Vi gleder oss!! Skrevet 25. september 2009 #2 Skrevet 25. september 2009 hei =) er ikke dumt å spørre om sånt hvis du ikke vet hva det står for =) Greit å vite hva de enkelte forkortelsene står for. Og det er ikke rent lite av dem heller MA= Medisinsk Abort =)
Anonym bruker Skrevet 25. september 2009 #3 Skrevet 25. september 2009 ok.. det var det jeg trodde men de som snakket om det snakket på en sånn måte at det hørtes ut som om de ikke ville ha en ma men fikk det likevel?
Musemor med tre søte små Skrevet 25. september 2009 #4 Skrevet 25. september 2009 Nei!!!! MA står _IKKE_ for Medisinsk Abort. De fleste her inne som snakker om MA snakker om Missed Abortion hvilket betyr at babyen dør som ved en spontan abort, men kroppen klarer ikke kvitte seg med restene selv slik at man trenger medisinsk hjelp eller utskrapning for å bli kvitt det.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2009 #5 Skrevet 25. september 2009 Herregud Vi gleder oss, du må vite hva du svarer på før du svarer. Det er som hun andre her sier Missed Abortion, dvs at en mister foster uten å blø. Finner det ofte ut på UL hvor de finner tom fostersekk, midre foster enn anntatt uten hjertelyd eller ingen hjerteslag.
The Bad Gal Skrevet 25. september 2009 #6 Skrevet 25. september 2009 Legger til at en MA kan skje helt uten at man merker det. Man kan fortsatt ha symptomer på graviditet lenge etterpå, så mange Missed abortions oppdages ofte ikke før noen uker etter embryoet er dødt. Gikk selv til uke 12 med dødt embryo, døde ved 5-6 uker, var fortsatt kvalm og spydde de ukene. Man oppdager det ofte ved at man begynner å blø litt, eller plutselig mister symptomene. Man blir da gjerne henvist til UL av legen, evt. oppsøker privat gyn. og en abort konstateres da evt. på en innvendig UL-undersøkelse. De fleste blir henvist til dagpoliklinisk avd. på sykehuset påfølgende dag, og får utskrapning utført i narkose.
Musemor med tre søte små Skrevet 25. september 2009 #7 Skrevet 25. september 2009 Anonym 19:09 MA har også blitt brukt på Medisinsk Abort her inne, selv om det brukes 99% av gangene som Missed Abortion. Kan fint hende at "Vi gleder oss!!" har missforstått.
Tweak Skrevet 25. september 2009 #8 Skrevet 25. september 2009 Her inne på forumet brukes forkortelsen om missed abortion, noe som man jo helst ikke vil oppleve og som er veldig trist å oppleve... Men jeg husker at jeg ringte gyn. pol. en ukes tid etter min ma og skulle spørre om noe vedr. blødninger. Jeg sa at jeg nettopp hadde hatt en ma og var bekymret for xxx. Responsen jeg fikk var mildt sagt iskald! Husker ikke hva hun sa, men jeg fikk nå sotret fram at det gjaldt en "missed" og ikke en medisinsk. Da varmet hun opp igjen og forklarte at hos de så var "ma" en forkortelse for medisinsk abort...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå