Gå til innhold

Gravid og lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som er gravid og har lavt stoffskifte fra før? Har lest litt om det på nettet, men hadde vært greit med noen tips fra andre. Skal på første kontroll 9.oktober, altså i uke 7. Hvilken oppfølgning jeg bør få av legen min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også lavt stoffskifte. var på første kontroll for å måle TSH i uke 6. Det viktigste med lavt stoffskifte og graviditet er å måle TSHen tidlig, slik at en kan justere opp dosen med levaxin tidlig. for lavt stoffskifte er mest skadelig for fosteret i første trimester, fordi det er da avhengig av ditt stoffskifte.

Du bør få veldig tett oppfølging med legen, med blodprøver hver 4 uke. Det er viktig at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5, det er det gunstigste for fosteret. Det er ingen stor krise dersom TSH stiger litt over det, men det er viktig å justere opp dosen.

Dersom du søker etter nycomed og graviditet+ hypotyreose kan du finne et hefte som inneholder det meste om graviditet og hypotyreose. Jeg har også funnet endel info på den danske stoffskifte-foreningen.

Det er veldig viktig å be om utskrifter av blodprøvene dine, slik at du kan følge med på verdiene dine. Dersom du føler deg usikker kan du be om henvisning til endokrinolog, fordi det er veldig ymse hvor god kunnskap mange leger har om sykdommen.

Hvor stor dose går du på i utg pkt? Har du hatt sykdommen lenge?

Skrevet

Tusen takk for bra info! :) Jeg fant vel ut at jeg hadde det for 4år siden. Begynte da med 50mg, men økte til 75mg etter ett års tid. Produserer litt selv. Vurderer å dra til legekontoret imorgen for å ta prøver. Får alltid svar på mail om verdiene mine, så skal følge med selv. Leste også på ei nettside at man ikke burde trene om man hadde en sykdom i forbindelse med skjolbruskkjertelen. Hva mener du om det? Er det andre ting jeg bør være ekstra forsiktig med?

Skrevet

Har aldri hørt at en skal være forsiktig med trening ved stoffskiftesykdom. Det jeg har hørt er at når stoffskiftet er velregulert, kan en leve som normalt, og har ikke større sjanse for å få sykdommer enn andre. Synes det ikke høres helt logisk ut, for det er viktig for overskudd og energinivå å være i ok form når en har hypotyreose, og for å forebygge f.eks beinskjørhet. Av egen erfaring vet jeg at der er viktig å ta hensyn til kroppens signaler når en har hypotyreose, for en blir gjerne lettere sliten enn andre.

Skrevet

Heisann, jeg har også lavt stoffskifte og tar foreløpig 75ug Levaxin.

Tok blodprøve da jeg var ca 4+2 første gang, og da lå tsh på 2,1 og ft4 på 19. Har også lest at tsh bør ligge på rundt 1 når man blir gravid, så jeg er litt usikker på om jeg bør ta ny prøve i morgen når jeg skal til legen..bør man øke allerede da? Jeg føler meg opplagt og ikke "stoffskiftesyk" nå.

Jeg er 7 uker i morgen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde S-FT4 16.6 og S-TSH 3.36 på siste sjekk. men det sier meg egentlig ingenting. Noen av dere som har svart her tidligere som kan svare meg på om det ligger på det som det skal?

Skrevet

oj. er det noe jeg må passe på?? jeg har lavt stoffskifte, men det var akkurat under grensen for medisinering...har ikke fortalt legen at jeg er gravid enda...skal i uke 8..får håpe det ikke gjelder for meg siden jeg ikke trenger medisin...

Skrevet

Stoffskifte blir ofte lavere under svangerskapet, så du bør ta tester underveis. Godt mulig du må begynne på medisin.

Skrevet

Fritt T 4 er altså den mengden fritt tyroxin som befinner seg i blodet ditt når du tar prøven. Normalområdet er mellom 11 og 20, så du ligger innenfor normalen. Den blodprøven bli mindre pålitelig enn vanlig i sv.skapet, for da går tyroxinverdiene velig opp og ned.

TSH er det hormonet som stimulerer kjertelen til å produsere tyroxin. Du ligger innenfor normalområdet egentlig (tror det er 4), men i graviditeten, bør det ligge lavere; mellom 0,5 og 1,5. Det er ofte et gunstig område ellers også- de fleste har det best når TSH ligger der. Så forhør deg med legen din om du skal ha en liiten doseøkning, det er ikke så mye som skal til.

Skrevet

Hadde tatt meg en tur og fått målt stoffskiftet, ja.Bare for å være på den sikre siden. Det er jo en ganske ukomplisert medisin å ta, ikke bivirkninger, men veldig viktig å ta dersom en trenger det fra helt i starten av svangerskapet.

Skrevet

beklager trådkupp her..:) men så jeg bør gå og sjekke allerede nå..kan ikke vente to uker? tror jeg må ringe legen i morgen og høre...

Skrevet

Det er jo ikke noe som haster på dagen, men jeg hadde nok ikke ventet i to uker selv, nei. Hvor viktig det er å få tatt blodprøven er jo avhengig av hvor lavt du ligger i stoffskifte i utgangspunktet, og hvor mye du produserer osv. Men jeg ble bedt om å ta nye prøver like etter at jeg hadde fått positiv gravitest. Og det er jo bare snakk om å få tatt en liten blodprøve. Fosteret danner jo ikke tyroxin på egenhånd i første trimester.

Skrevet

Jeg har også lavt stoffskifte og går normalt på 75 mg levaxin. Fikk beskjed av legen da jeg fortalte at vi prøvde å bli gravid at det var viktig å få sjekket det underveis i svangerskapet fordi mange med lavt stoffskifte måtte justere medisineringen underveis. Er jo litt usikker akkurat på dagen hvor langt jeg er på vei, men mellom 5 - 1 og 5 - 4 et sted. Er mye trøtt, så tror det er greit jeg har time hos legen neste uke. Får ta en test da. Trøtthet er jo symptom på at jeg er gravid også, men også det som var utfallet til at jeg ble undersøkt for lavt stoffskifte for ca 15 år siden.

Godt å se alle svarene fra Mamma & My. Fikk masse nyttig informasjon der.

Skrevet

Hei mamma og my! Må mase litt på deg igjen jeg, håper det går bra. Var hos legen idag å spurte om jeg burde øke dosen levaxin, men fikk beskjed at jeg var for tynn til å gjøre det??!! Aldri hørt at det skal ha noe å si... Spurte henne også om hvor ofte jeg skulle komme til kontroll, og fikk da beskjed om å ta nye prøver i uke 20. Jeg er nå 6+5. Synes det hørtes veldig lenge ut. Det står jo overalt hvor jeg leser at man bør ta prøver hver 3.-4. uke. Litt redd for at jeg ikke vil få god nok oppfølging.

Skrevet

hei!

Er det varierende oppfølging rundt omkring?

jeg bruker 125ug/dag og har måttet øke dosen ca årlig... Synes allikevel at jeg er relativt velregulert?! Får god oppfølging fra legen. Er ikke gravid nå, men planlegger å bli gravid og tenkte å ta en sjekk og informere legen om mine planer for å få gode råd.

Noe jeg har lurt på er hvorvidt en automatisk regnes som i "risikosonen" når en har en stoffskiftesykdom? grunnen til at jeg spør er at jeg planlegger en ferietur med innlagt cruise... Cruiseselskapet krever en legeattest av alle gravide med info om at svangerskapet er "risikofritt" og at den gravide er i god form...

En kan jo aldri vite hvordan formen kommer til å bli, men jeg tenker at det overhodet ikke er sikkert at det klaffer slik at jeg er gravid under denne ferieturen engang... uff, jeg planlegger altfor mye!

Skrevet

Det viktigste er å få sjekket stoffskiftet så fort som mulig etter positiv test, og teste en gang i mnd etter det. Og så må en kanskje øke dosen flere ganger i løpet av svangerskapet, fordi behovet øker raskt i første trimester, men det er blodprøvene som viser om en må øke.

Ifht risiko så har en litt større sjanse for spontanabort i første trimester, men den blir veldig mye mindre når stoffskiftet er velregulert. senere i svangerskapet har en ikke større risiko for komplikasjoner. Hadde ikke bekymret meg for økt risiko nei.

Skrevet

Noen som vet om det går raskt å få justert stoffskiftet under graviditet hvis det er for lavt? Jeg har lavt stoffskifte og går på medisiner. Skal til legen for å ta blodprøve om to dager. Håper strengt tatt at stoffskiftet har betydning for hvor trøtt jeg er nå, og at jeg kan fungere littegrann bedre.

Skrevet

Når dosen er justert opp kan det ta noen uker før en kjenner effekt av det, fordi thyroxinen skal ut i alle cellene i kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...