Gå til innhold

Kan dere som har to eller flere katter se hit?

Anbefalte innlegg

Vi har en katt som vi har hatt adferdsproblemer med etter at vi fikk vår baby for ni mnd siden.

Vi fikk en liten pusevenninne til ham fordivi mistenkte at han var ensom som eneste innekatt. Det var selvfølgelig de første dagene mye aggresjon fra hans side, det hadde jo kommet en inntrenger inn på hans territorie, men sinnet ble raskt endret til fascinasjon. Vi har nå hatt en fantastisk uke hvor begge kattene har gått rundt og snust på hverandre, kost seg inntil hverandre og selvfølgelig jaget hverandre rundt, men tydelig som en lek.

De siste dagene har gamlekatten (bare to år, men like fullt den eldste av dem) begynt å oppføre seg veldig rart i forhold til sin nye venninne. Han er helt besatt på å snuse henne bak. Han snuser, så setter han seg oppå henne, vasker henne litt før han hogger etter henne. Han biter henne på en måte, men ikke hardt. Det er ingen knurring eller endringer i pels. Hun ser ikke overbegeistret ut der hun ligger, men det virker ikke som om at hun får vondt.

Hva skjer? Er han aggressiv eller er han brunstig eller hva er det? Hun er sterilisert og han er kastrert, så det skal vel ikke være noe parringsforsøk? Skal jeg bare la dem holde på? Er det rett og slett slik katter leker seg i mellom? Vil jo ikke at den lille skal føle seg helt tråkket på, men hun slutter ikke å oppsøke gamlepusen så hun har ikke tatt skrekken virker det som..

Fortsetter under...

Ok, så da får de bare drive på da. Hun har jo ingen merker etter bitt, så det ser ut som om at han biter forsiktig, Det er vel kanskje slik disse kattene gjør, at de biter forsiktig i nakkeskinnet for å advare. Hun er bare så liten og tynn at jeg får litt beskyttelsesinstinkt :)

De ser i alle fall begge ut til å like selskapet. Hun dilter etter ham og ser beundrende (eller utfordrende?) på ham. Han har blitt en helt ny katt. Han som før var mannevond og stresset er nå roooolig med unntak av disse sitte på og bite i nakken greiene han har lagt seg til.. Mannfolk kan jo være litt sære :)

Annonse

Ja, Kaklehøna. Jeg har gått rundt i en romantisk tåke når disse to pusene har hatt det så fint sammen. Vi var helt på nippet til å måtte omplassere pusen da han viste aggresjon mot babyen, men vi bestemte oss for å gjøre dette siste forsøket.

Nå enser ikke gamlefar jenta mi, og lille pusefrøken elsker henne, og det er gjensidig :D

Det var derfor jeg ble så nervøs når han begynte med denne merkelige adferden i går. Jeg tror han liksom trenger å sette henne litt på plass nå, for han var litt redd henne i begynnelsen og hun herset ham ned fra alle plassene han fant det for godt å slappe av. Vi har nå innredet et eget katterom med kattesand og mat ute av veien for jenta vår, og der kan de også kose seg i flere høydenivåer og kikke ut av panoramavinduer. Så jeg håååper at dette blir vellykket nå!

Hei har selv for tiden 6 katter - 4 små på 10 uker som snart skal gis vekk. Men det samme skjedde med våre 2 katter. Vi hadde først ei på 6 mnder, så tok vi en liten en på 8 uker bare. det var agresjon først, men nå er de perlevenner. hun brukte også litt tid på å snuse han bak og foran hehe, og bite han litt, for å vise at her er HU sjefen :)

Godt å høre at det skjedde med deg også Iren87. Ga hun seg med denne bitingen etterhvert? Det ser jo litt ubehagelig ut der han sitter på henne. Det er i alle fall ingen tvil om at det er riktig for oss å ha TO katter og ikke EN. Katten vår har virkelig vært ensom alene.

haha han er nok litt brynstig.. ;) Hvertfall hvis dere har tatt sammen en han og hu katt. Bare vent, vis ikke hun er for liten enda så er det sikkert snart ikke bare 2 katter i hus!!! ;) Vi har 11 katter, driver opptrett, og 5 av dem er inne. Han kattene er i hus for seg selv.

Anonym 22:04

Hannkatten er kastrert og jenta er sterilisert, så barn blir det nk ikke :D Trodde de ikke hadde denne driften når de var steriliserte jeg, men det ser virkelig ut som om at han forsøker å parre seg med henne altså! Lurer faktisk på om jeg skal ta en tur til dyrelegen med ham for å sjekke om kstreringen var helt vellykket. Har jo hørt at kastrerte hannkatter skal være SÅ late g bedagelige, men pusen vår har tonnevis med energi.

Så du som har mange katter, du gjenkjenner det jeg beskriver?

Han har vel sikkert behov for å markere at han har vært her lengst, men jeg bare håper at han ikke skader henne, og at han ikke fortsetter slik daglig til de er 20 år.. litt slitsomt for henne liksom.

Men hun egler seg innpå like fullt hun, så hun er i alle fall ikke vettskremt. Tror ikke hun hadde gjort det hvis hun fikk vondt når han "bet" liksom. Han vasker og biter om hverandre, og sitter oppå henne. Veldig merkelig skue.

Men sånn dominanse greie er vel bare noe man må forvente, det betyr ikke at han har adferdsproblemer?

Annonse

Han ble kastrert når han var 6 mnd tror jeg. Er litt usikker. Han er rasekatt, og vi kastrerte ham akkurat når det var riktig tidspunkt, det ble bestemt i overensstemmelse med oppdretter og dyrelege.

Som sagt over har jeg ofte lurt på m kasteringen ikke har vært helt vellykket fordi han har oppført seg veldig utaggerende når han har vært her alene. Han har liksom ikke hatt roen over seg, og det går imot det jeg har hørt om hvordan kastrerte hannkatter skal være. Men han er bare 2 år da..

Det var slik hos oss også, og er hver gang vi får ny katt i hus. Det er ei som er sjefen, og når ei av de andre får kattunger så må vi skille dem for hu går til angrep på kattungene. Katter har en merklig oppførsel, hu som er sjef hos oss, da vi fikk ny katt i huset for første gang så fikk hu for seg å pisse OVER ALT! Det var ekstremt plagsomt, sto soveromsdøra open kunne du banne på at hun hadde pissa i senga da du kom tilbake. Hun har blitt skikkelig sær etter det kom 4 nye katter i hus, og knurrer til dem hvis de er for nære. I starten var hun veldi på å ta hun ene som kom først i hus, da ble hun stakkar veldi tyn og pistrette. Jeg husker ikke hva vi gjorde for noe, men det er vel ganske typisk at katter blir litt ¨sjalu¨ og skal vise hvem som er sjef. Det er jo hans plass som hun har kommet inn på .

Okey. Da var det ikke sein kastrering som var grunnen. Du får høre med dyrlegen om de har fått tatt bort "alt" men mest sansynelig så er det instinktet hannes som sier at "dette var ei bra dame" Uansett trenger du jo ikke bekymre deg over kattunger, men om du begynner å kjenne monselukt av kattetisset, så bør du nok få han sjekket.

Han har aldri markert.

Hehe, stakkars lille flisa av ei pusefrøken som ligger her ved siden av meg og sover "bra dame!" haha. Får håpe det er forbigående da. Det ødelegger liksom litt fordi hun vil ligge og kose ved siden av ham, og han blir helt merkelig med den vaskingen og bitingen. Men da er det vel ikke fare for at han skal bite skikkelig da, siden han ikke er agressiv.

Rasen vi har er Korat.

Han er nok ikke agressiv nei, men jeg hadde snakket med min oppdretter for å høre om det er normalt for rasen kanskje? Mange katteraser har sterkere kjønnsdrifer enn andre, spesielt de som ikke er så mye avlet på. Vi har selv Norsk Skogkatt, så har ikke peiling på korat.

Utan å vere verken oppdrettar eller på nokon annan måte ekspert, vil eg tru det er paringsforsøk :o)

Ein kan ikkje fjerne alle instinkt frå dyret, sjølv om det blir kastrert/sterilisert. Gamlepusen har nok funne seg "ei bra dame" som ei over her seier.

Eg måtte flire litt då eg leste innlegget ditt; slik du beskriver det med voldsom vasking og kosing er så utruleg likt slik gamlepusen vår blei behandla av adoptivbroren sin då dei var kattungar/ungkattar. Begge var hankjønn, men den eine blei likevel både rundkost og rundvaska av den andre.

Så lenge lillepusen ikkje blir redd av oppførselen til gamlepusen hadde eg nok berre latt dei holde på. Det er vel uansett ikkje så mykje anna å gjere om ein ikkje skal gje dei kvar sin del av huset... Kjekt å ha kattar som går over eins, våre gjer det ikkje.

Til deg som fortalte om rar oppførsel ved nye kattekull:

Katten vår er ikke agressiv eller sur fordi det har kommet inn en ny katt. Han er mye roligere etter at hun kom inn enn han var før. Han virker harmonisk over å ha fått en venn, og hver gang de går forbi hverandre så tar de snutene borti hverandre, eller de stryker seg mot hverandre. Det eneste negative eller merkelige som skjer er dette med at han setter seg på henne, vaske og biter henne om hverandre. Han virker definitivt litt arroused :o

Jeg har vært i dialog med oppdretter pga adferden katten hadde etter at barnet ble født. Det er ikke typisk for rasen å være agressive, men de knytter seg veldig sterkt til menneskene sine. Ifølge ham så skal en kastrert hanne av Korat være det roligste du kan finne av katter. Det har ikke stemt helt hos oss.

Men er det negativt for jenta her dersom han får fortsette denne adferden? Skjer det kanskje i perioder eller er hannene alltid klare til å parre seg selv om de er kastrert? Kanskje jeg skal rådføre meg med veterinæren?

Ranveig R

Takk for innspill :D Ja, jeg må nok innse at jenta mi skal vokse opp med å se på katteparring daglig..

Jeg har bare vært litt redd for at han faktisk biter henne, men det er nok ikke det han gjør hvis det er vanlig med småbiting ved parringsforsøk.

Hun ser jo ikke overlykkelig ut når hun ligger under ham og spreller, men hun dilter etter ham hele tiden, og hun er den som egentlig er mest ivrig av dem.

Jeg er utrolig glad for at det har gått som det har gått, men jeg visste egentlig at han ville ha en venn. Brikkene falt på plass etter at han fikk selskap. Nå er han aldri alene, og han kan snakke med noen om hverdagens problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...