Gå til innhold

Når får man svar om man har fått plass? Har søkt fra 1. mars 2010

Anbefalte innlegg

Noen som vet når man får svar på søknaden? Sønnen vår er født 27. feb 2009 og vi har søkt om barnehageplass fra 1. mars 2010. Forstår at hovedopptaket er august, men det er da virkelig ikke alle barna som er født da??? Jeg er lite lysten på å gå rundt å "shoppe" i alle barnehagene vi har søkt (og andre), men er dette eneste mulighet for å få plass sånn midt i året?

Et annet spm: Hvis jeg endrer på søknaden nå (rekkefølge eller enkelte barnehager inn på lista og andre ut), vil det påvirke slik at vi kommer lengre ned på lista?

Fortsetter under...

Du får beskjed om at du har fått plass, når du (eventuelt) får plass. I løpende opptak får du IKKE beskjed om at du ikke har fått plass fra 1.mars, i og med at det likevel kan hende at du får plass fra april, fra mai, eller fra juni.

Du HAR altså det problemet at du (med sønn født 27.2.09) kanskje må klare deg fire måneder (mars-juni 2010) uten barnehage.

Politikerene synes de har gjort en bra jobb i og med at du "bare" har dette problemet. For få år siden kunne folk risikere å gå uten plass i årevis. Men synd at de har markedsført reformen under navnet "full barnehagedekning". Hadde vært mer realt å kalle det "maks 11 mnd ventetid for bhg". 11 mnd er nemlig hva man kan risikere hvis barnet er født i september.

Jeg har samme problem. Vi har søkt fra januar 2010, men har ikke rett på plass før august 2010, da er jenta 1 år og 8 mnd. Jeg møtte også noen på Åpen barnehage i går som fortalte at sønnen var født et par dager ut i september i fjor og at han derfor ikke fikk plass i august i år da barnet må ha vært født innen utgangen av august året før en søker til hovedopptaket for å sikres plass. Han er da bare en uke unna to år før han har rett på plass. Dette er veldig urettferdig syns jeg, og det skaper store problemer for foreldrene til barn som er født sent på året.

Når man søker plass utenom hovedopptaket havner man også bak alle som er eldre enn barnet i køen. Det er også mange toåringer som søker plass og enda eldre barn. Damen i kommunen sa så og si at jeg bare kunne glemme det.

Så rart, mine veninner som har søkt etter hovedopptaket har fått beskjed om at de ikke har komt inn, MEN at de står på venteliste;) Så i vår kommune får vi i hvertfall beskjed.. Men om det er lett p komme inn, det tror jeg neppe. Vi har selv søkt vår sønn inn fra 1.jan, men det gjenstår å se om han kommer inn.

jeg jobber i kommunal barnehage i bergen. Her er det sånn at man er garantert plass fra den høsten barnet er fylt ett år. grensen må gå ett sted og det er jo selvfølgelig surt at man ikke får plass pga at babyen er født 2 dager for seint... men grensen må jo gå et sted og det vil alltid være surt for noen....

men det som er det positive er jo at mann å har rett på plass. før kunne man jo risikere at man ikke fikk før enn etter flere år...

Der jeg jobber er det ofte ledige plasser i løpet av året. så du kan jo håpe påa t det blir plass i løpet av våren. men det kan man jo ikke garantere. Vi kan jo ikke la det stå ledige plasse på avdelingene fordi det er noen som vil begynne midt i barnehage året.... om man har problemer med å få barnepass så må man tenke på det når man planlegger barn....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...