Gå til innhold

smertestillende til småbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye smertestillende (altså hvor ofte) gir dere paracet til deres små ved sykdom? Da mener jeg når de er virkelig syke. Min 2 åring har 40 i feber og er slapp, sutrete og har vondt i halsen. Paraceten får ned feberen og har han fått en paracet så leker han som normalt til den går ut av kroppen og han blir syk og slapp igjen.

Tenker at feberen er der av en grunn og at han kanskje bare skulle ha fått paracet før han legger seg og ikke på dagtid? Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn med høy feber blir fort dehydrerte / uttørret. Ergo kan det faktisk være farlig å ikke gi det. Hvorfor ikke gjøre tilværelsen bedre for barnet om man kan? Man tar da en paracet selv om man har det vondt....

Skrevet

Jeg gir paracet når feberen går over 39 og/eller allmenntilstanden er dårlig, jeg. Hvis barnet bare gråter og hverken vil leke eller slappe av synes jeg det er mye bedre å gi en tablett enn at de skal gå rundt og plages. Jeg gir som oftest en paracet før leggetid også, for vet selv at søvn er utrolig viktig når jeg er syk. Jeg har også gitt paracet når lillemann våkner om natta og bare skriker, selv om han ikke har feber. Hver eneste gang jeg har gjort det har han sovnet etter fem minutter og sovet godt i mange timer. Jeg vet det ikke er bra med for mye, og ser an før jeg gir. Er generelt tilbakeholden på medisiner, men vet selv hvor grusomt det er å gå rundt med høy feber, kraftig hodepine, øreverk osv.. Små barn kan jo heller ikke si ifra hvor de har vondt og hvor vondt de har det. Tenker derfor at man må se an signaler som mye sutring, utilpasshet osv. og veie det opp mot faren ved å gi litt smertestillende.

Skrevet

Min søster er sykepleier, og sa til meg en gang, da jenta her hadde ørebet. at jeg kunne gi 3 tabl fordelt på dagen. fra kl 12- 12 neste dag.

Det fikk hun da i to til tre dager.

Jeg hadde gitt, og sett om det hjalp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...