Gå til innhold

Vondt å pumpa!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har i det siste fått så mykje mjølk at vesla klarar seg med eitt bryst pr amming - og då må eg pumpa det andre pga spreng. Men det er så vondt! Vakumet i pumpa mi er så sterkt, at det kjennest som brystvorta mi skal ramla av. Og i dag gav eg meg med pumpinga, då det plutseleg kom ein bloddråpa frå vorta. Det kan jo berre vera at vakumet sprengde eit lite blodkar i vorta - men fy så fælt!

Nokon som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du manuell eller elektrisk pumpe?

Hvis du har elektrisk bør du hvertfall prøve et lavere nivå om du kan.

Og så bør du selvsagt bytte på hvilket bryst du pumper, men det regner jeg med du gjør allerede.

Anbefaler å smøre ofte med Purelan Salve og lufte brystvortene mye- og smør gjerne litt purelan før pumping også, så det 'glir' lettere. Det er ikke farlig for babyen å få i seg dette.

Ellers har jeg vel ikke så mange andre tips, annet enn å være nøye med hygiene når du 'fikler' med brystvortene, smør på morsmelk og la det lufttørke som ved amming osv.

Skrevet

Kan du ikke håndmelke bort den verste sprengen på det brystet som babyen ikke spiser av? Enten bare håndmelke litt over vasken, eller fryse ned til senere bruk. Dersom du bare håndmelker den verste sprengen og ikke tømmer brystet, så vil melkeproduksjonen ikke øke. Du trenger jo ikke økt produksjon, men at melkeproduksjonen stabiliserer seg på et lavere nivå!

Det er ikke sikkert at den pumpa du har passer brystene dine. Kan tenkes at skjoldet for eksempel er for trangt dersom du har store brystvorter. Ideelt sett burde man faktisk prøve pumper før man kjøper dem, men det er dessverre ikke mulig. :(

Instruksjon i håndmelking finner du her:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=22

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg hadde også litt problemer med det. begynte å fikle med brystvortene til melka kom, og pumpet da. da trengtes bare litt pumping før begeret var fullt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...