Gå til innhold

Hva er det som gjør at dere velger så pretensiøse navn på barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Navnevalg er faktisk det som har sjokkert meg mest her på dib. Man skal høre mye før ørene detter av.....

Skrevet

Gi eksempel på pretensiøst navn, takk!

Skrevet

Jeg vil anta at de som velger pretensiøse navn stort sett ikke forstår hva pretnsiøst betyr.

Skrevet

Jasmine Wilhelmina f.eks (fritt oppdiktet)

Skrevet

hva med denne: Ambrosius. Noen som skrev på det andre innlegget. Vet ikke om det er tull eller ikke. Isåfall, så stakkars ungen.

Skrevet

du må slå opp i fremmedordboka, hi:)

Skrevet

Jeg elsker slike navn. Jo mer pompøst (som jeg kaller det), jo bedre!

Victoria Augustina

Annabell Valentina

HERLIG! Jeg synes det er vakkert.

Skrevet

jeg reagerer på to typer navn her inne.

Den ene er eldgamle navn som ikke nødvendigvis er veldig stygge, men navn som jeg forbinder med besteforeldre. F.eks Aslaug og Åshild osv.

Og så har man disse laange dobble navnene som minner litt opp slike staselige franskmenn f.eks Francesca Antoinette og Constanse Alexandra. Disse sammensetningene har jeg ikke sett før så henger ingen ut, men dere skjønner hva jeg mener.

Som sagt, navnene er ikke nødvendigvis stygge, men synes ikke de passer på norske barn i dag...

Skrevet

White trash heter det... Jo mer avansert og amerikansk inspirert jo bedre for disse white trash mødrene.

De styggeste navnene er jo disse hjemmesnekra variantene; Chrisander, Lissander, Leander osv osv..

Samtidig kan jeg ikke fordra Linus, Kaspian og slike type navn heller.

Det er om å gjøre å være så egenartet at det er til å spy av!!!

Skrevet

Flere av de navnene du nevner er faktisk ikke hjemmesnekra. Du bør lese litt navnehistorie!

Navn har med identitet å gjøre. Det må være utrolig kjedelig å hete det samme som to andre i klassen. Eks. Patrick M, Patrick S og Patrick T.

Ja til sære og flotte navn!

Skrevet

Sært og flott passer virkelig ikke sammen... Om min datter hadde kommet med en Lissander på armen hadde jeg nok blitt litt skeptisk. Ingen mann heter Lissander. Høres jo ut som foreldrene egentlig ville ha ei jente.

Skrevet

Leander er faktisk ikke hjemmesnekra navn.

Leander er et mannsnavn med opprinnelse i det greske navnet Λέανδρος (Leandros). Det første navneleddet har usikker betydning, men kan være dannet av greske leon, «løve», leōs, «folk», eller et ord som betyr «glede». Det siste navneleddet er dannet av andros, genetiv av aner, «mann».

Fint navn syns jeg. har en nevø som heter det, for han ble født i løvenes tegn.

Skrevet

Hvorfor henge seg så veldig opp i hva folk heter?

Greit nok å skrive "liker ikke det navnet" inne på navnedebatten, men å mase i etterkant om hva folk valgte? Blir bare dårlig stemning av sånt.

Vi har en bekjent som fortsatt mener vi skal bytte navn på sønnen vår - guttungen er snart tre *lol*

Skrevet

Victoria Augustina

Annabell Valentina

Ser for meg jenter med overdrevet sminke, blondt hår, utringa topp og trange bukser, som gjør hva som helst for å få oppmerksomhet fra gutter.

Krissander, Lissaner eller hva det nå heter. Ser for meg pysete gutter som aldri går ut med venner.

Skrevet

ALLE kan ikke hete Elias, Oliver, Lucas, Linnea, Amalie, Thea, osv.... Det går 13 på dusinet av disse nå.

Skrevet

Jeg blir faktisk glad av å se/høre at det finnes andre som synes Leander, Crissander, Kaspian osv ikke er "gode"navn. Enig at det gir inntrykk av pinglete smågutter. Skjønner ikke hva foreldrene tenker på jeg. Men har en teori om at det er ikke de med universitetsutdannelse som velger slike navn.

Skrevet

Hvorfor skal jeg fortelle deg det, 00.19?

00.13

Skrevet

Sånne navn som crissander og kaspian *grøss*, er så stygge. At det er mulig å kalle barna sine for det? Hvor har det blitt av gode gamle norske navn?

Hvorfor skal gi barna sine unike navn? Skjønner ikke jeg.

Skrevet

Argumenter som går på at navnet får en til å tenke på en gubbe, eller en voksen dame har jeg litt tungt for å forstå. Vi er voksne mesteparten av livet, så hva passer vel bedre enn et "voksent" navn. Jeg synes et mandig navn til sønnen er mye bedre en et lite sussebass navn.

Og navn er mote som alt annet. Vi får sikkert barnebarn som skal hete Knut, Odd, Bjørg osv. Slike navn som var populære for våre besteforeldre kommer sikkert tilbake de også:)

Skrevet

Er det mulig????

Er på grunn av sånne pretensiøse og dømmende folk som dere i denne tråden at det oppstår mobbing! Barna våre fanger opp hva vi synes og snakker om, og barn med såkalte "pretensiøse" navn får lide for det! Spiller vel ingen rolle hvilket navn man har, bare det bæres med stolthet og kan skape en identitet og selvfølelse hos barnet. Og det er egenskaper som skapes ut fra HOLDNINGER!

Usedvanlig lite intelligente innspill fra enkelte her. "White trash"-navn??? Herregud!!!

Skrevet

Vi bruker barna våre som identitesmarkører, både i måten vi kler dem på, barnavogna vi kjøper, navnet vi gir dem osv.

En identitetsmarkør er noe en bruker for å signalisere til omverdenen eller bare seg selv at man hører til en bestemt gruppe mennesker i samfunnet. Alt fra en orange hanekam via en diger SUV til navnet på barnet sitt brukes bevisst eller ubevisst som en måte å stadfeste og bekrefte at man er et bestemt type menneske.

Hvis folk sluttet å gi barna sine overdådige navn ville det blitt vanskeligere for de som IKKE liker overdådige navn.

Når du døper barnet ditt Eira, døper du IKKE barnet ditt Constance Madeleine. Du plasserer deg i gruppen mennesker som døper barna sine "Eira", og viser dermed at du ikke er en type menneske som døper barnet sitt "Constance Madeleine". Og motsatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...