Gå til innhold

menneskerett å få barn?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er tydeligvis noe som har gått meg hus forbi, for dette utsagnet har jeg hørt mye siden jeg begynte å "vanke" i mammagrupper. Det er visst en menneskerett å fp barn.. Jaha? Jeg vil utfordre dette utsagnet.

En rett er noe man har og ingen skal kunne ta fra deg. Feks, så har man rett på å føle og mene det man ønsker, man har rett på å føle seg likeverdig, man har rett til å være seg selv.

Er det da en rett å få barn? Er det slik at alle skal få barn hvis de ønsker? Skal mennesker som mishandler ha rett på et barn? Skal de som ikke ønsker barnets beste ha rett på å få barn? Skal de som ikke har evner til å ta vare på barna ha rett på å få barn?

Jeg mener: Nei, det er ingen rett å få barn. Det er et priviliegie. Et privilegie er noe man får når man fortjener det. Og for å fortjene et barn må man ville barnets beste og gi det den omsorg og dekke de behov barnet har. Barnet skal være elsket, det skal være trygt, det skal få mat og husly, klær og kos. Barnet skal kunne vokse og utvikle i tråd med sitt potensiale. Vi som foreldre må sikre dette.

Derfor skal man ikke ta det som en selvføge og rett å ha barn, man skal se på det som et priviligie, og derfor må man også fortjene dette. Jeg sier ikke at man må bestå prøver eller være perfekte, men man skal kunne gi barnet de beste mulighetene til å bli et lykkelig og trygt menneske med gode verdier og så god kunnskap om livet som mulig slik at barnet kan klare seg godt på egen hånd når det skal tre ut i det voksne liv.

Mulig jeg er helt på jordet, men dette er mine tanker og følelser, og jeg har en menneskerett i å føle og tenke det jeg mener er rett;) Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Nei, for meg er det ikke noen menneskerett å få barn. Men jeg mener at voksne mennesker som er i stand til, og har et stort ønske om, å ha barn, bør få hjelp dersom de ikke klarer det på egenhånd - gjennom hjelp til befruktning eller ved adopsjon. For meg gjelder dette også homofile og lesbiske par.

Skrevet

Nei, det er ingen menneskerett å få barn

Skrevet

enig med deg sauen, alle som kan gi barnet et godt og verdig liv skal ha muligheten til å få barn, men da er det jo en slevfølge at de kan gi barnet det det trenger. Uansett om de er homofile, lesbiske, single, gamle eller unge :)

HI

Skrevet

Du er klar over at dette utsagnet oftest blir benyttet i forbindelse med ufrivillig barnløse? De får ofte slengt i trynet at det ikke er noen menneskerett å få barn. Når du fremstiller det på din måte så høres det fint ut, men det er faktisk ikke opp til oss å vurdere om naboen burde hatt barn eller ikke... Det burde kanskje ha vært en foreldreskole der du må avlegge eksamen før du fikk lov til å få barn, men det er ikke særlig realistisk.

Mange av de jeg kjenner som strever med å få barn, fyller alle dine kriterier for gode foreldre, men klarer ikke å få barn på egenhånd. Det er ingen menneskerett, men det er klart at de må få hjelp til det når ønsket er stort. Jeg vridde litt på temaet ditt, men det er mine tanker om saken...

Skrevet

Du snakker om to veldig forskjellig ting: Å få barn og beholde barn. At man er i stand til å få barn er noe annet enn å være egnet til å ha barn. Det er ikke slik at bare dem som er istand til å få barn egner seg til det (om det var slik ville samfunnet vært spart for mange problemer).

Innlegget ditt tar for seg mange ting på samme tid. Hvis du i stedet stykker det opp og tar for den en problemstilling om gangen blir det enklere å diskutere.

Skrevet

Hvordan vil du sjekke det? Hvordan kan man bevise at man egner seg som forelder (etter din mening)?

Er det ikke slik at man vokser med foreldrerollen og at selv om man før man fikk barn hadde visse forestillinger om foreldrerollen, men at det ikke alltid ble slik man trodde?

Skrevet

Jeg mener: Nei, det er ingen rett å få barn.

---------

Så HI mener at de kvinnene som er så store "idioter" at dem har skaffa seg menn som ikke har nok spermier til å lage barn på gammelmåten, må enten forbli barnløse eller sparke dem til helvette ut av ektesenga???

Skrevet

Vet du hva? Dette innlegget er så usaklig at jeg ikke vet helt hvor jeg skal begynne engang.

For det først så bør du lære deg norsk.

Jeg har aldri hørt om ordet priviligie jeg. Hvor fant du det?

Jeg har derimot så har jeg hørt om ordet privilegium.

Et privilegium betyr at man har en særrett,

at man som person har flere rettigheter enn andre.

Jeg tror virkelig ikke jeg ville brukt et slikt ord i en sammenheng med noe man har fortjent. Hvis du ikke vil fortelle mennesker at de barna du setter til verden er et privilegium du har fått fordi du er et bedre menneske enn de som ikke kan få barn?

Å ikke kunne sette barn til verden er vel ikke et brudd på en menneskerett, men det er heller ikke ett privilegium. Det er ren flaks. Som om noen hev lapper i en bolle å plukket ut kommende mødre.

Jeg har troen på at det finnes mange barnløse som hadde vært bedre foreldre enn mange med barn. Jeg tror dette kommer av at de ønsker det så sterkt og kjemper slikt for det. Det gjør meg derfor vondt å se et slikt innlegg på en nettside, da jeg vet det er så mange "slitere" som kommer til å lese dette.

Skrevet

Bør vel kanskje lære deg litt ordentlig skrivning du også?

Skrevet

Fortell meg mer om den rettskrivningen til anonym over her du.

Skrevet

Da jeg først leste dette innlegget tenkte jeg at ja, dette er jeg enig i. Jeg tolket det dithen at HI mente at det ikke er en menneskerett å få beholde de barn en har fått dersom en er uegnet. Hvis det er det hun mener, er jeg fortsatt enig.

Hvis hun mener at det ikke er en menneskerett å få barn (å kunne lage de), er jeg selvfølgelig totalt uenig. Men nå har det seg sånn at de fleste av de som er ufrivillig barnløse av mange grunner er de som ville egnet seg "best" som foreldre, mye pga nettopp dette, de kan ikke få barn. Skulle de derfor være så utrolig heldige å bli foreldre en gang, vil de sette så stor pris på det at de ville behandlet ungen(e) som prinser/prinsesser.

"Vi andre" som er så utrolig heldige å få barn ser ofte ikke på det som det underet det faktisk er, meg selv inkludert. Har egentlig alltid tatt det som en selvfølge at jeg kunne unnfange et barn, og det kan jeg heldigvis også.

Men som sagt, hvis det var dette du mente HI, så burde du faktisk finne deg en annen hobby enn å sitte her og snakke om menneskeretter...

Skrevet

Det er vel ingen menneskerett å få barn, rett og slett fordi det er mange som ikke kan det fra naturens side og andre vi ikke ønsker skal få det fordi vi ikke tror de vil gi barna gode nok liv, men hvem er det egentlig du er ute etter?

Mener du de som er for unge eller ikke har økonomien skal tvinges til abort?

Skal man nekte de som ikke får barn naturlig hjelp?

Skal samfunnet ta over ansvaret for flere barn som ikke får god nok oppfølging? Om så er ;- Hvem?

Skrevet

jeg mener selvsagt ikke at de som er ufrivillig barneløse ikke skal få hjelp til å få barn eller adoptere, og det skriver jeg også i et innlegg like under hovedinnlegget mitt. Det jeg mener er at det ikke er alle som er egnet til å være foreldre, og derfor er det heller ikke deres rett til å ha barn. Er man narkoman og uvillig til å endre livet sitt har man ikke rett på barn (satt på psissen) Det er DET jeg mener. Mulig jeg ble for rotete når jeg skrev hovedinnegg, beklager det!

Jeg mener altså IKKE at de som er ufrivillig barnløse IKKE skal få hjelp. Er man skikket til å ha barn så er det bare rett og rimelig at man skal få hjelp hvis naturen har snytt en for sjangsen.

De som ikke bør får barn, skal heller ikke ha barn før de har forandret sine verdier. Altså som eksempelet over med narkomane. Selvom man KAN få barn, er det ikke alle som BØR eller SKAL få barn. Og hvis man IKKE KAN får barn, men kan gi et barn et øykkelig liv, så BØR man FÅ HJELP;)

Der, håper jeg har opklart litt nå. Er vanskelig å beskrive mine tanker så presist som jeg har de i hodet. Ordene setter jeg på en måte fast på veien ned til tastaturet:p

HI

Skrevet

Nei, det er ingen menneskerett! Om bør heller ikke bli det!

Dermed eksluderes par som i utgangspunktet ikke kan lage disse barna sammen! Nemlig, lesbiske og homofile.

Et par med to kjønn som i naturen burde være i stand til å produsere barn, men som ikke får dette til, kan derfor hjelpes med det.

Men jeg er totalt imot at lesbiske og homofile skal få denne retten.

de som allerede har fått barn, men ikke er i stand til å ta seg av dem bør følges tett opp. Det er ufattelig mange barn i dette landet som venter på å få komme i fosterhjem.

Skrevet

hvorfor blande inn homofile/lesbiske? De kan jo bli like gode foreldre som alt annet vel?? Eller er de undermennesker som ikke er kapable til å ta vare på et barn?

Skrevet

Nei, du tenker litt feil her. Mange som ikke kan få barn på naturlig måte, har alle de kvalitetene du mener foreldre skal ha. Mens mange som har unger, aldri skulle hatt det.

Kroppene våre er laget og designet for å føre våre gener videre, men som med alt i naturen, så svikter dette av og til. Da er det bra at vi har "medisin" som kan fikse dette.

Når en har gått gjennom anatomi på høyere nivå, så ser en at det å skape et menneske er en utrolig prestasjon. Og det at det som oftest blir et perfekt resultat, sier en at en skal være ydmyk, og også at en av og til må hjelpe naturen ved hjelp av forskning og tilgjengelige metoder og medisiner.

Det du mener er at naturen skal selv råde, og da må du tenke det samme når du gir dine barn f eks antibiotika.......

Skrevet

Nei, det er virkelig IKKE en menneskerett å få barn. Personlig så syns jeg man skulle tatt et kurs med en test på slutten, for å få lov å få barn. Man hører om så forferdelig mange hendelser der foreldre dreper eller mishandler barna sine at jeg har virkelig gått bort fra den tanken om at det er en menneskerett å få barn.

Selvsagt syns jeg at de som sliter med å få barn, skal få hjelp uten å betale en stor formue for dette, så det er ikke slik at jeg ikke unner folk som har problemer, å få barn, det er bare så mange triste skjebner der ute at jeg faktisk syns man bør ta en test eller noe liknende, for å se om man faktisk egner seg som foreldre..

Jeg vet jo at det er helt utenkelig at det kommer til å skje, alle som kan få barn, kommer nok til å fortsette å få barn, om de ikke beskytter seg før de er klare for det, og det er ingenting noen kan gjøre med dette... Dessverre...

Skrevet

Mulig du har rett i konklusjonen, men argumentasjonen din er litt på jordet når du sier at det å få barn er et priviliegie som man får "når man fortjener det."

Det finnes mange mennesker som "fotjener" å få barn, men som aldri får det. Og mange som ikke "fortjener" å få barn, yngler som kaniner.

Så rettferdighetsaspektet har ingenting med saken å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...