Gå til innhold

Tung Barsetidl.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nu har æ født,vi fikk en nydeli vellskapt gutt,e så lykkeli at æ sveva i skyan! Men veien har vært lang å tong,å slit enda me depresjona etter fødsel å tida etter..

Må få skreven ut historia mi,lettere å skrive om den enn å snakke om den å godt å få ut..

Var ofte innlagt på sykehus i svangerskap pga hodepine å lammelse i venstre side av kroppen,klarte ikkje å legg på mæ skikkeli å spydde a smerte.

Lillegutt var fulgt opp på ultralyder 2-3ganger i uka pga liten vekst,å jeg fikk foranliggende morkake,Noe som gjør at jeg egentlig IKKJE ska føde normalt,men lege meinte at d sku gå fint me fødseln likavel å berolia mæ på d..

Fødselen jikk bra å jikk unna på 2t uten smertelindring,Gutten kåm først-heldivis! Han hadde navelstrengen rundt halsen å var veldi blåbleik å di masserte han førr å få sirkulasjon,han kvekkna tell en times tid etter.

Han tok puppen å fikk vær hos mæ førr å få mat,så skulle pappan å barnepleier ut førr å mål å vei han,æ ville så gjærne vær me på d(e andregangs fødende å var oppe a senga sist me en gang) Jordmor henta mæ suppa å sa at spist æ den sku æ bare gå opp ilage di..

D va då æ merka at nåkka va galt,var kvalm å svimmel,å romme jikk rundt. sa tell jordmora at nåkka va galt førr å kjendtes heilt rar ut å klarte ikkje å spis førr apetittn va ikkje dær. Ho ha mæ sprøyta førr å få ut morkaka,å sa at d va nok grunn..

Å lå i senga,aleina i romme etter ho jikk å kika i take,klarte verken å snakke eller rør mæ førr æ va heilt borte,å prøvde å se etter den snora så æ kunne reng men æ klarte ikkje å se den. Plutseli blei d heilt lyst,akkurat så di lysrøran kåm imot mæ,leeenge..Så kåm syne tell bake litt,æ så då at d va et menneske i skyggen a lyse fremførre mæ,men klarte ikkje å vis tegn tell jelp.

D blei vaktskifte å da kåm ho så tok imot min førstefødte å så at her e nåkka galt å sprang førr å jelp mæ,ho ga mæ ny sprøyta førr morkaka å da kåm d bita a den ut etter at ho pressa mæ på magen,Æ blødde å blødde å d rant ned a senga. Fikk drøpp førr å stopp blødningen å blei trilla på romme mitt.. Pappan lå over førr å vær ilage oss å lillegutt.

På natta våkna lillegutt å æ sku opp førr å hent han å je han mat,da æ sku sett mæ opp i senga smalt d å d fossa ut blod over heile senga å golve. Fikk ny seng å laken å tok vel en times tid så fikk æ ei ny,å ei ny å sånn jikk d i fleire tima.

Æ sovna å blei vekt,jordmora va bekymra å hadde tellkalla ekstra personale å lege. Æ blei trilla inn på ultralyd,å rett på operasjon førr dær va meire a morkaka ijæn i livmor.

Blei lagt på ei seng å blei tellbydd lystgass eller bedøvelse men fikk ikkje narkose pga tellstandn min. Ville ikkje ha nåkka form førr smertelindring å di opererte mæ i våken telstant..

D e d jævliaste æ har vært me på EVER!!

Å ligg i ei seng m en nyfødt gutt på et anna rom,å nettopp født.

Dær jikk di inn å "skrudde" opp livmorhalsen tell 10cm(som da han kåm tell) å sugde ut blod å tørka å skrapa,mens jordmor LÅ oppå mæ me knyttneven førr å få magen tell å trekk sæ sammen,æ hylte,ropte å skreik å d jør ont å tenk på d ennu førr d va heilt førr jævli!!!!

Di trudde di hadde fått tatt ut all morkaka,men sa æ måtte følg me sjøl å...

2daga etter fikk æ blodoverføring,satt nån tima å fikk 2l blod. Hadde blodprosent på 6 å øla tell tett på 8 etter overføringa..

Følte mæ bedre å lillegutt la godt på sæ å blei nermast heven ut a ei kvinneli lege 3daga etter fødseln..

Uken jikk å æ va så dåli,hadde en nyfødt gutt å ei jenta på 3år så kreve mamma sin oppmerksomhet,spesiellt da.. Æ lå omentrent på sofaen fra mårra tell ettermiddag tell pappan kåm heim å laga mat tell oss..

Rengte føden å sa at æ va sjuk men hadde ikkje feber på målarn men at her va nåkka galt,ho hadde verken tid eller va intr i å ta mæ inn førr å sjekke mæ,å sa æ måtte ha feber førr at di i d heile tatt gidda å ta imot mæ i så travle tider!

Æ venta å venta i 2uke å febern kom ikkje,blei sjukare å sjukare å fant ut at faen heller detta går ikkje,så æ laug..

Æ rengte å sa at NU HAR Æ FEBER,å fikk kåm inn en Lørdags formiddag tell ultralyd,blei sendt rett tell operasjon førr livmora va fylt a resta a morkaka(som æ hadde prøvd å sagt tell di i 2uke).

Æ møsta telltrua tell sykehuse

2uke etterpå fikk æ betennelse i livmor å eggstokkan å måtte i ny time på sykehuse,bynte på dobbel dose antibiotika å mista melka..

Barseltia mi va grusom å æ skreik førr æ ville så jærne kose å nyt tia så går så alt førr fort.. Hadde gleda mæ tell å få en sommerbaby å trille å kose men va lenka tell senga..

Nu har æ fått feil i bloets koaguleringssystem,blodpropp,lite blod,høgt kolesterol å høyt stoffskifte.. HURRA!

Min historie fra topp tell tå...

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff. Skjønner godt at dette har gitt deg en tung barseltid. Vet ikke helt hva jeg skal skrive til deg. Jeg er selv veldig deprimert etter tungt svangerskap og alvårlige infeksjoner ingen fant ut av ca 2 uker etter fødsel. Mistet heldigvis ikke melken men har lite og har hatt mange bivirkninger på antibiotikaene jeg fikk på sykehus og hjemme.

Men ble helt frisk igjen, og er nå helt frisk med en helt frisk baby på 3 mndr.

Vil bare gi deg en god klem, og håper du får det bedre snart, både fysisk og psykisk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...