Gjest yrild Skrevet 25. september 2009 #1 Skrevet 25. september 2009 Vi bor i utlandet uten familie rundt oss, så lillemann har bare vært veldig kort på trilletur uten mamma eller pappa, men nå har jeg fått billetter til operaen i Oslo og vil så veldig gjerne gå med en venninne imens Mamma passer lillemann (Pappa er ikke med til Norge). Lillemann er da nesten 10 mnd, vi har bodd hos Mormor i sommer 4 uker og hun var 2 uker her i august i tillegg er vi hos henne 4 dager før hun evt skal passe på ham (fra 18- ?). Hun må jo legge ham...? Går det brå? Får han psykiske sår i sjelen hvis jeg gjør det...? (huff dumt spørsmål, men jeg kjenner at jeg blir nervøs...) ????
FruTB Skrevet 25. september 2009 #3 Skrevet 25. september 2009 Når han er så stor som 10 mnd så ville jeg gjort det Det aller verste som kan skje er jo at han gråter og ikke sovner - og at du må ta leggingen når du kommer tilbake - og det er jo ikke så ille det? Dersom jeg skulle finne på å være så vill&gal at jeg går ut en kveld, så klarer som regel ikke Bo å sovne før jeg er tilbake. Mye uro og gråt, men likevel - han har jo ikke vondt av det. Men nå skjer det svært sjelden at jeg går ut, derfor har jeg ikke dårlig samvittighet når jeg først gjør det Kos deg på opera
Gjest yrild Skrevet 25. september 2009 #4 Skrevet 25. september 2009 He he :-) vill og gal er det dårlig med her i gården ihvertfall :-) Han pleier og sovne mellom 19 og 20 og jeg er jo ikke hjemme igjen før 23.30 ca... så hvis han er våken helt til det... oj... jeg får bare helt vondt i mammahjertet mitt hvis min lille glede skal føre til at han lider i timesvis... er det hysterisk?
Underveis --> Skrevet 25. september 2009 #5 Skrevet 25. september 2009 Er det alltid du som legger ham? Hva med pappaen? Går det bra? Dersom du er bekymret ville jeg kanskje tenkt på hvilke rutiner dere har på kvelden, og gjort litt om på det slik at det er lettere å gjennomføre for mormor (eller hvem som helst). Ikke rart om de blir frustrerte om andre legger de dersom de f.eks. er vant til å få pupp for å sovne. Dersom det blir lite brudd på rutinen når mormor tar over, så er jo sjansene veldig gode for at det går bra!
Gjest yrild Skrevet 25. september 2009 #6 Skrevet 25. september 2009 Hei :-) Nei han trenger ikke pupp for å sovne og Pappa legger ham like ofte som meg. Mormor kommer til å legge ham sammen med meg lør, søn og man og evt kvelden før (tir) alene imens han hører meg...?
Gjest yrild Skrevet 25. september 2009 #7 Skrevet 25. september 2009 Flere som vil støtte eller ikke... meg i å forlate gullet med hans mormor...?
Underveis --> Skrevet 25. september 2009 #8 Skrevet 25. september 2009 Jeg tror det blir verre for deg enn for babyen ;-) Ville forøvrig ikke latt ham høre deg, da vil han kanskje se etter deg. Dersom du ikke er der vil han kanskje ikke tenke på det i det hele tatt. Ville også bare prøvd med en gang å la mormor legge ham. Om hun vet rutinen, så er det jo bare å prøve ;-) Du kan jo bare ta over om det ikke går.
Soljentene:) Skrevet 25. september 2009 #9 Skrevet 25. september 2009 Jeg må nesten støtte deg, for pappaen og jeg skal 3 hele dager (2 netter) til London når snuppa er nesten 9 mnd:) Gruer meg litt til å reise i fra, men hun har en super bestemor som hun liker veldig godt som skal passe på henne. Jeg ammer noe enda, men håper det skal gå bra innen den tid. Det går nok helt fint at hun legger ham og passer ham, tror ikke han tar skade av det i det hele tatt. Kos deg på en velfortjent "fri"kveld:)
Gjest yrild Skrevet 25. september 2009 #10 Skrevet 25. september 2009 Mamma&Sannah :-) Jeg tror vel jeg er mest bekymret fordi lille stump ikke ser henne så ofte... så hvis din stumpeline kjenner bestemoren sin godt hadde jeg vel ikke vært så engstelig (tror jeg...). Fin Londontur :-) (når den kommer!)
Gjest yrild Skrevet 25. september 2009 #11 Skrevet 25. september 2009 hmmm ja kanskje mormor skal prøve leggingen andre kvelden... (første er fettern hans der også, så da blir det nok overload...!)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. september 2009 #12 Skrevet 25. september 2009 Selvfølgelig får han ikke sår i sjela og varige men av det yrild=) Hvis du lar mormor få "øve" seg litt i dagene i forkant er det jo null stress, da kan lillemann venne seg til forandringen først og du kan (forhåpentligvis?) klare å nyte Operaen i visshet om at lillemann er trygg og søvnig der hjemme!
nelliik m/blå & rosa Skrevet 25. september 2009 #13 Skrevet 25. september 2009 Jeg syntes absolutt at du skal dra å kose deg! Her hadde vi nettopp barnevakt for første gang; en hel helg!! Til tross for at vi har hatt et søvn-monster...! Og det gikk over all forventing for oss alle Fra lille blå var 3 til 9 mnd har vi nemlig hatt kjempe mye tull med søvnen hans, og ingen andre enn meg og pappan har lagt han før. Vi har ikke turt å hatt barnevakt eller dratt ut sammen etter at lille blå ble født heller. Men så, de 2 siste mnd, etter at vi flyttet han over på eget rom, har det endret seg av seg selv!! Søvn-monstret har blitt mer & mer borte, og søvn-engelen har kommet fram. Har liksom hele tiden jobbet mot et bryllup vi skulle reise bort i. Og det var forrige helga; fra fredags kveld til søndags ettermiddag... Han er nesten 11,5 mnd nå. Vi hadde øvd litt på at tanta og "filleonkelen" hans skulle legge han en 2-3 ganger før vi dro, ingen av de dagene gikk det bra når vi var hjemme... Og gjett om vi grudde oss, hadde vondt i magen osv. Men bryllupet hadde jo vært planlagt i lengre tid..! Og det var vi som måtte legge han før vi dro fredags kvelden Mens når vi var bortreist, gikk det HELT GENIALT BRA med alle legginger!!! Totalt 5 ganger la de han, han sovnet selv og sov godt! Over all forventing, som sagt Så dra ut og kos deg du! ))))) Man skal jo ikke miste "voksenlivet" selv om man er blitt mamma, så en tur på Opraen tror jeg blir bra! Tror nok det kommer til å gå kjempe fint med barnet ditt også Have fun!!
Gjest yrild Skrevet 27. september 2009 #14 Skrevet 27. september 2009 Tusen takk for svar :-) Kjenner at jeg fikk tilbake motet nå! Så nå blir det operaaaatrallala :-)
Gjest Tale30 Skrevet 27. september 2009 #15 Skrevet 27. september 2009 Vi har samme "problem". Jenta mi trenger pupp for å sovne. Grunnen til at hun trenger det er nok at vi ikke har startet den store avvenningen enda. Hun er nå 9 mnd. Da jeg var i hjembyen min for et par uker siden, gikk jeg ut med mine venninner en kveld. Jeg var da borte fra klokken 16 til 24. Mamma hadde forsøkt å legge henne i noen dager, og det gikk skikkelig skeis. Så jeg drakk et glass vin i syvtiden, og vann etter det. Jenta mi sovnet hun, dog litt senere enn vanlig. Jeg tror at hun rett og slett klarte å sovne uten å få pupp fordi jeg ikke var der. Kos deg masse, jeg hadde gjort det uten å nøle.
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 27. september 2009 #16 Skrevet 27. september 2009 jøsses, er alle her inne hønemørde? som ikke forlater barnet ett sekund ut av dagen? snuppa er 9 mnd, å har barnevakt når det trengst. er ikke noe problem for de å legge ho eller noe, "pappaen" klarer seg fint med ho alene å ho har vært med masse forskjellige folk siden ho var baby. så blir jo sånn at viss mamma alltid er der å alltid legger så blir det jo vanskelig å ha barnevakt. gå ut å kos deg=) har lov til det innimellom også selv om du er mamma=)
Gjest yrild Skrevet 27. september 2009 #17 Skrevet 27. september 2009 He he er nok ganske hønemor ja, men Pappa og mamma er det ikke noe forskjell på :-) Er vel mest at vi har relativt få vi kan spørre her nede iom at alle han kjenner godt har barn selv + at vi ikke har hatt så stort behov for det. Men nå har jeg jo fått så mye støtte her inne at jeg tror på at han ikke får varig men... :-)
Nagilimia Skrevet 27. september 2009 #18 Skrevet 27. september 2009 Selvfølgelig skal du!!! Tenk! Du skal sove hos mormor. Hun får se akkurat hvordan du gjør det. Det er mer enn farmor som bor i samme by får gjort her. Jeg er faktisk mer trygg på mamma som bor langt unna og sover over når hun er her, for hun er så 100% tilstede fremfor farmor. Det kommer til å gå kjempe bra!!! Kommer ikke til å ense at du er borte en gang. Husk så små barn lever i nuet!!! Kommer til å storkose seg sammen med mormor, og varig mèn får han vel bare hvis du fortsetter å være for hønemor (trenger å høre den selv også !
Itsrejk Skrevet 27. september 2009 #19 Skrevet 27. september 2009 Jeg er også æresmedlem i Hønemorklubben, men yrild: Dra i Operaen og kooos deg! Det der ville jeg gjort glatt! Mormor kan jo være med å legge en eller flere av de andre kvelden, slik at hun kjenner rutinene godt. Blir sikkert fint for henne å for en gang skyld få lov til å passe barnebarnet sitt også, og være sammen bare de to? Tipper det blir en knallkveld for dere alle, jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå