Gå til innhold

Er det bare å glemme? Eller?

Anbefalte innlegg

jeg har lenge tenkt å starte IVF-prosessen med donorsæd. Men nå har faktisk en venn av meg sagt at han vil gjerne være far til barnet mitt...Han er en kjekk fyr, og jeg kjenner han godt. Men problemet er at han bor i New York. Han sier at han kan komme over på ferie. Men jeg har tidligere hatt problemer med å bli gravid, så jeg vet at det ikke er gjort på første forsøk. Er det mulig at han kan sende sin sæd via sædbank i USA til Danmark? Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140721360-er-det-bare-%C3%A5-glemme-eller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det lureste er at han får sjekket sædkvaliteten sin. Sjekke for sykdom, om den er fruktbar og om den tåler frysing/opptining.

Når det gjelder spm om man kan frakte sæd vet jeg dessverre ikke noe om. En annen alternativ er at han blir med deg til klinikken og gir sæd?

Har du avklart med ham hva slags rolle han vil ha i dette? Om han kun vil være donor (ikke jurdisk bindene hvis man er "en frivillig bekjent donor", han kan faktisk kreve foreldrerett), far eller en sånn som stikker innom ny og ne (bra for barnet?)

Du har sikkert tenkt nøye gjennom dette, jeg bare undrer meg over at man velger en evt blivende far som bor et godt stykke unna. . .

Hilsen ei som er gravid med anonym donorsæd.

Takk for svar :)

Ja, jeg vet at det er noen spørsmål som må avklares ja....

Det er vel på mange måter best å bruke donor, men samtidig så er han vennen min så fin og snill :) Han sier han bare vil det beste for meg. Ønsker jeg meg flere barn, og mener at jeg klarer det, så hjelper han meg med det! Men han blir nok ingen stikk innom pappa nei. Han bor permanent i New York.

God ide at han kan bli med til Køben. Det tenket jeg ikke på!

Jeg vil ønske deg lykke til videre i svangerskapet og med barnet. Det er ei herlig og ubeskrivelig tid. Jeg var i 7de himmel da jeg var babymor!

• 3 uker senere...

Det er ekstremt dyrt i tilfelle. Vi fikk tilsendt donorsæd på nitrogentank fra California for et par år siden og det kostet i overkant av titusen bare for frakten.

Jeg tror at det er vanskelig å få det gjort mellom privatpersoner. Da må kan i såfall gå via en sædbank i usa og få det sendt til f.eks en godkjent klinikk her (hvis det er lov i Norge). Eller evt i Danmark. Så må du betale for oppbevaring av denne osv til du har eggløsning. Du må også ha noen til å tine og inseminere deg og dette koster. Og evt reise til Danmark dersom det ikke er tillatt i Norge, noe jeg tror det ikke er. Alt i alt så koster nok dette langt mer enn om en av dere besøker den andre eller reise til Danmark og bruke en donor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...