trillemamma Skrevet 25. september 2009 #1 Skrevet 25. september 2009 Jeg har funnet en atraktiv tomt og vil regne på om vi klarer det økonomisk. Når jeg ser på hjemmesidene til de forskjellige husbyggerfirmaene (langt ord), er det ingen som legger ut cirkapris. Må jeg virkelig ringe til de?
Neijasså... Skrevet 25. september 2009 #2 Skrevet 25. september 2009 Det kommer selvsagt an på størrelsen på huset, hvilken leverandør du bruker, hvilken standard du velger, hvilken byggmester/elektriker/rørlegger du bruker, etc. Som en huskeregel har jeg hørt at du bør gange listeprisen hos husleverandøren med 2-2.5 og plusse på tomta og evt. opparbeiding av denne. Hva er forresten galt med å ringe til leverandørene?
Gjest Skrevet 25. september 2009 #3 Skrevet 25. september 2009 Det er vell ingenting som er galt med å ringe leverandørene..... Men når vi var i samme situasjon, og litt lengre. Altså, satt med ørten forskjellige huskataloger og lette oss frem til de vi likte best var vi ekstra glade i de som kunne gi oss en capris. Vi viste jo at vi måtte plusse på både det ene og det andre.... Meen! Av erfaring kan et lite hus koste mye mer enn et større uten at det er enkelt å se det med det blotte øøye i katalogen. De prisene vi fikk var uten rørleggerarbeid og alt det der. Det var kun for selve byggverket. Til syvende og sist er det greiest å ta kontakt med leverandørene. Seeelv om det er en himla jobb :/ De har jo også litt greie på hva kommunen tar betalt for tilknyttninger, hva det vil komme på å bearbeide den type tomt (om det må sprenges, graves, fylles på etc). Kommunene skal jo ikke bare ha betalt for selve tomten, de skal ha betalt for at du får koble deg til vei og vann i tillegg.
Nette-mor Skrevet 25. september 2009 #4 Skrevet 25. september 2009 om du ringe eller mailer leverandøren, får du prisliste som viser hva byggesettet koster, eller hva det vil koste å få det ferdig oppført (inkl rørlegger, snekker, elektrikker) utenom dette må du regne på tomt og opparbeiding av den (det kan bli dyrt.....) tilknytningsavgift vann og kloakk ( her vi bor 7kr pr kvm for hver) rørlegging inn til huset gulv og tapet inni huset baderoms inredning byggesøknad kommer ikke på noe mer i farta. vi er midt i bygging nå, tomt (912kvm) 320 000,-, hus ferdig oppført (190kvm) 1 678 000,- er heldige med en far som har eget firma som tar all opparbeidingen, om ikke måtte vi ha regnet med rundt 200 000,- for den. med alt( kjøkken, bad,tapet, parkett, avgifter) håper vi å ende på noe rundt 2 650 000,- spennende da!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå