Anonym bruker Skrevet 25. september 2009 #1 Skrevet 25. september 2009 Jeg kommer opprinnelig fra et annet land, men er praktisk talt norsk. Problemet er at navnet mitt er vanskelig for nordmenn både å skrive og uttale. Jeg bruker derfor en forkortet versjon av det blant venner. Men det lange står jo på alle de offisielle papirene, og det er derfor det som kommer fram når jeg skal søke jobb. Har stått uten jobb i noen måneder nå, og tenker at det kanskje er pga navnet. Har derfor begynt å søke med kortversjonen, og fikk faktisk en liten, oppdragsbasert jobb for litt siden. Lurer på om jeg faktisk hadde fått en fast jobb hadde jeg hatt et helt norsk navn.
It's all about me Skrevet 25. september 2009 #2 Skrevet 25. september 2009 Kjente en med samme problem. en av foreldrene var fra et annet land og hadde navn derifra. Han var en skikkelig gutt, med god utdannelse men fikk ingen jobb. Så skiftet han navn til et typisk norskt navn og fikk jobb med en gang. Slik er det dessverre. Hadde jeg hatt samme problem hadde jeg nok ikke skiftet navn, men lagt til et annet navn som ble brukt på søknadene.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2009 #4 Skrevet 25. september 2009 Er vel dokumentert at utenlandske og rare navn ikke så lett få jobb. Synd at det skal være slik, men jeg kan til dels skjønne det.. Burde være unødvendig for deg å bytte navn, det er jo din identitet. Men hva om du får deg et norsk mellomnavn? Lene, Nina - hva som helst. Sånn at det står på papirer, men at du fremdels bruker det første utenlanske navnet som ditt navn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå