Gå til innhold

I hvilken uke fikk dere samtale med føden pga. seteleie? Eller planlagt ks?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ikke samtale før en uke før termin, og jeg syntest dette er ALTFOR sent da jeg ønsker keisersnitt. Hva om fødselen starter før jeg i det hele tatt har hvert på føden! Ble skikkelig irritert og engstelig pga. det her, regna med jeg kunne komme inn i uke 37 jeg, og evt få ks i uke 38!

Fortsetter under...

Beklager, trykket tastene litt feil.

Dette ligger langt tilbake i tiden (tidlig 90-tallet), men håper det kan hjelpe:

Hadde et barn i seteleie, termin 30.sept. Fikk tatt pelvimetri (måling av bekkenstørrelse), som jeg ikke finner datoen på i journalkopiene. Men så var jeg til samtalen med lege 5.sept. Der fikk jeg innvilget keisersnitt, som skulle være 1 uke før termin.

Senere snudde barnet seg riktig vei. Fikk fortsatt lov til å velge keisersnitt hvis jeg ville, pga. en del andre ting. Men da ville ks ikke ha vært så tidlig som opprinnelig planlagt. (Finner ikke noen dato på når keisersnittet ville ha vært, i mine journalkopier. Valgte å føde vanlig.)

Ser ut som de haler ut tiden veldig, og kanskje fritt sykehusvalg må komme inn i bildet. Helst ganske snart! Masse lykke til.

Håper også at noen av dere som er kjent med dagens system, kan hjelpe med opplysninger om hvordan man finner veien i systemet. De andre innleggene i dette forumet, gir også mye informasjon. Vi hadde ikke fritt sykehusvalg da jeg fødte.

Hei

Takk for svar :) Jeg har tenkt på nettopp det du nevnte! Jeg skal kontakte føden på sykehuset nær meg til mandag og forklare hvordan jeg har det (eller mannen min skal ringe, jeg begynner bare å gråte når jeg snakker om det for jeg er så frustrert og bekymret). Han skal si at jeg må få time tidligere. Er de ikke villige til å ta meg inn til samtale og måling før den tid, skal jeg undersøke på andre sykehus. Jeg syntest det er min rett å få den hjelpen og oppfølgingen jeg trenger og ønsker! Hun har tross alt sitti i seteleie så lenge jeg har kjent bevegelser, og er i tillegg førstegangsfødende, så sjansen for at hun snur seg er minimal! Og det burde legen ta i betrakning, men det gjorde han absolutt ikke!

Glad for at svaret mitt var til litt hjelp. Håper nå at det kommer en del svar med erfaringer av nyere dato. Jeg syntes det var riktig ille at det fortsatt ikke var kommet noe svar, så da måtte jeg svare.

Du nevnte at du vil unngå å gråte i telefonen, og at mannen din skal ringe. Jeg kjenner igjen følelsen, og jeg har vært redd for å ikke få SAGT det vesentligste.

Men gråten har for meg vist seg, et par ganger, å være en måte å bli tatt alvorlig på hos helsevesenet. Det har nemlig hendt at jeg har fått imøtekommet ønskene mine, eller fått dem fortere, nettopp fordi jeg gråt. Og det er ikke for ingenting at det finnes et uttrykk som heter "å grine seg til keisersnitt".

Kan også hende at de vil ta deg mer alvorlig hvis du gråter mens du legger fram saken din, fordi de tenker på at nettopp en fødsel er avhengig av at samarbeidet fungerer. Kanskje dere kunne begge ringe - først den ene, og senere den andre hvis ikke det har fungert.

Men å gråte i telefonen eller foran en helseansatt, gir likevel ingen absolutt garanti at det vil føre fram. Så det er vel fortsatt tvingende nødvendig å begynne også å planlegge hva man skal gjøre i forhold til andre sykehus.

Tilslutt: HÅPER FLERE SVARER - altså, folk med mer kurant erfaring. Fortsatt masse lykke til.

Hei.

Skjønner godt at du er frustrert og sliten, følte akkurat det samme da jeg fikk mitt første barn i des 2006. Det er så mye man lurer på, og legene virker ofte å ha gjort seg opp en mening på forhånd!!! Venter nå ny baby i april 2010, og har fått beskjed om jeg pga formen på livmoren antakelig får nok et barn i seteleie og KS også denne gangen.

Jeg fikk vite at barnet satt i seteleie ca 3 uker før termin (selv om de kunne fortelle at de hadde sett det på UL i okt, uten at de hadde sagt noe siden de regnet med at barnet skulle snu seg riktig vei).

Husker jeg riktig fikk jeg vite om seteleie 7. des. (hadde termin 30. des), og fikk avtale for utredning i forhold til utvendig snuing ca 14. des. Da viste det seg at han i tillegg til å sitte i seteleie også var såkalt stjernekikker (bøy i nakken og satt å "så opp i luften"), og at de derfor ikke ville forsøke å snu han. Pga av dette mente de også at det heller ikke var mulig å gjennomføre en setefødsel.

Fikk beskjed om at det er vanlig at planlagt KS skal finne sted ca 10 dager før termin, og gutten ble tatt med keisersnitt 19. des.

Hadde jeg visst det jeg vet i dag (hjerteformet livmor som gjør det vanskelig for babyen å snu seg, samt en muskelknute på str med et lite eple nederst i livmoren), hadde jeg aldri latt de vurdere muligheten for å snu babyen en gang. Når man i tillegg vet at det er ca 25 % av barna som blir i hodeleie etter snuingsforsøk, er dette ikke noe som jeg vurderer som aktuelt lenger.

Stå på krava, og får du ikke et godt svar så kontakt et annet sykehus. Har fått med meg at det er veldig forskjellig politikk fra sykehus til sykehus i forhold til om de gir KS for seteleie, eller om de er bestemt på at alle i utgangspunktet bør føde vaginalt (også om barnet sitter i seteleie). Jeg vet nå at for meg ville det ikke vært mulig med setefødsel første gang, men det visste jeg ikke da jeg hadde diskusjonene med legene første gangen.

Jeg synes det viktigste er at du skal tenke over hva som vil få deg til å føle deg trygg i fødselsøyeblikket, og kreve at sykehuset retter seg etter dette så fremst det ikke setter liv eller helse på spill for deg eller babyen.

Til slutt vil jeg bare si at heller ikke planlagt KS alltid er noen dans på roser. Selve KS var en flott opplevelse, men jeg fikk gule stafylokokker i såret, og var derfor innlagt fra dagen før KS (18. desember) og til 1. januar. Deretter var det 2 måneder sykemelding + sårstell, mens mannen var den som hadde svangerskapspermisjon. Heldigvis er det ikke så ofte dette skjer, men det er greit å være obs på mulige komplikasjoner (legene er veldig opptatt av at du som fødende skal være klar over dette). Vet at jeg vil sterkere i mine krav ved neste fødsel om at de som skal sjekke såret m.m. skal ha god håndhygiene og bruke hansker.

Må bare ønske deg lykke til, og det skal bli spennede å høre hva sykehuset sier.

Annonse

Veldig nyttig å lese andres erfaring :)

Vi skal som sagt ringe sykehuset imorgen å mase oss til å komme inn tidligere, jeg håper da alt samme uka. ( er jo i uke 37 da). Hvis de setter seg på bakbeina ringer jeg andre sykehus. Det går jo ikke ann å vente til uka før termin, som du sa, hva om ungen ikke ligger egnet for vanlig fødsel i det hele tatt og det blir farlig å føde vanlig!! Nei, dette skal jeg ha avklart asap.! Føler jeg står litt sterkere nå som jeg har litt å argumentere med :) Så takk for svar jenter!

Helt enig i at du bør komme tidligere inn enn siste uken før termin.

Dersom de ikke har avklart om barnet er stjernekikker, om bekkenet er for smalt for setefødsel m.m., så kan du jo risikere at dersom du får rier så lar de deg forsøke på en setefødsel som du kanskje ikke har fysiske forutsetninger for å klare (også ender det med haste KS i stedet, som ikke er en like god opplevelse som planlagt KS). Synes de kan ta seg tid til å avklare dette snarest mulig, så får det heller være en gledelig overraskelse om barnet snur seg til hodeleie slik at du kan gjennomføre en normal fødsel. Kan ikke se at dette skulle være den store sløsingen med ressurser hos føden/gyn.

I tillegg er det som jeg sa forskjellig politikk på om sykehusene lar førstegangsfødende velge selv om de vil ha KS eller setefødsel når barnet er i seteleie. Jeg mener personlig at uansett om de fysiske forutsetningene for en setefødsel er til stede, så er det opp til mor om man ønsker setefødsel eller KS. Sykehusenes ansvar mener jeg er å gi informasjon om neg. og pos. sider ved de ulike alternativene, slik at man får et godt beslutningsgrunnlag. Noen sykehus praktiserer at dette valget er opp til mor, og det synes jeg er det rette.

Du må gi tilbakemelding etter at du har fått snakket med sykehuset.

Krysser fingrene for at dere kommer frem til en god løsning som du føler deg trygg på :-)

Hei.

Så bra at du fikk time så raskt:-)

Til timen kan det være lurt å tenke gjennom hva du føler i forhold til KS versus setefødsel, samt om det kan være aktuelt å la de forsøke snuing av barnet (ikke alle sykehus som praktiserer dette). Jo klarere du kan være i dine spørsmål og argumenter, desto enklere er det å nå frem til legen.

Lykke til!

Takk for lykkeønsking :)

Jeg kom nettopp fra samtale på sykehuset nå (uke 37) og jenta mi sitter fortsatt i seteleie. Jeg var fast bestemt på å gå for ks, da jeg får helt angst av tanken på å føde i seteleie. Jeg gråt foran legen som prøvde å overtale meg til vanlig fødsel om alt lå til rette for det. Han målte vekt på babyen, og ville at jeg skulle ta røngten av bekken. Jeg ville ikke ta røntgen, for mener det er unødvendig å utsette babyen for noen risiko ved stråling når jeg IKKE vil føde vanlig i seteleie uansett!! Han mener da at det er kun min angst som er grunnen til at jeg evt. skal få ks. Noe han måtte snakke med kollegaer om.

Var ikke noe alright på sykehuset idag, ble mange tårer, men heldigvis hadde jeg en mann som stod for pratingen min når jeg var helt ute.

Trodde man hadde større valgfrihet om egen fødsel i en slik situasjon. 40% av alle setefødsler ender jo uansett i hasteekisersnitt!

Så nå må jeg vente til imorgen før jeg får vite noe mer. Jeg sa t.o.m at om ikke jeg fikk innvilget ks her, så ville jeg kontakte et annet sykehus. Han nevnte også at han ville prøve vendeforsøk, noe jeg heller ikke vil! Jeg var ikke mye samarbeidsvillig idag, men det er min kropp, min baby og min fødsel!!!

Huff.... Det er grusomt hvordan mange av legene oppfører seg! Jeg har også vært gjennom både kværn og sentrifuge-behandling føles det som for å få innvilget keisersnitt i november her på Østlandet.

Jeg tok keisersnitt for mange år siden pga seteleie, og fikk ikke noe valg av sykehuset på Sunnmøre. Sykehuset synes det var tryggest med KS fremfor vaginal fødsel når barnet var i sete.

De prøvde å snu barnet utvendig, men de mistet pulsen på barnet to ganger - så de måtte gi opp. Jeg ble skikkelig redd!!!!

Så - jeg støtter deg fullt og helt i å få til KS i din situasjon. Jeg skal selv ha KS nå i november, men det har vært rått vanskelig å gå igjennom denne prosessen. Føler meg lettet nå når jeg har fått innvilget.

Lykke til, kjære deg!!! Fortell gjerne hvordan det går videre hos deg... :)

Annonse

Hei.

Beklager at du opplever at legen forsøker å presse deg til setefødsel, men er dessverre ikke overrasket at de forsøker å overtale deg til dette. Som jeg har nevnt tidligere er det enkelte sykehus/enkelte leger som har som policy at barna skal fødes vaginalt, nær sagt uansett!!!

Hold på ditt, dersom du er redd for setefødsel kan jeg ikke se hvordan du skal klare å slappe av og jobbe riktig i en setefødsel.

Når det gjelder snuing; det er en årsak til at det etterhvert blir flere og flere sykehus som går bort fra dette. I utlandet har man i mange tilfeller gått helt bort fra denne praksisen.

Krysser fingerene for at du ender opp med en fødselssituasjon som du føler deg trygg i, personlig synes jeg det bør være det viktigste så fremst det ikke går ut over liv og helse for deg eller barnet.

Regner med at vi får en oppdatering når du har snakket mer med sykehuset.

NÅ ER JEG SÅÅÅÅ LETTA :):):):)

De ringte nettopp fra sykehuset, og sa jeg får keisersnitt om 20dager :) det er dagen før termin. Om fødselen starter før så får jeg fortsatt keisersnittet så lenge ungen ikke er på vei ut før jeg kommer meg til sykehuset. Om hun skulle snu seg blir det selvfølgelig ikke noe snitt.

Nå kan jeg endelig senke skuldrene, og vite at innen 20 dager er jeg blitt mor :)

Takk for alle støttende ord fra dere i denne saken jenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...