Gå til innhold

Gode morge- og kveldsrutiner... Men hun er helt vill!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner seg igjen her? Jenta vår på snart 3 år er veldig "høyt og lavt" og ofte når det er jeg som har morgen- eller kveldstellet så lyer hun meg ikke i det hele tatt!

Hvis jeg sier f.eks "kom å ta på pysj", så skriker hun bare "nei" og jeg må etter mye fram og tilbake nærmest dra henne mot meg og holde henne fast å kle henne. Det er så slitsomt!Hun kan også finne på å løpe ut av badet og være skikkelig rampete... Jeg vet at det sikkert er vanlig, men jeg skulle så gjerne vist mer om hvordan jeg kan takle det bedere. jeg merker jeg blir irritert når vi har holdt på en stund, det er slitsomt.... Morgenene er verst, da ender det ofte med "krangel" :(

Noen med gode råd ???

Vi har gode rutiner på legging og om morgenen, men det er mer på det å ha det litt mer harmonisk ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er helt klart vanlig. Gutten min på 2,5 gjør akkurat det samme; løper andre veien enn den jeg vil han skal løpe, vil ikke kle på seg/av seg, løper ut av badet, vil ikke pusse... etc. Men jeg klarer å 'smøre' de fleste situasjonene med 1) valg 2) lek og humor 3) lokkemidler - slik at det ikke oppstår 'krangler' eller at situasjonen blir unødvendig negativ.

1) Om han nekter å gå til badet før leggetid, kan han få valget mellom å sykle dit på trehjulssykkelen sin eller å gå. Om han ikke vil ha på genseren får han valget mellom den og en annen genser. Om han ikke vil legge smukken tilbake i sengen om morgenen, får han valget mellom å gjøre det selv eller at mamma gjør det. Dette er en enkel og effektiv måte for meg å få han til å gjennomføre på, enten på den ene eller andre måten. Og han vet veldig godt at et 3. alternativ ikke finnes. I tillegg får han være med på 'å bestemme' noe som gjør han mer medgjørlig.

2) Som en løsning i seg selv eller som en kombi med annet, er det ofte hjelp i å gjøre ting til en lek eller putte inn litt humor som jeg bare vet han synes er gøy. Ikke at en skal bruke allverdens tid, men nok til at en får avledet oppmerksomheten fra det negative "jeg vil ikke..!" til at det er ok å gjøre alllikevel.

3) Lokke med ting de synes er morsomt. Vi bor i 3. etasje i bygård og ikke alltid like lett å komme seg opp uten å bære han. Da må det lokkes med at vi skal se etter store fluer eller edderkopper på vei opp, og at han kan få en håndfull druer e.l. når vi er fremme.

Noen ganger er det ingenting som fungerer, eks når han skal pusse tenner og absolutt ikke vil. Da blir det tvangspussing med gråt, men det går heldigvis fort over.

Dette var bare noen tips som fungerer for oss, håper noe av det kan være til hjelp.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...