Meg1972 Skrevet 26. september 2009 #1 Del Skrevet 26. september 2009 Har PCO og sjeldan eggløysning. Slutta med p-piller i fjor sommar. Gjekk på min fyrste enkle pergokur i mai som ikkje hadde effekt. Har deretter gått på dobbel og trippel pergokur som begge har hatt ein viss effekt. Men problemet er at eg ikkje får EL innan "skjemaet" til gynekologen - eg har jo aldri hatt syklus på 28 dagar. Og får heller ikkje normal sykus på pergotime. Etter siste kuren testa eg med EL-testar til dag 32 utan positiv test. Anar ikkje når eggløysinga evt er, noko som er frustrerande! Syns eg møter lite forståing hos gyn for at min syklus ikkje kan forventa å følga normalen, også på pergotime... Lurer på kva erfaring andre har med vidare behandling i slike situasjonar. Er det noko anna enn prøverøyr? Syns eg har lese om at nokon brukar sprøyter for å få eggløysning - stemmer det? Me skal inn til forundersøking til prøverøyr i oktober, og håpar på at det er det som skal til for oss! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140724046-n%C3%A5r-pergotime-ikkje-verkar-kva-andre-alternativ-finns/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
to snart tre Skrevet 30. september 2009 #2 Del Skrevet 30. september 2009 Hei. Jeg har også lange sykluser, og har slitt med å få funnet ut riktig dag for EL. EL tester gav jeg opp tidlig, hvis ikke ville jeg brukt hele lønnen på å teste hver dag uten resultat:=) Tror det ofte kan være viktig å snakke med profesjonelle om dette, selv har jeg gått til spesialist i gyno, men også der fikk jeg litt "standard svar" basert på faste sykluser - som ikke gjorde meg gravid:=). Men når vi kom inn til fertilitetsklinikken så fikk vi såååå godt hjelp! Profesjonelle mennesker som kan tilby tilpasset behandling. Ikke sikkert dere trenger full prøverørsbehandling som ivf, men heller at dere kan få annen hjelp via inseminasjon eller kontrollert EL? Har dere testet mannen din forresten og sjekket at alt er bra der? Det er jo gjerne viktig å vite for riktig behandling, og du skrev ikke noe om det i innlegget ditt. Lykke til, og du vil nok få svar på veldig mange spørsmål når dere skal til forsamtale i oktober skal du se:=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140724046-n%C3%A5r-pergotime-ikkje-verkar-kva-andre-alternativ-finns/#findComment-140743364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meg1972 Skrevet 30. september 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 30. september 2009 Takk for svar ! :-) Eg ser fram til å koma til forundersøking - og håpar verkeleg eg blir møtt på same måte som det du har erfart! Det hadde vore kjekt å møtt nokon med erfaring med slike "tilfelle" som meg. Og kanskje finns det andre alternativ enn kun prøverøyr då - eg og mannen min har snakka om at det er rart det ikkje er nemnt noko om det der eg har gått til no. Blir spanande å sjå kva me blir møtt med! Ja, mannen min har undersøkt sæden - og den er heilt normal. Så problemet er på mi side. Har ikkje akkurat hatt mange sjansar til å bli gravid sidan eg slutta på p-piller. Og dei få EL eg har, anar eg jo ikkje når kjem - heller ikkje på pergotime. Har brukt EL-testar etter dei to siste pergotimekurane utan at det har vore hjelp i. Og EL-testing i vekevis er ikkje aktuelt her i huset. Kjenner eg vart oppmuntra og optimistisk av svaret ditt - så takk skal du ha for det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140724046-n%C3%A5r-pergotime-ikkje-verkar-kva-andre-alternativ-finns/#findComment-140743775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to snart tre Skrevet 1. oktober 2009 #4 Del Skrevet 1. oktober 2009 Hei. Godt å høre at du ble litt mer optimistisk - vi må støtte hverandre og dele erfaringer her inne vet du! Slitsomt og belastende å prøve mnd etter mnd, det kjenner jeg veldig godt til etter å ha forsøkt i mange år, så da får vi dele på kunnskapen så godt vi kan:=) Har du hatt lapraskopi? For å sjekke livmor og eggeledere best mulig via kamera? Mange finner ut evt hindinger for å bli gravid der, men er det kun EL som gjør dette (og ikke det er noe fra lap som viser indikasjoner til hindringer for å bli gravid) så er jeg helt overbevist om at de hjelper deg godt på fertilitetsklinikken. Uansett; dette er de som er best på denne type behandling. Og de jobber ikke bare med ivf/icsi (prøverør), men jobber også med inseminering (AIH) og andre mindre krevende metoder som du bruker lite medisiner. Men at du trenger litt hjelp til å styre kroppens syklus og sikre eggeløsning kan nok hende. Jeg er helt overbevist om at dere får god veiledning på forsamtalen. Mitt beste tips er å forberede ulike spørsmål dere vet at dere lurer på (allerede nå) før dere møter opp, det er lett å glemme alt til man kommer hjem igjen. På en slik time der dere er spent og legen kommer med litt informasjon som vi gjerne "suger til oss som en svamp":=) Er du usikker på hvilke behandlingsmåter som kanskje kan tilbys til deg så spør på tråden Assistert Befruktning her inne, der er det maaaaange med god erfaring innen mange ulike behandlingsmåter. Kanskje det kan hjelpe deg å forberede deg litt ekstra og få senket skuldrene litt på alle tankene som svirrer for oss alle....? Kanskje vi snakkes mer sammen der også:=) Lykke til iallefall på forsamtalen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140724046-n%C3%A5r-pergotime-ikkje-verkar-kva-andre-alternativ-finns/#findComment-140748709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to snart tre Skrevet 1. oktober 2009 #5 Del Skrevet 1. oktober 2009 PS! Glemte å si at du er på ingen måte ikke alene om å ha dette problemet. Det er mange som sliter med manglende EL eller ukontrollert EL pga lange sykluser eller andre faktorer som spiller inn på eggeløsningen. Så du bør på ingen måte føle at du er unormal, dette er fertilitetsklinikkene borti hele tiden. Ville bare si det også, så du ikke føler du er alene eller at det er noen feil med deg!!!!! Det er bare gyno`n din som ikke er like god som han kanskje tror i faget sitt.. he he Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140724046-n%C3%A5r-pergotime-ikkje-verkar-kva-andre-alternativ-finns/#findComment-140748746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meg1972 Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 3. oktober 2009 Takk for langt og godt svar! Set stor pris på at du tek deg tid til å svara meg:-) Neidå - eg går ikkje rundt og trur at det er noko feil med meg og at ingen andre slit med dette. Men er jo klar over at kroppen min ikkje fungerer optimalt på dette området... Det er godt å ha desse nettsidene slik at eg ser at det finns andre i same situasjon. Og at det finns andre som får god hjelp og som vert gravide! Det gjev håp for oss også. Men eg er innstilt på at dette kan ta tid og veit at det ikkje lukkast for alle. Men ein må jo vera optimist inntil det motsette er bevist! Det er ingen grunn til å gje opp enno! Og no er det berre 14 dagar til me skal til forundersøkinga. Eg har ikkje hatt laproskopi. Det har heller aldri vore omsnakka. Eg har PCO og EL/mens sjeldan og tilfeldig. Kanskje to blødningar i året (hvis eg var heldig...) før eg starta på p-pillene. Og etter at eg slutta på pillene i fjor sommar har det sykus stoppa opp igjen. Det skulle ikkje vera grunn til å mistenka feil med eggleiarane. Men dette vil dei kanskje også sjekka opp på fertilitetsklinikken? Takk for tips om å notera ned spørsmål! Det har me starta med i dag - så no ligg det noteringsblokk på kjøkenbordet vårt :-) Eg har lese ein del inne på "Assistert befruktning", men ikkje vore så aktiv sjølv enno. Syns liksom eg ikkje heilt har høyrt til der enno... Vert nok meir der etter kvart! Takk for gode svar - og lukke til for deg også! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140724046-n%C3%A5r-pergotime-ikkje-verkar-kva-andre-alternativ-finns/#findComment-140755039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella78 m/ A&M Skrevet 8. oktober 2009 #7 Del Skrevet 8. oktober 2009 Heisann! Nå leste jeg ikke alle svarene du har fått, men ville bare si at jeg hadde også skrekkelig lange og uregelmessige sykluser etter at jeg sluttet med p-pillene (for ikke å snakke om FØR jeg startet med pillene). Pergo alene hjalp meg ikke, jeg brukte også Provera, som slik jeg forstår det, satte i gang menstruasjonen slik at man fikk en mer regelmessig syklus. Kanskje du kan undersøke om dette ville være noe for dere? Spør gyn om dette, for jeg husker ikke så godt detaljene... Lykke til! (Jeg ble gravid etter ca 2,5 år med pergo og provera som hjelpemiddel underveis...) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140724046-n%C3%A5r-pergotime-ikkje-verkar-kva-andre-alternativ-finns/#findComment-140780540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå