♪ ♫ ♥ ♫ ♪ Skrevet 25. september 2009 #1 Skrevet 25. september 2009 http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=585029 Blir usikker på hva jeg skal gjøre. Har termin 12. nov, og vaksinen kommer i slutten av oktober. Skal dere vaksinere dere?
AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 25. september 2009 #2 Skrevet 25. september 2009 Jeg har vært ganske imot denne vaksinen hele tiden, men siden det faktisk er større risiko for oss, at vi faktisk kan dø av svineinfluensaen, tror jeg nok det blir vaksine på meg , ja.. Både for å beskytte meg selv fosteret mitt, men også samfunnet..
Snuppa! Skrevet 25. september 2009 #3 Skrevet 25. september 2009 Jeg vet ikke helt, har termin i mars. men jeg var på legevakta i helga og var helt elendig form, vondt i hele kroppen og hadde 38,7 i feber, og de tok seg ikke bryet å sjekke om jeg hadde svineinfluensa engang...
Småtorsk Skrevet 25. september 2009 #4 Skrevet 25. september 2009 Neimen om jeg veit. Er i utgangspunktet skeptisk, og tenker at jeg kan vel vente et par uker til, til de har testa den for gravide og. Jeg reagerer på en uttalelse i artikkelen: " Det er fordi gravide har stor risiko for komplikasjoner og død dersom de får svineinfluensa, sier avdelingsdirektør Preben Aavitsland ved Folkehelseinstituttet til VG Nett." Enten er fyren feilsitert, eller så har han forsnakka seg litt. Gravide har STØRRE risko en andre grupper for komplikasjoner og død. Men at de har STOR risiko, vil jeg ikke si er korrekt med det jeg veit om saken. (Og jeg har lest en god del, da hysteriet var på sitt verste. ) DEt går faktisk bra med de aller, aller fleste gravide! Dusteavis som skal skremme oss igjen.
lille frø, mor til to Skrevet 25. september 2009 #5 Skrevet 25. september 2009 Jeg skal ikke vaksinere meg. Tror dette skal gå bra. Mange som synes avisene skriver mye "teit". Ca 1% sjanse for å dø for vanlige folk og ca 6% sjanse for å dø som gravid. Greit å forholde seg til tall. Da ser man at det skal mye til for at dette skal gå galt, også som gravid.
Luna har født. Skrevet 25. september 2009 #6 Skrevet 25. september 2009 Vel, da må en ha riktige tall iallefall. 1% av vanlige folk dør ikke, ei heller 6% av gravide. Det er mindre enn 1 av 1000 som dør, altså mindre enn 0,1%. Men av de som dør er 6% gravide, mot bare 1% er gravide av de som dør av vanlig influensa. Slik har jeg forstått det iallefall. Selv skal jeg vaksinere meg så snart som pokker, før jeg blir gravid Dette har jeg blitt anbefalt av flere, en barnelege og en gynekolog. Derfor prøver jeg ikke før jeg er vaksinert. Ikke vær så redd for vaksiner folkens, tenk hva de har gjort for verdenshelsen!!
2005&2010 Skrevet 25. september 2009 #7 Skrevet 25. september 2009 Ja, men er ikke bare positive ting som har skjedd av vaksiner. Har død flere mennesker av vanlig influensa enn svineinfluensa. Man kan ikke vaksinere seg når man ikke vet utfalle av det. Tenk på hun som endte opp 3 uker i koma pga vaksinen!
BabyjenteMARS<3 Skrevet 25. september 2009 #8 Skrevet 25. september 2009 JEG SYNES DET BESTE ER Å IKKE TA VAKSINA. JORDMORA MI ANBEFALTE Å IKKE TA DEN, MEN HVIS JEG FIKK INFLUENSASYMPTOMER MED FEBER BURDE JEG TA DEN. ER JO IKKE SIKKERT MAN I DET HELETATT BLIR SMITTET, SÅ SER IKKE HELT POENGET !
ladylennie Skrevet 25. september 2009 #9 Skrevet 25. september 2009 Jordmødre kan lite om vaksiner eller influensapandemi. De er eksperter i svangerskap og fødsel og er ekstremt konservative på bruk av medisiner under graviditet. Leger derimot kan litt mer om folkehelse, smitte, sykdom og vaksiner. Jeg holder meg til rådet fra legene og det er at gravide i 2. og 3. trimester bør vaksineres. Skrev et lengre innlegg i 2. trimester debatten.
2005&2010 Skrevet 25. september 2009 #10 Skrevet 25. september 2009 Og hva hvis man tar vaksinen, og det viser at det har uheldige virkninger på barnet i magen, hva gjør man da?? Bruke klageretten? Tror ikke det............
ladylennie Skrevet 25. september 2009 #11 Skrevet 25. september 2009 Hvis jeg og fosteret dør av svineinfluensa så finner jeg aldri ut om det ble bivirkninger eller ei...
2005&2010 Skrevet 25. september 2009 #12 Skrevet 25. september 2009 Skriver ikke om å dø av vaksinen. Men om tidlig fødsel, "skader" på barnet, barnløshet og slik. Aner ikke jeg, men er det verdt å ta en slik sjanse....?
Gjest Skrevet 25. september 2009 #13 Skrevet 25. september 2009 Det dør faktisk hele 1500mennesker av hver en vanlig sesonginfluensa også! De skriver vell media aldri om? Som regel er dette mennesker som er/var veldig syke fra før av og som ikke tålte mer. Nå skrikes det opp om hvert og et tilfelle som er alvorlig syk. Men veid opp mot 1500 døde hver gang, er det ikke akkurat mange som har blitt alvorlig syke eller død av det her i Norge. Vi må forholde oss til tallene her til lands, ikke hva som skjer andre steder hvor de ikke er like heldig stilte som oss.... Her i hus skal ingen vaksineres! Ikke engang hun som er kronisk syk. Vi satser heller på den vanlige kunnskapen som en faktisk kommer langt med. Så lenge alle praktiserer den riktig. Er en syk holder en seg hjemme! Ikke oppsøk smitte, vask hender og hele den regla der. Skulle noen av oss likevell bli smittet satser vi heller på å _vurdere_ tamiflu for meg som er gravid og hun som er kronisk syk og i risikogruppen som kommer forran oss gravide. Det er ikke sunt å holde seg unna alt heller. Imunforsvaret trenger noe å bryne seg på i ny og ne. I tillegg så er det jo sagt at det er mulig svineinfluensaen muterer og kommer tilbake i en enda værre versjon senere! Det kan slå uheldig ut for de som vaksinerte seg for den versjonen som er nå. Eller omvendt. Til slutt er det vell bare å konkludere med at det er en avgjørelse hver og en bør gjøre.....
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 26. september 2009 #14 Skrevet 26. september 2009 Jeg er fremdeles ganske sikker på at jeg ikke kommer til å ta vaskinen. Jeg tenker det må ligge noe mer bak disse 6 % av gravide som har har dødd av svineinfluensa enn bare graviditet. Legger man til overvekt, dårlig helse, dårlig kosthold... Jeg er i god form, spiser sunt og har normalvekt, jeg er sjelden syk, har ytterst sjelden fått influensa og føler jeg er rustet til å takle denne influensaen også. Så nei, selv om de anbefaler meg å ta vaksinen kommer jeg nok ikke til å gjøre det. Jeg vil uansett vite mer om resultatene på forsøk på gravide som kommer et par uker etter vaksinen før det endelige valget.
Pirkeanonym Skrevet 26. september 2009 #15 Skrevet 26. september 2009 Jeg er kjempeusikker. Jeg har en tendens til å alltid få de rareste sykdommer, så det skulle ikke forundre meg om jeg ble dødssyk av svineinfluensaen, that's just my luck! Nå er jeg sykemeldt og er lite utforbi huset, så da ser jeg ikke noe vits med å vaksinere meg, hvis jeg blir frisk, og skal tilbake på jobb (helsevesenet), så må jeg tenke meg godt om...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå