Gå til innhold

Noen som har gitt Duphalac/lactulose til sine 1 åriner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frøkna er nå 13 mnd og har vært stein hard i magen de siste par mnd. Har avføring hver dag opptil flere ganger, men er bare noen harde kuler.

Har prøvd litt forskjellig med liten effekt. Noen anbefalte Duphalac, så kjøpte denne.

Da lurer jeg på hvor mye dere har gitt av denne til barna og om det har hatt noe effekt.

Fortsetter under...

Skrevet

Vi gir dette til sønnen vår, han har fått det fra 1 års alder. Gir 2 ts til frokost, 2 ts til lunsj og 2 ts til middag i 2-4 dager og det har løsnet og så gir vi 2 ts til frokost og 2 ts til middag som vedlikeholdsdose. Vi har vedlikeholdsdose fordi sønnen vår er kronisk hard i magen, men hvis datteren din ikke er det ville jeg bare gitt til det løsner og så trappe ned:) Er ikke sikkert dere trenger så mye som sønnen vår, han får middels dose tror jeg, men det er bare å prøve seg frem:) Eneste er at jeg anbefaler ikke å gi det på kvelden fordi Duphalac kan gi luft i magen og det er jo ikke særlig greit om natta;)

Skrevet

Anbefaler akupunktur på det sterkeste for mageproblemer hos de små!!

Etter å ha prøvd alt av gode råd og spesialister så prøvde vi akupunktur,det var redningen for oss:) trengte bare to behandlinger,så var problemet så å si borte:)

Skrevet

Du har sikkert prøvd en del, men er di sikker på at vesla di får i seg nok væske i løpet av dagen?

Duphalac er ett fint virkemiddel for å få ting i gang igjen, men langvarig bruk kan påvirke tarmperistatikken.E.g. hun kan bli avhenig av lakserende midler.

Hadde vært forsiktig med dette og tatt en samtale med lege ved lang varig hard mage.

Småtroll (og voksne) som har trøbbel med hard mage - obstipasjon- kan ha vel så god effekt av mye fiber og nok drikke( vann og syrnet melk)

Skrevet

Takk for innspill til alle sammen!

Nå har jeg gitt bittelitt duphalac i helga + at jeg har laga sviskemos som jeg har gitt til alle måltider og at hun har fått biola som drikke til måltidene. Det har heldigvis løsna, og til deg anonym som svarte sist: vil helst unngå alle slike "hjelpemidler" og håper at hun kan klare seg kun med svisker og biola fremover. Hun har alltid vann på tutekoppen sin som står fremme hele tiden så hun forsyner seg når hun føler for det. Kan godt hende hun likevel ikke får i seg nok væske.

Men tror helst at det er pga brødskiver med skorpe og at hun den siste mnd ikke har fått noe morsmelk og at hun har drukket vanlig kumelk.\Mye som spiller inn her:)

Skrevet

Jeg begynte med Duphalac til min eldste når han var 8 måneder gammel, etter anbefalling fra legen.

Hver gang jeg kjøpte ny flaske fikk jeg spørsmål om jeg skulle gi det til den lille gutten i vognen. Sånne små skal visstnok kun ta det i samråd med lege.

Jeg husker ikke hvor mye jeg ga, men jeg trappet gradvis ned til ingenting i løpet av en periode på et år.

Annonse

Skrevet

Rettelse på noen her oppe som sier de kan bli avhengig av lactulose. Det kan de ikke..Det har både lege og helsesøster opplyst!

Vi måtte begynne med LACTULOSE når snuppa var 7-8mnd med dette anbefalt av hs.

Snakka etterhvert med lege når vi hadde gitt en liten stund,å vi måtte bare fortsette..

Vi gav opp til 6ml.. 3ml morgen og 3ml kveld..

Vi gav faktisk hver dag lactulose i 4,5mnd,så kom det seg....

Noen sliter bare veldigt en periode med hard mage..

Men det er forskjell på duphalac og laktulose...!!!!

Jeg hadde snakt med hs eller lege før du gir det,

men det er ikke noe farlig som andre sier her..

Men de vet mer hvor mye du bør7anbefale å gi av dose..

Klart alle vil helst gi andre ting før slike midler,

men av og til så er det ikke nok.

Ingenting hjelper å da er det bra å ha noe som kan hjelpe de små,..

Du gjør det helt sikkert,mn bare gi en masse vann,

å unngå mat som har lett for å gi forstoppelse,hard mage...

Go bedring,å håper dere slepper å ha dette i lang periode..

Skrevet

Vi gav, etter samråd med lege 3 ml morgen, 3 ml kveld, (15 mnd) en dag, da fikk hun nesten diareavføring dagen etterpå.2 uker isden. Og har vært bra i magen etter dette. Helt til i dag... I dag har hun ikke bæsjet... Så håper på fangst i potta i morgen tidlig, om ikke blir det vel 3 ml til. Men da prøver jeg om dette er nok.

Man trenger ikke gi mere enn nødvendig, så anbefaler å prøve seg frem og se om det hjelper på.

Vi og har begynt med litt biola hver kveld før leggetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...