Gå til innhold

Antall faddere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er tradisjonen hos dere når det gjelder antall faddere og hvem som bærer barnet osv? Hos oss er det fem stk og gudmor den som bærer. Slik gjorde vi det med første, men nå med andremann ser jeg ikke helt poenget med så mange....og jeg har lyst å bære han selv...Vi tenker tre stk er nok...

Mamma mener jeg gjør forskjell på barna og er ikke enig...

Hva syns dere? Trenger litt andre synspunkter...

Skrevet

Hos oss har vi 6 faddere til hvert barn, og det har vært pappa'n som har båret barnet i prosesjonen, så har den som er "gudmor" holdt barnet under selve dåpen (svigermor på barn nummer 1 og en av mine beste venninner på nummer 2).

Jeg synes det er greit å gjøre likt, så ikke barna still spørsmål ved dette senere.

Skrevet

syns du skal gjøre som du selv vil :) hos oss har det vært mer vanlig med 4 faddere (altså 2 par), men vi kommer nok til å 6 faddere på vår sønn.. mest fordi vi må "gjengjelde" fadderskapet ;) ellers hadde jeg syntes det var nok med ca 4 faddere..

ellers så kommer det vel litt an på hva dåpen betyr for deg.. for noen betyr den mer, og da er det gjerne naturlig at en selv eller en en kjenner veldig godt og/eller har den samme oppfatningen av dåpen som deg selv bærer barnet..

for meg er dåpen tradisjon, og hadde det vært opp til meg alene så hadde jeg nok sterkt vurdert navnefest eller noe lignende..

Skrevet

Vi har valgt tre faddere til både storesøster og nå lillebror. Jeg bar storesøster til dåpen og nå er det naturlig at pappa bærer lillebror.

Jeg synes dere skal gjøre som dere føler for selv. Det er jo ikke sikkert dere finner så mange "egnede" faddere som dere hadde til første. Og å velge noen i "andre rekke" er vel ikke heldig bare for å få rett antall.

Nei, barna vil nok forstå når de blir store.

Mine søsken og jeg har hatt forskjellig antall og det var liksom helt naturlig. Ingen som har "bråket" av den grunn...

Skrevet

Vi hadde 4 faddere på nr. 1 og nr. 2. Nr. 3 hadde vi to (en kunne ikke komme). Vanlig hos oss er at gudmor bærer fram barnet til dåpen.

Denne gangen har jeg litt lyst til å bære selv. Tror jeg kommer til å spørre tre stk om de vil være faddere. Må man egentlig ha en gudmor? Tenkte jeg kanskje bare spurte om de ville være fadder alle sammen denne gangen.

Gjør det dere føler er best, tror ikke barna vil tenke noe over det når de blir større. Jeg husker faktisk ikke hvem som er fadder til mine søsken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...