Gå til innhold

Er barna mye ute i din barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår barnehage er ungene, også barna på småbarnsavdelingen, ute fra kl. 8.30-9.00 og frem til lunch (spiser alltid inne), så går de ut igjen resten av dagen.

Kun en formiddag i uken er barna inne før lunch. Jeg synes dette er kjempe bra at alle barna er ute fra kl. 8.30 og at de yngste (1-2 åringene) er like mye ute.

De som sover gjør det ute i vogn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja ofte hele dagen, er mye i skogen og de er på gård med dyr og rir en gang i uka.Dette er bhg til eldstemann.

Minste sin bhg er en fambhg med 4 barn på 2 år og der sover de ute i vogn fra 1030, og er ute etter de har våknet. Da spiser de ofte lunsjen ute.

Skrevet

Nei, desverre. De er altfor mye inne:-( Er veldig skuffa, men håper at det er bare nå i startfasen(nystartet barnehage i høst) Har bare halv dag der da, og så lenge de er så mye inne har jeg ikke tenkt å utvide heller. Vi er masse ute hjemme, men hadde vært kjekt nå som jeg er dårlig og sliten(gravid) å faktisk hente en sliten unge fra barnehagen. Som det er nå, så har hun mest sittet på lading... Alle sier jo at ungene er så utslitt etter barnehagen, men ikke disse barna!

Skrevet

Vi i min barnehage ( familiebarnehage) er ute hver dag!! I perioder er vi ute både før og etter lunsj, andre dager bare før, eller bare etter lunsj. Unntaksvis har vi en innedag, det kommer an hva som er på planen og været, hvike klær og om barna har med nok klær!

Skrevet

Ja, hele dagen. Går i en utebarnehage

Skrevet

De er mye ute og mye inne. Kommer helt ann på hva de gjør, og jeg får ett passe slitent barn hjem.

De er inne når vi kommer og deler seg i grupper når alle har kommet. Da forsvinner noen ut, noen er inne osv. Men i det siste har de vært mye på turer, noe jenta er super fornøyd med. Hun elsker å være ute, helt til snøen kommer. Hun er ikke noe glad i å gå i snøen, men det har litt å gjøre med at hun ofte har stått med snø til nakken. Vi bor i ett skikkelig snøhull, så bare det å gå ut døra når det er snø er en kamp for liten og stor. Hos naboen er det ofte en halv meter mindre snø enn hva vi har, litt irriterende, men genialt for akebakken her.

De er ofte ute etter lunsj, som spises inne når de er i barnehagen. Det andre måltidet blir som oftes spist ute. De får all maten i barnehagen, så til dette måltidet er det ofte noe som er varmt. Suppe, grøt eller andre ting. Ikke mye og mettende mat, men noe som er varmt i tilegg til knekkebrød som de ofte setter frem. Har kommet noen ganger når de griller og lager suppe på bål i barnehagen.

Skrevet

Alt for lite ute synes nå jeg.. De er inne til de har spist sånn i 10-tiden. Så er de ute til de skal spise igjen i 13 tiden og så er de inne til de blir hentet. Jeg er litt skuffet, jeg...

Skrevet

Ja, de er mye ute. På avd. til minstemann er de ute fra 08.30 til lunsj, så sover de som skal sove inne. De andre går ut. Etter soving kommer de inn for å spise matpakka og frukt, så går de ut og blir ute til de blir henta.

På avd. til eldstemann er de ute fra ca. 10 og frem til de blir henta. De spiser lunsj og matpakka inne om været ikke er bra.

Gjest Månefuglen +2 *høygravid*
Skrevet

Så og si hele dagen :-)

Skrevet

I min barnehage (privat barnehage) er de noen ganger ute på formiddagen. F.eks har de en turdag hver uke, da er de garantert ute. Men ellers tror jeg de bare er ute om formiddagen dersom det er spesielt pent vær.

Så sover de, og spiser lunsj 12.30, så er de ute fra ca 13.15 til foreldrene henter dem.

Mulig mange synes dette er lite, men jeg synes det er helt passe :-) Men så er jeg ikke noe "utemenneske" selv.

Og da jenta mi begynte, hun var 14 mnd, gikk hun ikke. Begynte å gå da hun var 16 mnd. Synes ikke det er så kjekt å se de helt små krabbe ute, men men.

Skrevet

Hvis det er dårlig vær med regn eller ganske kaldt er de ute minst to timer om formidagen og som oftest en tur på ettermidagen.

Hvis det er fint vær er de som regel ute nesten hele dagen. De driver med både tegning og maling samt andre formingsaktiviteter ute, de spiser ute, de har skuespill og høytlesning ute. Noen ganger lager de middag ute også, enten på bål eller de bare legger ut en ledning åg bruker takke til å steke på. I tillegg gjør de jo vanlige uteaktiviteter som å leke i sandkassa, bade, dra på båttur eller skogstur osv.

Før jul har de imidlertid som regel to dager med juleverksted. Disse dagene er de inne og holder på å lage tng hele dagen. Ellers er de alltid ute minst en gang.

Skrevet

De er ute så og si hele dagen, noe guttungen er kjempefornøyd med. Unntaket er fredagene før lunsj, da er avdelingene samlet til felles inneaktivitet med sang, leker, dramatisering av eventyr osv.

Skrevet

Barna er ute hver dag fra 11.30-14. Ellers er det turdager hver uke. Synes det er greit jeg, hadde ikke likt å vært ute HELE dagen selv..

Hvorfor er det et mål at barna skal være ute i mange timer? Går da an å variere litt tenker jeg.

Skrevet

12.36: For at da får foreldrene innetiden selv, selvsagt??

De foreldrene som krever mest utetid på våre foreldremøter er de som kommer kjørende i bil og aldri er ute selv. Vi bor rett ved og VET at de er innemennesker. Kjenner faren.

Skrevet

Jeg har alltid vært fornøyd med barnehagen og at ungene er relativt mye ut. Jenta mi er derimot balndt de største på småbarnsavdelingen og det er veldig mange små. Hos oss er småbarnsavdelingen mest ute. Jeg er ikke lenger særlig fornøyd med det, når de er ute er det svært lite aktivisering, de voksne står/sitter og prater og ungene blir ikke aktivisert. Når de er inne har de heller ikke særlig med voksenstyrt lek, fordi de fleste er så små.

Ser på det å ha ungene ute som latskap fra de voksnes side, desverre virker det sånn i vår barnehage. Og jeg er ikke så fryktelig imponert.

Skrevet

hvilke uteleker på småbarnsavdelingen kunne du tenkt deg var mer voksenstyrt, Losen?

-Husken?

-Sandkassen?

Skrevet

Det er vel bra at foreldre ser hvilke områder de selv er dårlige på og prøver å veie opp for det ved å la barna få disse opplevelsene på andre måter. Det er jo de barna som er lite ute ellers som trenger det mest.

Skrevet

Er ikke frileken det viktigste for at barna skal utvikkle seg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...