tre håpefulle Skrevet 26. september 2009 #1 Skrevet 26. september 2009 Jeg har nå funnet ut at der er Gluten i malt, dette var jeg ikke klar over.. Og vi har Cølliaki i familien, så jeg hadde planer om å vente i det lengste med å innføre noe gluten.. Men jeg har ikke funnet noe om det de gangene jeg har søkt om flaskemating og kommet inn på sider om det, og ingen i helsevesenet har sagt det.. (og der har jeg vært mye, siden min jente hadde en allvorlig hjertefeil og ble operert to mnd gammel) Etter jeg hørte at det kunne være gluten i malt, så spurte jeg legen hennes, som kunne bekrefte at der er Malt i gluten.. så da prøvde jeg å blande sviskesaft i melken i stedenfor, siden hun er fire mnd nå.. Men den smaken likte hun ikke, å spiste nesten ingenting.. Hun spiser for lite til vanlig (rundt 400-450ml i døgnet) å får berrikelse i melken etter avtale med lege, så da var der bare å kutte ut svisken og fortsette med malten, slik at vi får i henne litt.. Men så var det denne glutenen da.. Frustrert.... Finnes det glutenfri malt?? Mais-malt, eller malt av annen glutenfri korsnsort?? Noe en kan få kjøpt på helsekost..?? Som forhåpentligvis smaker det samme, siden min lille tulle er veldig bestemt og småspist..
blomstre Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 Hei Torill81 Dersom jenta di ikke er forstoppet så trenger du ikke å ha noe i melken. Har hun problemer med forstoppelse så kan et legemiddel som inneholder lactulose være et alternativ til malt. Spør etter dette på apoteket. Du kan lese litt om forstoppelse i dette heftet fra apoteket: http://www.apotek.no/sw253.asp :-)
tre håpefulle Skrevet 27. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2009 Takk for svar.. Jenta mi blir lett forstoppet siden vi har mer hipp pulver i melka enn det som står på pakken.. 5gr ekstra pr 100ml etter avtale med lege, da hun er så småspist.. Å da er det lettere å bli forstoppet.. Har prøvd med sviskesaft, men hun likte ikke smaken.. Så nå er det kun maltsmaken hun liker.. Så selv om jeg bytter ut til lactulose, så er det aldri sikkert at hun liker smaken, men jeg skal lese hva som står i artikkelen du viser til, så er jeg villig til å prøve det meste så lenge det er naturlig og ikke legemiddel.. =o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå