Gå til innhold

oppdeling av mors permisjonsperiode

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som har erfaring fra dette?

Vi ønsker å dele opp permisjonstiden slik at fedrekvoten brukes "midt i" dvs at jeg ønsker å gå ut i full jobb 10 uker for så å gå tilbake i resterende permisjon.

Min arbeidsgiver er ikke helt enig i dette i og med at bedriften må ansette en vikar for meg, og på denne måten vil vi overlappe hverandre.

Jeg har i utgangspunktet også forståelse for det, men er det ikke slik at de fleste vikariat som følge av svangerskap har ett års varighet uansett?

Grunnen til at min mann ønsker å bruke fedrekvoten på det bestemte tidspunktet er at arbeidet hans er noe sesongbetont og at hans arbeidsgiver har uttrykt ønske om at permisjonen avvikles under lavsesongen, i allefall delvis (litt mer fleksibel enn min...)

Kan ikke skjønne at dette er så uvanlig, eller tar alle fedre ut kvoten sin etter at mor har hatt "sine"(les fellesukene) sammenhengende?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140718311-oppdeling-av-mors-permisjonsperiode/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du vikaren skal gjøre i de 10 ukene du jobber?

Den personen venter nok ikke uten lønn frem til du igjen er klar for permisjon og da må arbeidsgiver finne en ny og lære opp denne.

Jobben din har nok ikke råd til å betale dere begge mens du er i jobb.

De aller fleste tar enten ut fedrekvoten på slutten(eller far tar de siste 3-6 mnd) eller mor tar ulønnet perm eller ferie mens far tar ut fedrekvoten.

Og så er det de som har en mer flaksibel jobb.

Kan du jobbe ett annet sted disse ukene enten på arbeidsplassen din eller ett annet sted?

Ikke lett det der å få kabalen til å gå opp.

Her forstår jeg arbeidsgiverne veldig godt fordi det er en stor økonomisk belastning mange steder om man må ha to å lønne.

Desverre for arbeidsgiver så har du nok din rett til å gjøre det på den måten du ønsker bare du informerer arbeidsgiver i godt tid.

Det er mulig at arbeidsgiver kan nekte om de har tungtveiende grunner, men det vet jeg ikke.

Du får høre med dem om dere kan komme til en god enighet,

Støtter deg fullt ut, du som har hovedinnlegget. Ta ut permisjonstiden når det passer dere best. Etter loven har du rett til dette. Du kan til og med fordele permisjonen din over 3 år, om du ønsker. Så stå på!!

Jeg skal gjøre noe tilsvarende selv. Først skal jeg være hjemme, så pappaen, og deretter skal jeg ta ut 50 % over 5 måneder.

Lykke til - ikke gi deg!!!!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...