Gå til innhold

Hvor ofte oppfølging etter svangerskapsforgiftning

Fødeklar med stor F

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 4 nå og skal til legen om en uke. Hadde alvorlig eklamsi forrige svangerskap ( 2,5 år siden) og lurer på hva jeg kan forvente av legen min nå? Ser vel for meg at han blåser litt av meg og sier at dette går bra, og at jeg ikke får noe ekstra oppfølging..

Det holdt på å gå skikkelig galt sist gang, så er ganske redd nå..

Kan man ringe føden for ekstra oppfølging?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ikke legen tar deg alvorlig hadde jeg nok vurdert å bytte lege :) Jeg vet ikke hva som er normalt av oppfølging i forhold til sv.skapsforgiftning ved tidligere svangerskap, men da jeg fikk oppfølging på sv.pol. avd ved forrige svangerskap måtte jeg uansett ha henvisning fra legen først.

Skrevet

Hadde alvorlig svangerskapsforgiftning og Hellp-syndrom i første svangerskap og babyen måtte ut i uke 32.

I neste svangerskap fikk jeg ekstra oppfølging på sykehuset fra uke 20 tror jeg det var. Ultralyd med vektestimering + måling av blodgjennomstrømming 1 gang i mnd. Fra uke 30 var jeg på sjekk annenhver uke.

Skrevet

Hei, du skal helt klart få oppfølging å sykehuset, men det er noen ganger du må mase litt ekstra for de tar deg ikke altlid så seriøst, det opplevde jeg. men, du ahr helt klart krav på det, spes når du har hatt så alvorlig tilfelle.

Ang deg med nr 3 imagen, fikk du ikke svforgiftning med nr 2? Hva sser legene til deg nå? Jeg er nå gravdi med nr 3, og har hatt det 2 ganger, så er jo litt nervøs må jeg innrømme...men har gått vledg bra begge gangene da, selvom skummelt på begynnelsen

Skrevet

Jeg fikk ikke svangerskapsforgiftning før i uke 39 med nr 2.

I dette svangerskapet hadde jeg høyt blodtrykk fram til uke 20 og en historikk med flere spontanaborter, så nå får jeg blodfortynnende (albyl-e) og ekstra oppfølging på sykehuset. Blodtrykket gikk heldigvis ned fra uke 20, så akkurat nå ser alt bra ut igjen.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei!

Er uke 12 nå og har vært på tre kontroller hos lege allerede. Men det er mest pga sykemld, da jeg er veldig kvalm og dårlig. I tiden fremover skal jeg til lege hver 3-4 uke. I tillegg skal jeg på kontroll hos spesialist.

Utover i svangerskapet skal en gå til gyn som følger med morkkaken, og om barnet vokser som det skal. Jeg tror legen din kommer til å gi deg ekstra oppfølging når han kjenner din medisinske historie.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde først en ekstra UL uke 12 på sykehuset. Vet ikke helt hva denne var god for annet enn å bare sjekke liv osv. Fikk også utskrevet albyl-e.

Deretter:

UL vekst-estimering uke 22-23 (sykehus)

UL vekstestimering uke 28-29 (sykehus)

Deretter er det nå UL hver 2 uke på sykehuset.

Har vært på en UL på sykehuset i uke 30+5, og skal igjen 32+5.

Hvis jeg kommer så langt da... Blodtrykket har nemlig sakte men sikkert begynt å sige oppover nå (31+2) og jeg har skikkelig dårlig følelse.. selv om det ikke er faretruende høyt enda (85-90 i undertrykk) og jeg har null proteiner. Men det gikk veldig fort sist på akkurat denne tida.

Da var jeg symptomfri uke 30+2. Mens jeg hadde 160/100 og 3+ uke 31+2, og ble da innlagt.

Tulla vår ble forløst med KS uke 32+0 da jeg raskt bare ble dårligere på sykehus.

Nå skal jeg ha ny måling hos legen over helga og har avtale med sykehuset at jeg ringer dit hvis jeg skulle kjenne meg dårlig før den tid.

Synes ikke dette er mye moro. Er redd..

Ellers tar jeg disse ekstra blodtrykks og proteinmålingene vekselvis hos fastlege/lab og hos jordmor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...