Gå til innhold

Farge på ulike rom og anbefalinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du om det anbefales spesielle farger til bestemte rom? Jeg kan ikke mye om fargepsykologi, men vet i det minste at farger påvirker humør og psyke og tenker at det er lurt å tenke på når man velger farger på rom og på kledning.

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om det, men jeg vet at man skal unngå gult, rødt, lilla og orange på soverom fordi det gir energi.

På soverom er det anbefalt blåtoner, grønntoner og bruntoner fordi det er beroligende.

Tenk på hovedbruken av rommet og hva fargen gir deg. Du merker ofte hva føler når du ser en farge. En rød farge gjør deg ofte oppglødd, veldig energisk, en blåtone gjør en ofte rolig og harmonisk.

På sykehus vil du derfor aldri se røde farger på rommene, men heller lyse grønne/blå farger, rolige farger. Småbarnsrom er ofte gule, glade farger....men unger blir og ofte energiske av de....

Så tenk på hva du føler når du ser en farge og sett den følelsen inn i rommet. Passer følelsen inn i rommet, passer og fargen :) (min erfaring hvertfall)

jeg er null ekspert, men liker å eksperimentere med farger og følelser. malte og tegnet en del selv tidligere og da brukte jeg ofte farger etter følelser...

Skrevet

Jeg kan nok heller ikke si at jeg kan det!!

Men det jeg har lært av erfaring på meg selv da er at jeg liker best lyse farger. Rommene blir lysere, lettere og møblere.

Vi har nå malt soverommet vårt (panel) med farge morgenlys (lys lys lys bruntoning) og hvite lister. Veldig fint når det hvite står slik i kontrast. jeg kjenner jeg blir lettet og avslappet når jeg kommer inn dit. Gangen vår var før blå, det ble jeg fort lei, syntes den var så mørk. Så nå er den helt hvit. Men ikke gulv og trapper da de er det farge på.

Badet er nylig opp pusset. Det har fått hvite (ikke kritt hvite i det hele tatt, men litt grå tonet og litt grått i de og med bord som går i grått. og grått gulv.

Men summa summarum så bryr jeg ikke meg ikke så mye om hva folk sier lenger. Men jeg liker best lyse farger som sagt. Særlig når rommene er små og lite lys som kommer inn. blir nesten litt sånn hall gal av mørke rom..

Skrevet

Har du nummer på fargen dere har på soverommet?

Det finnes sikkert et sted på nettet man kan sjekke ut farger.

Skrevet

Nei jeg vet ikke noe sårlig om det, jeg velger dem fargene jeg lilker og synes passer til rommene jeg.

Skrevet

Den indre følelsen din av hva som passer stemmer sikkert med fargepsykologien, vil jeg tro. Er mannen din lik deg i fargevalg?

Skrevet

jeg og gubben har ganske lik smak når det gjelder farger :)

Skrevet

BLOND

har desverre ikke fargen idag til deg. Men kan skaffe den imorgen.

Det er Jotun sin farge. Heter morgenlys. Skal prøve å søke litt på nett for deg og se om jeg finner den.

Skrevet

Har ikke noe særlig peiling på dette, men tror det er noe i at farger påvirker humør og psyke. Tror aldri jeg hadde klart å hatt et rødt soverom feks. Tenker at rødt er en veldig energisk farge, samme med gult. Blått er beroligende, grønt harmonisk. Liker vel best lyse farger jeg. Og heller ha farge på møbler, tekstiler.

Lykke til med fargevalg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...