Anonym bruker Skrevet 25. september 2009 #1 Skrevet 25. september 2009 Jeg er gift og har nå to små barn med min mann, samt et eldre barn fra tidligere forhold som jeg alltid har hatt eneomsorgen for. Nå har jeg ikke benyttet egenmelding pga sykt barn siden før jeg giftet meg og fikk barn, men hadde da 20 dager siden jeg var enslig forsørger. Hvordan er det med slike dager nå? Min mann har ikke adpotert det eldste barnet mitt, og har da ikke rett til å ta egenmelding for å være hjemme med ham. En venninne mener at jeg ikke lenger har rett til 20 dager, da jeg er gift og har fått flere barn, og mener bestemt at jeg kun totalt har 15 dager som må fordeles mellom alle ungene. Er dette riktig? Hva er den totale potten sykt barn-dager jeg kan ta ut per kalenderår under mine omstendigheter?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2009 #2 Skrevet 25. september 2009 Din veninne har rett du har 15 dager og mannen din har 10 dager.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2009 #4 Skrevet 25. september 2009 Så jeg mister altså 5 dager, fordi jeg har fått flere barn. Merkelig, egentlig.
Luthien1 Skrevet 25. september 2009 #6 Skrevet 25. september 2009 Sjekk denne linken, har finner du info: http://www.kirken.no/nidaros/doc/Ressurser/IA/Veiledning%20i%20bruk%20av%20egenmeldt%20frav%C3%A6r%20i%20IA%20virksomhet.htm Dette står om barns sykdom, barnepassers sykdom: Ved barns og barnepassers sykdom - Retten til fri gjelder ut det kalenderåret barnet fyller 12 år (18 år for kronisk sykt/funksjonshemmet barn). - Retten til fri er begrenset til 10 dager pr. kalenderår (20 dager for enslige forsørgere). Har du omsorg for 3 barn eller flere under 12 år er retten til fri begrenset til 15 dager pr.år (30 dager for enslige forsørgere). - Arbeidstakere som har sykt barn/syk barnepasser kan benytte egenmelding overfor arbeidsgiver når arbeidsforholdet har vart i mer enn14 dager. Egenmelding kan benyttes for inntill 3 dager om gangen. Fra og meg den fjerde kalenderdag må arbeidstaker legge frem legeerklæring for barnet eller barnepasser. - Retten til permisjon kan fratas dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å tro at omsorgspenger er krevd uten at fraværet skyldes barn eller barnepassers sykdom.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2009 #7 Skrevet 25. september 2009 Tusen takk for svar! Desverre ble jeg ikke så mye klokere, da jeg ikke skjønner om jeg fortsatt regnes som enslig forsørger for eldstebarnet. Jeg mener jo det, siden min mann etter loven ikke har rettigheter eller plikter i forhold til ham. Da skal jeg fortsatt ha 20 dager totalt, og ikke 15, selv om jeg har tre barn. Jeg fikk ikke åpnet linken din, Luthien. Kanskje den ville avklart tydeligere. Uansett, takk skal du ha! Hi
Luthien1 Skrevet 25. september 2009 #8 Skrevet 25. september 2009 Tror nok ikke du får noen ekstra dager på den eldste, dere deler jo på ansvaret for resten, så ser heller ikke at det burde være noe problem, derson ingen av de er kronisk syke. Da gjelder andre regler.
Luthien1 Skrevet 25. september 2009 #9 Skrevet 25. september 2009 HI, kjør dette som google søk, så finner du siden du ikke fikk opp via linken min: egenmelding barns sykdom ia
Anonym bruker Skrevet 25. september 2009 #10 Skrevet 25. september 2009 Du blir ikke lenger regnet som enslig forsørger til din eldste så lenge du har fått barn med ny samboer.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2009 #11 Skrevet 25. september 2009 Jeg var ganske sikker på at din mann har rett på å være hjemme med din eldste så lenge dere er i samme husstand. Jeg hadde en kollega i den situasjonen, og han fikk i hvert fall være hjemme med samboerens barn. Jeg ville ringt NAV og spurt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå