Gjest Skrevet 24. september 2009 #1 Skrevet 24. september 2009 Jenta vår er snart 8 måneder, og vi har såvidt begynt å gi henne litt brødskive. Oftest får hun bare noen småbiter av meg når jeg selv spiser frokost/lunsj, og hun ELSKER det. Snart kan hun vel få skive som et fullt måltid? Men hvor skal jeg legge det inn? Slik ser hennes matrutiner inn akkurat nå: Morgen (kl 6-7) : 200ml mme Formiddag: Halv porsjon grøt + litt melk Middag: Et middagsglass (spiser ikke alltid opp) + vann Mellommåltid: Et beger med fruktmos + vann Kveldsmat: Grøt + 200ml mme Har egentlig lyst at hun skal få middag på samme tid som meg og mannen min, men det er litt vanskelig å få til i og med at han jobber fleksitid - så vi spiser ikke til faste tider dessverre. Kan spise halv fire, eller halv seks liksom.. Tror nesten vi må få orden på det, så vi spiser middag halv fire hver dag.. Så er det dette med brødskiva. Kan jeg kutte ut første grøtmåltidet, og erstatte det med brødskive kanskje? Bør jeg vente til hun er mer vant til å spise skive? Igår spiste hun en hel skalk av brødet Ingenting på da, men.. Uff, ble litt langt dette, men jeg håper noen har giddi å ta seg tid til å lese, og kanskje gi tilbakemelding
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 24. september 2009 #2 Skrevet 24. september 2009 Du kan fint bytte ut et måltid grøt, og erstatte det medbrød =) Dersom hun liker brød, og spiser ok, så er det ingenting i veien, at du bare bytter det ut. Minste jenta mi, har aldri spist grøt (nektet med alt hun er verdt!!!) så brød var alternativet for henne. Bare en utfordring å få i henne nok jern Men leverpostei er en fin ting Du kan jo gi henne litt brød til mme om morgenen? Ser hun kun har mme der, og etter hvert, så trenger hun kanskje noe mer "tyggbart" i tillegg Og du kan jo bytte ut grøten avogtil, for å variere det litt. Vi har også slitt litt med å få til å spise middag sammen, da mannen min også jobber fleksitid Men nå har jeg flere barn, og har gjort det slik, at vi spiser 15.30, og mannen spiser når han kommer hjem. Evt kan du gi jenta deres middag tidligere, og bare la henne sitte sammen med dere og smake, når dere skal ha deres middag. Går seg oftest til etter hvert Lykke til!
mettemor :) Skrevet 24. september 2009 #3 Skrevet 24. september 2009 Har en gutt på 8 mnd, og han har spist brødskive i et par måneder nå. Han har i perioder nektet plent å spise alt som kom med skje, så da har brødskiva vært redningen :-) Nå har skjespisinga gått seg til, så da spiser han ca. dette: Før vi står opp (6-7): masse pupp Frokost: 1-2 brødskiver med leverpostei og smør + vann Formiddag (etter første blund): Grøt med litt frukt oppi + vann Middag: Middagsglass, eller det vi har selv om det egner seg. Kvelds: Grøt med sviskesaft (for magen) + pupp I tillegg får han som regel et mellommåltid enten før eller etter middag, litt avhengig av når middagen er. Han får en del pupp innimellom i tillegg. Noen dager bytter vi i ut et av grøtmåltidene med brødskive. Tror ikke det er noe i veien for å gi hele brødmåltider nå, så lenge hun greier å spise seg mett da. Du kan jo evt. supplere brødmåltidene med litt fruktmos eller noe i starten?
FanteGuri Skrevet 24. september 2009 #4 Skrevet 24. september 2009 Hei! Det med at hele familien spiser middag sammen, går seg til etterhvert. Nå er jenta mi over 2 år, og vi spiser middag sammen stort sett hver dag i 16- 16.30 tiden. Tidligere, når vi ikke hadde faste middagstider pleide vi å gi henne middagsglass til fast middagstid hver dag, også fikk hun smake på vår middag senere, slik ble hun vant med å spise vanlig middag og vi voksne fikk spise middag i fred og ro. Etterhvert skal jo melken byttes mer ut i fast føde, da ser jeg for meg at det er greit å ha 3 måltider hver dag som inneholder kornprodukter . Om barnet spiser brødskive eller grøt er det samme egentlig, det er jo kjempefint at de lærer seg å spise brødskive! Bra for tennene og fordøyelsen å ha noe å tygge på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå