Gå til innhold

hva skal til for å bli morsmelkgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har mer enn nok melk til babyen min.

men hvordan går jeg fram?

og hva er kriteriene? jeg er ikke-røyker og går ikke på noen form for medisiner og har ikke noen kjente sykdommer... er det nok?

jeg bor i trondheim, så hvis noen vet hvor i trondheim jeg skal henvende meg hadde det vært kjempefint:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henvend deg til nyfødtintensiven. De blir kjempeglade.

Du tar blodprøver før du begynner, screenes for smitte - hepatitt, HIV etc, og at du er rubellavaksinert.

Så testes alle melkeboksene dine for bakterier. De som ligger for høyt får du i retur. Resten blir brukt til småttisene. Du får alt utstyr + litt betaling.

Skrevet

tusen takk for svar:)

men et lite spørsmål til...

melkeboksene mine? hva er det?

HI

Skrevet

Jeg husker jeg ikke fikk donere melk da jeg fikk sønnen min, fordi han har utenlandsk far. Jeg hadde i overflod, og ingen sykdommer, men det holdt ikke.

Jeg fikk vite at det gjelder samme regler som for blodbanken, så kanskje du kan sjekke om noe av dette gjelder deg...

http://www.blodbanken-oslo.no/praktisk/kanikke.html

Skrevet

...glemt å si at barnet ditt må være under 6 mnd og du må levere minst en liter i uken..

Skrevet

Det er bokser du får utlevert fra melkebanken. Det var ingen som spurte meg om barnefaren, men de spurteom jeg var i fast forhold. Var et skjema jeg fylte ut, mener jeg.

Skrevet

Takk for svar:)

barnet mitt er under 6 mnd ja, og en liter skal jeg klare:)

17:55:

hvorfor fikk du ikke?

er melken anderledes når far er utenlands?

jeg skal se på linken din, tusen takk :)

Skrevet

17:58:

ok, da skal jeg høre med de i morgen.

takk for alle svar,

HI

Skrevet

Det var vel pga økt fare for visse sykdommer, tror jeg. Men sykepleieren jeg snakket med kunne ikke gi meg noen god forklaring heller, sa bare at de forholdt seg til samme regelverk som blodbanken...

Hilsen meg med utenlandsk far til sønnen min:)

Skrevet

Som det nevnes her testes du for endel sykdommer, pluss at de sjekker bakterienivået i melken din.

Etter dette er klarert får du nøye instruksjoner, da du må forholde deg til endel strenge hygieneregler når du pumper til melkebanken. Du må sprite hendene før pumping, vaske brystet etc.

I tillegg til HIV, Hepatitt etc, tester de for Cytomegaloviruset, som veldig mange av oss voksne har hatt. Har du det, eller det er for kort tid siden du har hatt oppblussing av det (det er et virus man alltid har i seg, som kommer og går), får du ikke gi melk. Det er ikke farlig for ditt eget barn, men skadelig for de sm¨å på nyfødtintensiven.

Jeg fikk ikke gi pga dette, det var for kort tid siden jeg hadde hatt en infeksjon, og når jeg evt ble klarert ville barnet mitt være for gammelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...