Anonym bruker Skrevet 25. september 2009 #1 Skrevet 25. september 2009 Jeg er vikar gjennom et bemanningbyrå. Har vært på samme arbeidsplass i ett år, og har kontrakt ut året. Har jeg egentlig krav på å bli fast ansatt siden jeg har vært her 1 år?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2009 #3 Skrevet 25. september 2009 Mener regelen er slik at hvis det skulle dukke opp en ledig fast stilling på arbeidsplassen så kan arbeidsgiverne velge å ikke utlyse stillingen, men gi den direkte til deg siden du har vært der over 1 år. Men de er ikke tvunget til å ansette deg.
Guttemamma75 Skrevet 25. september 2009 #4 Skrevet 25. september 2009 Nei, du har ikke krav på fast ansettelse.. Tror man må ha jobbet i 4 år i vikariater hos samme arbeidsgiver for å kunne kreve fast ansettelse.. (vet det har vært snakk om dette i kommunen - mange spl/hj.pl som går i årevis i vikariater og aldri får fast stilling, men nå har det visst vært en rettsak som sier man har rett på fast stilling etter 4 år) Ved en evt utlysning av fast stilling stiller du likt med andre søkere, men det vil jo selvsagt telle positivt i din favør at du kjenner jobben og at de kjenner deg.. Er de fornøyde med deg og fyller du kravene til kompetanse (samt at andre søkere ikke har myyyye lengre erfaring enn deg) så kan du jo være heldig og få fast jobb..
Guttemamma75 Skrevet 25. september 2009 #5 Skrevet 25. september 2009 Ser forresten at du er vikar i bemanningsbyrå - da er det jo de som er din arbeidsgiver og ikke den bedriften du er utplassert i.. Med andre ord har du uansett ikke krav på fast ansettelse i bedriften, men etterhvert kanskje i vikarbyrået..
Anonym bruker Skrevet 25. september 2009 #6 Skrevet 25. september 2009 Lille M har rett. Du må være ansatt i vikariat hos samme arbeidsgiver i minst 4 år uten opphold, før du kan har rett til fast ansettelse. Det skal mye til for at du får det, se bare på det kommunale, de er de verste på dette. Du vil neppe ha krav på fast ansettelse hos vikarbyrået. Du skal ha løpende sammenhengende oppdrag uten mer opphold enn 14 dager, før du kan ha krav på det. Uansett vil du neppe vinne en rettsak på det, da vikarbyrået er avhengig av oppdrag eksternt for å få deg ut i jobb. Er det ikke flere oppdrag, så er det ikke flere oppdrag. men har du vært ansatt som vikar i ett år og kontrakten går ut, ville jeg jo spurt bedriften du jobber i nå om de er intr i å ansette deg fast. Har de behov for deg og du har gjort en bra jobb, så sier de nok ja. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 25. september 2009 #7 Skrevet 25. september 2009 Mamma var vikar i 12 år før hun fikk fast.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2009 #8 Skrevet 25. september 2009 Det er jo ikke "krav" på å bli fast ansatt? Bedrifter kan ha ansettelsesstopp selv om de tar inn vikarer ved sykdom eller permisjoner. De setter jo ikke inn deg i en av de stillingenen når det ikke er ledig!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå