagt drittlei jenta mi på 9 år som tisser på seg (mer eller mindre) hver dag og hver natt! Dette har hun holdt på med nå siden hun var 3,5 år (ble tørr som treåring). Hun bruker bleie hver natt og denne er gjennomvåt med tiss!! Vi har prøvd, i flere omganger, å kutte bleie på nettene men da blir jo hele senga våt. Vi har egentlig droppet å fokusere på natt-tissinga hennes, det er det på dagtid som er mest "plagsomt". Men ang. natt-tissinga: hun holder seg helt tørr de gangene hun må, dvs, ved overnatting hos venninner eller på skolen. Så hun viser at hun kan hvis hun vil! Det skjer alldri at hun har tørr truse på dagtid. Den er alltid våt - fra at det feltet midt på trusa er vått til at hun er helt gjennomvåt (alle klærne). Det lukter tiss av henne til enhver tid og jeg synes faktisk det er ekkelt at hun sitter i møblene. Huff, får helt vondt inni meg bare jeg skriver dette, men det er faktisk slik jeg føler det. Dette har pågått så lenge nå og jeg er lei av at hun ødelegger klærne sine med tissinga, og at det lukter tiss til enhver tid Vi føler at vi har prøvd alt for å hjelpe på dette problemet! Vi har prøvd full ignorering der vi kun fokuserer på de gangene hun er tørr, belønningsskjema, null fokus på tissing/ikke tissing overhodet, straff, kjefting osv osv. Vi har gått til utallige leger/sykepleiere og tatt alt som er av tester uten at de har funnet noe galt, hverken ift det fysiske eller psykiske. Da vi holdt på med belønningsskjema gikk vi til skolelegen annenhver uke for at skjemaet skulle bli litt mer forpliktende for datteren min, hun fikk da massse skryt og ros de gangene hun hadde en del klistremerker, men vi merket fort at det ikke betydde så mye for henne til slutt og legen sa at det var tydelig at hun rett og slett ikke gadd å ta tak i dette og at det bare måtte gå seg til av seg selv. Vi har også prøvd Minirin (usikker på om jeg skriver navnet riktig), men desverre totalt uten effekt. Vi prøver så godt vi kan å ikke bli sinte på henne når hun tisser på seg, men det er jammen ikke lett lenger! I tillegg har hun begynt å lyve om tissinga. Hun sier at hun ikke har tissa på seg til tross for at hun står og holder ei gjennomvåt truse som det stinker tiss av. Hun tisser på seg i bilen men nekter selv om bilputa er helt våt. Merkerat dette går ut over forholdet oss i mellom; det er liksom bare tissinga med henne og jeg kan heller ikke stole på henne ettersom hun lyver om denne tissinga. Hun kan sitte i sofa'n til folk vi besøker og tisse på seg! Men hun nekter til det siste. Hun har innrømmet at hun ikke orker å gå på do og det er som regel under lek at hun tisser på seg. Bør snart bli slutt på dette når man er 9 år synes jeg. For ei stund siden lovte jeg henne bowling-bursdag hvis hun holdt seg tørr i ei uke (på dagtid) og dette gikk strålende. Men rett etter invitasjonene ble sendt ut var hun i gang med tissinga igjen!! Grrr.. Kunne tenkt meg noen gode råd fra andre som har opplevd/opplever lignende. Jeg blir snart sprø og jeg vet at jeg ikke skal bli sint på henne på grunn av dette men innimellom eksploderer det helt for meg.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 Har forresten også prøvd homeopati... Uten noe effekt. HI
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #3 Skrevet 5. oktober 2009 Huff, føler frustrasjonen din. Vet ikke om jeg kan gi deg noen råd. Som du sier har dere prøvd ganske så masse. Jeg har en gutt på 6 år som aldri har vært tørr. Åååå som det tar på. Er til utredning på alle måter nå,men ting tar tid så får vi se om det ordner seg. Du skriver at hun ikke bryr seg, og at hun kan klare å holde seg tørr hvis hun virkelig vil. Kan jo være at hun rett ogslett ikke synes at dette er så viktig. At hun ikke "skjønner" hvorfor det er så viktig at hun må være tørr. Jeg tenker på en sammenligning, ikke at det har noe med hverandre å gjøre bokstavelig: Det er like naturlig for ett barn på 9 mnd å gå alene som ett barn på 18 mnd å gå alene, hadde barnet på 18 mnd følt for å slippe seg å gå alene før, så hadde det gjort nettopp det. Jeg må si til meg selv mangen ganger, at dette (om mitt eget barn) kommer til å ordne seg, og så må jeg minne meg på alle de gangene det har vært fremskritt (selv om det på følger tilbake skritt) Jeg må si til meg selv at jeg gjør så godt jeg kan. Jeg håper du fortsetter å oppmuntre jenten din, oppmuntre henne på de tingene hun er flink til og det hun liker å gjøre. Gir henne ansvar så hun vokser på den hun er, så kan det jo være at det en dag "løsner" for henne og hun får en slags aha opplevelse "nå skjønner jeg hvorfor alle maste om at jeg ikke måtte tisse på meg" Lykke til!
fartil3 Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Hei på dere! Nå skriver vi jo 2010,og jenta deres har kanskje endelig blitt tørr? Du skriver det vel egentlig ikke i innlegget ditt,men hun går så vidt jeg kan forstå på do når hun må bæsje...... Du skriver også at hun ikke tisser på seg på skolen eller når hun er sammen med venninner eller venner generellt..... Hviss hun derimot fortsatt sliter med dette ( og dere også selvsagt ) tror jeg faktisk ikke det hjelper med hverken leger eller noe som helst annet.....kanskje jeg faktisk vet hva dette isåfall skyldes....... hvis dere vil ha mail-kontakt med meg er det helt ok. Det gjelder forøvrig for alle som kjenner seg igjen i denne tråden.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Jeg ville nå anbefalt deg kylie truser som du får dekket gratis på blå resept på apoteket,slik at hun ikke lukter urin. Du for opgså kjøpt store kylie kladder på aliance apoteket, som du hun kan ligge på slik at det ikke blir vått i hele senga Du skriver at du har vært i kontakt med utallige leger og sykepleiere - Har de da henvist deg til uropol/uro sykepleier på sykehuset eller var det kunn fast lege ? Jeg ville ikke gitt meg med legene,og hjelp fra sykehuset,det er selvfølgelig viktig at dere klarer å løse dette for din datters selvtilitt. Send meg gjerne en epost dersom du har ytterligere spørsmål ang kylie produkter eller evt andre som har spørsmål ang.inkotinens produkter : [email protected]
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå