Gå til innhold

Dere som bruker avent flasker og smukker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har dere kastet dem og kjøpt nye nå som denne undersøkelsen om kreftfremkallende farer er kommet?? Jeg har bare brukt avent til nå, og fikk litt panikk når jeg så dette. Eller er det flere som tenker at "alt" er jo kreftfremkallende for tiden??? Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre så tenkte å høre hva dere gjør i denne situasjonen!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kommer ikke til å kaste flaskene, men nå er gutten vår 10 mnd og har altså brukt disse flaskene så lenge allerede og han drikker ikke så ofte mme lenger. Neste gang kjøper vi kanskje andre flasker, men jeg er ikke så redd for dette at jeg kaster alt og kjøper nytt nå.

Skrevet

Jeg er også veldig usikker... Men er ikke Avent Air flex sikker da??

Skrevet

Jeg er også veldig usikker... Men er ikke Avent Air flex sikker da??

Skrevet

Jeg er også i tvil... Vi har masse avent-flasker. Småtten får ikke mme, bare kaldt vann i dem. Og dette stoffet (bisfenol A) frigjøres vel ved varme og friksjon? Men har brukt flaskene til å måle opp riktig vannmengde til grøten også, og da er jo vannet varmt...

Listene på sidene til Grønn Hverdag er oppdatert et par ganger etter at undersøkelsen først ble publisert. Nå ser jeg at Avent faktisk står på begge listene - de har to flasker på markedet, en med og en uten bisfenol A. Ut fra embalasjen har jeg den varianten _med_ skiten i. Her ligger listene:

http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Barn/Tester-og-undersoekelser/Miljoegift-i-taateflasker-og-smokker/Resultater-Taateflasker

Er usikker på om jeg skal bytte dem... Tror jeg kommer til å gjøre det, men det er ikke sånn at jeg hiver dem på dagen. Det er jo ikke snakk om at det er _stor_ risiko for at ungene skal få kreft, komme tidlig i puberteten og bli infertile av å bruke flaskene. Det er vel snakk om at det er en viss mulighet for at man kanskje kan være mer utsatt for disse tingene hvis man utsettes for mye av dette stoffet gjennom barndommen. Stoffet er jo lovlig å bruke, og Norge har jo tradisjonelt ganske så strenge regler for sånt. På den annen side er det jo ikke noen grunn til å ta sjanser... Better safe than sorry.

Når det gjelder smokker bruker småtten MAM. De stod først på lista over smokker som inneholdt stoffet, men ble så flytta over til den trygge lista. Veldig glad jeg ikke var for kjapt ute og hev smokkene da, gitt.

Skrevet

Jenta mi er nå 9 mnd og har siden hun var nyfødt fått mme. Vi bruker Avent sine airflex flasker, altså de "farlige".

Det jeg spør meg om er hvorfor ikke disse er fjernet fra markedet hvis de er så farlige?

Norge er jo generellt ganske strenge på slike ting.

Jeg kommer ikke til å kaste dem og kjøpe nye før de evt blir tilbakekalt.

Som sagt har jenta mi brukt disse flaskene hele livet nå, så hvis de er så farlige er nok skaden skjedd for hennes del allerede...hva kan jeg gjøre med det? Ingenting.

Hun drikker nesten ikke mme lengre nå, så vi er uansett snart ferdig med flaskene. Ett annet problem er at avent er de eneste flaskene hun tar. Vi har prøvd alle (å da mener jeg alle) andre typer, men det er kun avent hun får til å drikke av. Selfølgelig går helsa hennes først, men jeg kommer ikke til å begynne å gi henne mme fra skje eller kopp (som er alternativet) før disse flaskene blir svartelistet/fjernet av myndighetene...

Skrevet

Fikk meg sanneli en støkk da jeg leste dette selv å er igrunn meget rart at Norge som er så strenge på det meste ikke har gjort noe med dette for lenge siden.. Bruker selv Avent til min datter på 10 uker jeg innimellom at jeg ammer å storesøsteren som nå er 5 brukte jeg åsså Avent til.. Men jeg tror sanneli for å være ærlig at jeg bytter ut flaskene til uka nå jeg, better to be on the safe side da man trenger jo ikke å fortsette å bruke noe som man vet inneholder miljøgift, må være nok alt det andre unga får i seg......:)

Flott at Grønn hverdag tar slike tester å gjør oss foreldre oppmerksomme på hva våre barn faktisk får i seg.... :)

Skrevet

Jeg er nå på andre runde med mine avent air flex-flasker(har vært brukt til førstemann fra nyfødt) og lillemor på 2 mnd får også mme. Er veldig usikker på om jeg skal bytte nå, handler litt om hvordan hun tar de forskjellige tuttene og synes jeg. Tenkte jeg skulle kjøpe MAM sin og se hvordan hun tar den, om det går like bra tror jeg at jeg bytter alle. De er jo allerede brukt til et barn..

Skrevet

HappyFreak og andre som har problemer med at babyen bare vil ha Avent. Det er kun flaskene, og ikke flaskesmokken, som er farlig. Avents flaskesmokker passer på MAM sine flasker (som ikke er farlig), så hvis dere gjerne vil bytte så er dette en mulighet.

Skrevet

Å, det var bra du sa=) Visste ikke at Avent smokkene er trygge og går på MAM sine flasker=)

Skrevet

Ja det var godt du sa:) Jeg har jo kjøpt tuttene helt nye denne gangen.

Skrevet

Å, men det var bra da :) Jeg har endel mam-flasker, så da kan jeg jo bare bruke avent-tuttene på dem da.

Eneste er jo at det er litt mer styr å vaske mam-flaskene, menmen :)

Skrevet

For å si det sånn, BPA er ikke noe nytt stoff i tåteflasker, det har blitt brukt lenge, og alle vi her inne som tidligere ble matet med flaske har sikkert blitt utsattt for akkurat det samme selv. Jenta mi har fått melk fra Avent-flaske hver dag i snart 1 år nå, så for vår del har nok toget gått for å si det sånn.

Jeg merker at jeg ikke er sånn fryktelig bekymra likevel, som sagt er ikke dette noe nytt de plutselig har funnet ut, dette har blitt forsket på lenge og forskere har tidligere ikke klart å komme fram til noe entydig resultat, derfor er flaskene fremdeles til salgs i Norge (Mattilsynet har vel til nå ment at BPA-flaskene ikke utgjør noen helserisiko, mens SFT (og andre eksperter) har ment det motsatte.

se mer her:

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=510348

Jeg håper at disse flaskene nå trekkes helt bort fra markedet, siden antall undersøkelser som viser en negativ helseeffekt stadig øker, og uansett burde det gjøres av føre-var hensyn. Det er jo tross alt fullt mulig å bruke andre stoffer enn BPA, og jeg synes ikke at Mattilsynet/ norske myndigheter burde ta slike sjanser når alternativene er like gode. Det blir også helt feil å overlate ansvaret til den enkelte forelder, at vi selv må stå i butikken å tyde knotete innholds-deklarasjoner osv.

Skrevet

Dette synes jeg var interesant da det har vært snakk om dette i USA i flere år. Der selges flaskene (alt mulig rart av plast - bestikk, tallerken, osv) uten BPA, og de er merket sånn. Selv har jeg Avent flasker kjøpt BPA-free i USA, men babyen har hele tiden nektet flaske. Men når Norge er så streng på slike ting, så har jeg syntes det var merkelig at det aldri var snakk om dette her.... og gikk da ut at flaskene her var BPA-fri. Men så feil kan man ta.

Skrevet

Vi byttet faktisk ut de 3 avent-flaskene vi har vi... Bruker de til å måle opp og varme mme/vann til grøt i mikroen med, så her vil jo Lillegutt bli "eksponert" for BPA.. Og vi har brukt avent-smokkene også...

Men nå har heldigvis Lillegutt lært seg å ta NUK sine ortodont-smokker, og de er trygge, så da går vi over til dem. Og har MAM i reserve.

Var det sånn at ALLE mam-smokker var sikre nå??

Jeg kjøpte en born-free-flaske på babyshop i går, og på esken står det klart: BPA-free, så da kløpte jeg en av dem. Virket fin den flaska, var tilogmed varmesensor i den :)

Men en ting er nå flasker og smokker; hva med leker?? Er de proppet fulle av BPA også? De blir jo også tygget og gnaget på, og BPA kunne visstnok frigjøres ved slitasje også? Tygging/gnaging er vel slitasje vil jeg si...

Skrevet

Eg personlig kasta alle flaskene mine på torsdag. Kjøpte nye BPA-frie avent flasker på apoteket. Litt dyrare, men verdt det. Andre må seff gjere som dei vil, men eg tar ikkje sjansen med mitt barn når det kan vere så farlig. Smokkane har eg beholdt da. Skifta og ut narresmokker som ikkje var BPA-frie.

Skrevet

Nå har jeg prøvd avent-tutter på mam sine flasker og det funker ikke, det lekker som bare det! Det følger jo tutter med men de var ikke snuppa så villig til å ta.... Får håpe det går seg til med litt øvelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...