Gå til innhold

Barnehageansatte som røyker..hva synes dere om det??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan du med handa på hjertet si at du noen gang har sett de som jobber i ditt barns barnehage har røkt så barna har sett det?

Tviler sterkt på at du har det. Det er da sånn i dag at man ikke skal røyke innen synsvidde for barna.

Røyker selv jeg og i barnehagen der jeg jobber, må vi ikke bare gå utenfor barnehagens område, men enda lenger slik at ingen ser oss røyke.

Vil tro det er sånn over alt jeg.

Det er en selvfølge at man ikke røyker blandt barna. Man skal gå utenfor synsvidde også, men kommer det noen forbi bør man prøve å skjule røyken/stumpe den når de går forbi el.l men det er ikke mulig å unngå at noen av barna ser/oppdager at en røyker. Jeg jobber i bhg selv, og går alltid utenfor synsvidde når jeg skal røyke i arbeidstiden, og før og etter jobb. Men jobber på et lite sted, og møter ofte barn fra jobben på butikken o.l og da røyker jeg åpent. Hvis jeg skal på butikken rett etter jobb, venter jeg heller til jeg kommer til butikken med å ta en røyk, i stedefor å stå i nærheten av der barna går når de blir henta... Og når jeg da kommer på butikken er jeg privat, og da blåser jeg i hvem som ser meg røyke. For det er ikke noe noen har noe med når jeg ikke er på jobb eller representerer barnehagen.

Ellers røyker jeg i pausen min, og tar gjerne en fem-minutter når jeg har anledning, ca 1-2 i løpet av dagen. Og den tar jeg med god samvittighet. Jeg har aldri jobbet noe sted der det er så lite pauser som i bhg, så den røykepausen jeg tar, har jeg ikke dårlig samvittighet for. I bhg blir det forventet at man skal ha kortere pause på møtedagen, gjerne droppe pausen på turdagen, og er det en syk, så kan man helst ikke ha pauser da heller. På dager med annet opplegg, karneval, nissefest osv, er det oftest heller ikke anledning til å ta pause... Det forventes også at man skal være tilgjengelig hele sin pause, og kan ikke forlate arbeidsplassen for å gå og kjøpe lunsj el.l. Så klag ikke på den som tar seg fem min, kanskje er det alt hun får i løpet av dagen...

Dette er forholdene på min arbeidsplass, og sånn har det vært i flere bhg rundt omkring som jeg har jobbet i... men jeg prater ikke for alle.

Annonse

Så lenge de ikke røyker så barna ser det kan en ikke si noe på det.

Men selv synes jeg barnehagepersonalet skal røyke i det hele tatt helst.

Røykere stinker til tider, og når de jobber med barn så tett innpå seg synes jeg barna skal få slippe den ekstra stygglukten.

Barnehageansatte har vel like mye rett til å røyke som alle andre ansatte i dette samfunn!!!!!!!

Stakkars norske barn som må tåle at det kan lukte litt røyk av den ansatte en stund etter at hun har hatt pause, dette er vel et gedigent overgrep mot de stakkars barna vel.

Herregud, hva er det egentlig folk tror, at barnehageansatte er engler som ikke har noen laster eller et privatliv?

Så lenge man utfører jobben sin på beste vis, så må man da få lov til å ta seg en røyk i pausen sin vel.

Eller mener sånne som du at man ikke skal ansette røykere i barnehager slik at de stakkars barna skal slippe den ekle røyklukten?

som en annen sier her så i oslo ligger bhg veldig nærme hverandre. der jeg jobber er det 3 bhg og en skole. så uansett hvor de som røyker står så kan man se dem, men så lenge de går unna så ikke røyken kommer på ungene så er det ikke farlig. er bare mennesker de som jobber i bhg da.

men de prøver å gjemme seg bak biler og trær. om de skal gå langt bruker de mer tid på det som de heller kan bruke med barna!!!!

Som mor ønsker jeg at bhg helst ansetter mennesker som vil jobbe med barn pga det er givende og spennede, og ikke trenger å ha flere pauser enn det som er normalt.

Hva ansatte bruker lunsjen sin til er meg revnede likegyldig, røyk i vei i 30 min om det er det man vil. Bruk gjerne snuse eller nikotinplaster på jobb og kast det i spesial boss, litt ekkelt om lille Johanna møter mamma med snus hun fant i bosset rundt munnen.

Men ansatte som støtt og stadig er å se i skogen pga de røyker, vil jeg har rett til å tenke mitt om. Det er ikke et bra signal, og når man kommer inn og ser en voksen på avd med 10 barn.

Tenker jo også at den ansatte da flykter vekk fra en jobb, som hun ikke takler med en slik oppførsel. Det er ikke bra, sorry.

Annonse

Hvor mange pauser mener du barnehage ansatte bør ha da? Og hvor mange pauser tror du vi faktisk har?

Kan fortelle deg at vi er blant de få som kun har matpausen vår som den eneste pausen gjennom en hel arbeidsdag!!!!!!!!!

Ikke et fem-minutt pause utenom min 30 minutters pauase har jeg eller noen av de jeg jobber sammen med hatt, det kan jeg faktisk sverge på!!!

Faktisk så er det mange ganger slik at vi knapt har tid til å ta våre 30 minutter heller. Hvorfor?

Jo fordi det ofte er noen som er syke av personalet og du må bare ikke tro at vi får vikar sånn uten videre!!!

Hvorfor, det er ikke penger til det!!!

Faktisk så er det ofte sånn at vi ikke tar oss tid til å gå på do før vi rett og slett må for ikke å tisse på golvet!!!

Og hva mener du med å kaste snusen i spesialbosset?

Hvor skulle man ellers kaste snusen sin om man snuser?

Tror du noen går med snus inne for så å kaste det i søppla på avdelingen???

Ikke hos oss iallefall, der er det ikke lov å snuse inne. Og ikke står søppla sånn til at ungen din får ete av den heller!!!

Er du ofte i skogen og ser på at personalet står der og røyker i pausen sin??? Ja, mener de som flykter vekk fra en jobb de ikke takler.

Herregud, tenker at du ikke har noe som helst peiling på hva du snakker om jeg, du er vel bare en mor som må klage på ett eller annet

Bryr meg ikke om at ansatte i bhg røyker, men slik jeg har sett i noen barnehager går gjerne 3-4 ansatte sammen flere ganger i løpet av dagen og tar seg en røyk, akkurat det mener jeg blir feil. Dem kan røyke før dem begynner på jobb og når dem har pause og etter jobb...

Det tar ca 5 min og røyke en røyk og om den har en 4 røyk i løpet av den dag (uten om den i pausen) så blir det ca 20 min. Det vil si dem får nesten en ekstra pause. Dem som ikke røyker får ikke disse 20 min som de som røyker får. derfor syns jeg at dem som røyker burde holde seg til og kun røyke i pausen.

Jøss da jeg så her sist - etter å ha skrevet innlegget - så var det 1 svar og nå er det masse... hehe!

Ja jeg kan si jeg har sett bhg ansatte tar seg en røyk midt blant ungene når de var på tur og tok en pause. Synes ikke det er flott for de er også forbilde. Er kanskje gammeldags opfatting men sånn ser jeg det. Og det er jo ikke rart at mer og mer unger får astma for eks. Kanskje foreldre røyker hjemme også og kosthold er dårlig i tillegg etc. Som foreldre har man en viss plikt / ansvar og når du da røyker og utsetter barnet ditt for det...og ta i mine øyer ikke ansvar over helse/livstil - jeg mener det du kan gjøre for en god start i livet det burde du gjøre -> helse miljø og sikkerthet :)

Må være en spesiell leder i denne barnehagen da som aksepterer at de ansatte røyker utenom pausen sin.

Har jobbet i flere barnehager de siste årene jeg,men har aldri vært borte i at vi har fått lov til å røyke utenpom pausen vår, det har da heller aldri vært oppe som et tema for å få lov.

Hos oss er vi bare noen få som røyker, og det er sjelden vi røykerne har pause samtidig, så jeg står som regel alene å tar en røyk.

Går da slik at ingen kan se meg der jeg står og jeg tar kun denne ene røyken på hele dagen.

Ellers så forsvarer jeg ikke å røyke utenom pausen, men det gjelder nå for alle arbeidssteder for min del da, ikke bare i barnehagen.

Kan ikke se at andre regler gjelder der enn andre steder

Synes du er kjempe flink til å hente deg inn. Selv trodde jeg ikke at en som er så dyktig, ville mene at det var rett for ansatte i bhg å bare røyke fritt som de vil på jobb.

Min erfaring er: en person som røyker. Hun går ofte ut av bhg og opp i en skog. Igjen på avd er gjerne kun en av fire. Når den ansatte kommer tilbake blir det ofte litt dårlig stemmning. Dette mønsteret gjentar seg på ulike tider av dagen uavhengig av når man levere/henter. Man får jo med seg slikt som mor. Man kan ikke ta dette opp som et problem, det er for personlig. Det jeg mener er at da tenker man sitt, og det må ledelsen regne med at en gjør.

Ansvaret for dette ligger hos ledelsen. Som Lefsa sier, bør det være normalt å bare røyke i pausen sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...