Anonym bruker Skrevet 24. september 2009 #1 Del Skrevet 24. september 2009 St. Olav tilbyr duotest til kvinner som fyller 38 år det året de har termin. Ikke alle leger er oppdaterte på dette, så husk å be spesielt om at legen din henviser deg hvis du er i grenseland aldersmessig sett og han/hun ikke nevner det. Jeg fikk en rekvisisjon til blodprøve som skulle tas ca uke 10, og innkalling til ultralyd i uke 12. De ville ha litt tid mellom blodprøvene og ultralyden slik at blodprøvesvarene skulle være klare til selve ultralyden. Da kan de regne ut risikoen der og da. Ultralyden var utvendig, jeg hadde forventet innvendig ul og var behagelig overrasket over det. Legen sa at for det de så etter på denne ultralyden ble det ofte bedre målinger på utvendig enn på innvendig ul. Legen var veldig flink og behagelig, hun forklarte underveis hva hun så etter og kom med små kommentarer ala "nå ser vi sånn og sånn, det er et godt tegn..." Undersøkelsen tok ca 20-25 minutter. Deretter måtte jeg vente i 10-15 minutter mens hun gikk på et eget kontor og la inn målene i det dataprogrammet de bruker for å beregne risiko. Hun kom smilende tilbake og sa at tallene var bra, jeg fikk deretter se en utskrift med de forskjellige målene. Jeg fikk som sagt gode resultater, så vi så ingen grunn til å gå videre med fostervannsprøve Hun sa likevel klart i fra at det fortsatt var mitt valg om jeg også ville ha fostervannsprøve, og det tilbudet hadde jeg til ca uke 16. Det var bare å ta kontakt dersom jeg ombestemte meg før den tid. Godt å få poengtert at vi selv hadde valget. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140714265-duotest-p%C3%A5-st-olav-min-erfaring/
mor-kaka Skrevet 25. september 2009 #2 Del Skrevet 25. september 2009 Hei. Jeg er 40 år, jeg tok dobbel-testen i tromsø i april/mai, den viste at alt skulle være i orden med fostret, di fant ikke noe avik værken ved blodprøven eller UL. Fikk en time hos en "gen-forsker" etterpå, ble overtalt til å ikke fostervannsprøven siden dobbeltesten ga goe/positive resultater. Har termin om 4 uker, angrer litt nå på at jeg ikke tok fostervannsprøven, er så nervøs for at det skal være noen med barnet, har nok slapper mere av i svangerskapet hvis jeg hadde tatt fostervannsprøven. Men nå får jeg bare håpe at dobbeltesten holder sine mål. Er du usikker, små redd så anbefaler jeg deg å ta den. lykke til!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140714265-duotest-p%C3%A5-st-olav-min-erfaring/#findComment-140721140
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå