Gå til innhold

Noen som har vært/har tenkt seg på tidlig ul?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en SA i slutten av juli, 5+4 uker på vei. Ble gravid igjen med en gang og veldig lykkelig over det:) Er i dag 7 uker! Det jeg sliter med er at jeg leser altfor mange historier på nettet fra folk som har mistet. Spesielt fælt er det å lese om de som har opplevd MA. Den ene dagen gleder jeg meg, den neste dagen er jeg langt,langt nede og gråter for ingenting...

Noen tips for å holde håpet oppe? Vet jo at det går bra for de aller fleste. Har lyst å gå privat på tidlig ultralyd for å få bekreftet at det er liv der. Men dette hjelper vel bare et par dager, så er jeg like bekymret igjen. Kanskje vente til første legetime for å se om hjertelyden kan høres. Og så ta ultralyd hvis ikke.

Håper ikke jeg setter vonde tanker i gang i hodet på noen med dette innlegget, det er ihvertfall ikke meningen!

Lurer bare på om noen andre ønsker tidlig ultralyd selv om de "bare" har opplevd en SA, eventuelt ingenting? Føler liksom jeg er litt overbekymret og ikke egentlig har noen grunn til å ta ultralyd, selv om det er privat og jeg betaler for det...

Fortsetter under...

er desverre altfor mye som surrer i hodet på en...

Hadde selv en sa i juni, da i uke 7...ble derfor lovet god oppfølging denne gangen.

Var på ul innv forrige uke og fikk et sjokk da det viste seg å være to hjerter..... ikke lett å svelge... så mye positivt men mest slit....

Var igjen i dag på ny ul.... og ny situasjon viste seg... den sterkeste overlevde og var nå blitt 18,5mm... og så og hørte hertet slo...

ville vært eneggede, men den minste visnet nok i helgen, ingen smerte men brun utflod med slim... uff uff

Ser lyst igjen på tilværelsen nå, denne må klare seg... skal ha time i uke 12 igjen..for da er det letteste tidspunkt å se evnt kromosonavvik... ønsker seg selvf friskt barn, jo gamlerer en blir jo mer bekymret...

Unnskyld mye prat fra meg, men hadde jeg vært deg ville jeg dratt på litt, sagt du var bekymret siden du har mistet nettop, vil tro legen er såpass at han gir deg rekv. til UL

LYKKE til

Hilsen Stine

Jeg har bestilt time hos gynekolog.. privat. Er gravid for første gang, og klarer ikke tenka på noe annet.. har ingen symptomer- ingenting som viser meg at jeg faktisk er gravid, og tenker dermed at jeg garantert ikke er det lenger... :( Har mange vonde tanker og føler at jeg ikke orker å vente til en legetime i uke 12 e.l... vil helst slippe å komme dit og få beskjed om at min lille spire forsvant for mange uker siden.. Jeg aner ikke hvor langt jeg er på vei heller, for jeg sluttet på p-pillen bare 2 mnd før jeg blei gravid. Hadde en syklus på 40 dager før neste syklus der jeg ble gravid.. så det hadde jo vært greit å få vite sånn ca hvor mange uker jeg er på vei:)

Så da blir det innvendig ul på meg, og forhåpentligvis klarer jeg å roe meg etter det..

Heisann,

Jeg drar paa ultralyd i neste uke. Vi har faatt tilbud om ekstra oppfolgning i forbindelse med 2 sa (rundt uke 7/8). Jeg er naa kommet til 8 fullgaatte og krysser fingrene!!!

Selv om jeg tenker paa muligheten til aa miste hver dag prover jeg aa forkusere paa at det skal gaa bra. Jeg har fortalt alle i naer omgivelse om graviditeten og de lever med oss og gir oss fantastisk stoette! Slik blir det enklere aa kvitte seg med "angsten": fordi jeg kan uttale den og dernest snakke om hvor glade vi er for aa vaere gravid igjen. Det er jo tross alt fantastisk at man blir gravid!!!!

Jeg krysser fingrene for deg/dere og haaper vi alle kan kose oss i tiden fram til foedsel i mai.... Deretter blir det vaakennetter igjen!!!

Jeg har vært på tidlig ultralyd begge gangene jeg har vært gravid. Er nå gravid med nr 2 er nå 8+4. Gikk til ultralyd når jeg var rundt 6 uker første gang og har vært igjen denne gangen på samme tid. Har villet forsikre meg om at det er liv i tillegg til evt antall. Er selv tvilling så greit å vite tidlig om det er en eller flere.

Skal igjen i uke 12 denne gang også, etter henvisning fra gynekolog da jeg hadde en ganske hard fødsel sist. Blir ultralyd da og. Hadde nok bestilt privat hvis ikke. Synes det er altfor lenge å gå til uke 18-20. Så jeg støtter alle som ønsker tidlig og flere ultralyd. Hvorfor ikke hvis det hjelper på bekymringer. Bedre å vite enn ikke å vite!

Når det gjelder å holde motet oppe så er vi litt hormonelle og følelsene svinger fra dag til dag. Ta en dag av gangen og trøst deg med at de fleste av oss gravide har det sånn!

Lykke til videre og friskt mot!!

jeg skal ha ekstra oppfølging pga tidligere sv.skap. kopmlikasjoner! har ul avtale i uke 12...gleder meg! få en bekreftelse på at det faktisk er noe å glede seg til :)

lykke til alle sammen :)

Annonse

Hei,

Jeg har vært på tidlig ultralyd. Grunnen var at jeg har hatt så uregelmessig mens, at jeg ante ikke hvor langt jeg var på vei (og nysgjerrig på å hilse på den lille spiren - og finne ut om det var flere enn 1). Jeg trodde (og håpet) at jeg var i uke 10, men den lille spiren ble målt til å være 7+2. Har bestilt ny ul i uke 12, for å se om det står bra til da. Lettere å slappe av når man har vært å sett! Jeg er mye mer bekymret denne gangen, selv om alt gikk fint forrige gang. Har vel med at man vet litt mer hva man går til, og at det slett ikke er en selvfølge at det skal gå bra.. Satser jo på at alt går bra!!!

Lykke til alle sammen!!! =)

Heisann!:) Jeg var på tidlig ultralyd 7+1 nå pga blødninger.

Så at hjertet slo hos det lille knøttet.. Å etter blødningene var jeg bombesikker på at det hadde gått galt.. Når jeg så den lille klarte jeg ikke stoppe og smile :)) Veldig herlig følelse!!

Jeg var også inne til UL i går pga små blødnigner. Men der var det en liten "klatt" med ett bankende hjerte. Selv er jeg nesten 100% sikker på at jeg er 7+5 i dag. Legen mente 5 dager mindre, men det er ikke mulig... Har lest at termin på tidlig UL sjelden stemmer, så da går jeg for min. Jeg vet jo når jeg hadde EL.

hei!

jeg tror ofte at det er viktig å gjøre de tingene man kan for å roe seg ned. Det har ingenting å si for svangerskapet at man går til tidlig UL, men det har mye å si for oss som er gravide. !Jeg var på tidlig UL fordi jeg hadde blødninger,, og alt viste seg og være i skjønneste orden, og jeg kjenner at jeg kan roe meg litt ned på dette. ! Dette er ikke noe vi kan påvirke egentlig, kroppen ordner opp i dette. Men gjør det du føler er bra, og ikke les for mye på nettet, det tror jeg bare kødder med hjernen vår. Jeg kjenner så igjen fristrasjonen. Men alt er bedre når man har sett et bivis på at det er noe der, som lever å har det bra. Mange har SA, det er visst ganske normalt, men jeg tror det er iktig å være optimistiske og prøve å slappe av.

Lykke til videre

SAMME HER!! Men vet når jeg hadde eggløsning, så sa han som tok UL at det var veldig gromsete bilde, så det var ikke sikkert han hadde målt med alt. Men jeg vet når jeg hadde EL, så jeg går for min termindato jeg ;)

Heisann. Jeg har vært på tidlig ultralyd og fant dette veldig beroligende. Dette er mitt første barn og jeg leser jo mye rart om statistikk og sånn om at mange aborterer, så jeg var også sånn som deg, mye bekymret og veldig opp og ned. Tror det er viktig at en gjør det som skal til for å bli beroliget jeg, selv om en føler seg litt overbekymret...det er vel sikkert litt sånn å være gravid også vil jeg tro, veldig opp og ned og hormoner all over;) Det hjelper meg ofte å puste inn og ut og tenke at jeg får ta det som kommer når det kommer, og det kan jo være noe positivt også får en tro;) Lykke til:)

Annonse

I første svangerskap var jeg til ul for å finne ut termin, var rolig hele tiden mht barnet, men denne gangen er jeg urolig og har derfor bestilt time privat gynekolog koster 500kr, samme som sist. Var der i uke 10 forje gang og blir ca. samme uke denne gang. Fikk til og med bilder hjem etter innvendig (så ikke noe utvendig da). Sist gang var det uplanlagt så kanskje derfor jeg hadde mye andre ting å tenke på, men denne gangen har jeg vært klar for nr. 2 lenge, mens mannen har vært litt treg. Heldigvis fulltreffer på 1. pp og etter å ha lest om mange som har mista så blir man jo litt redd da!

• 2 uker senere...

Vil først og fremst si tusen takk til alle dere som svarte på dette innlegget! God å dele tanker og erfaringer.

Bestemte meg egentlig for å vente til uke 12 med eventuell ultralyd. Tenkte jeg ville se om vi kunne høre hjertelyden hos legen først. Men for min egen del, og det lille barnets, ble det til at vi dro på ultralyd tirsdag. Og for en herlig opplevelse :) Et sprell levende lite vesen viste seg for oss, 8 uker og 6 dager gammel (en dag lenger enn vi trodde). Hjertet slo med 160 slag, akkurat som det skulle. Lykkelig! Legen sa det var svært liten sjangs for at noe går galt nå, når man har sett at alt er bra. Det samme sier min svgermor som er jordmor. Nesten ikke noe forskjell på nå og 12 uker sier de. Så kanskje vi snart sprer den gode nyheten?!

Er så godt å vite at alt er bra selv om dagene kjennes forskjellige. Noen dager kvalm og oppkast, andre dager strålende fom. Trøtt/våken og ømme/ikke ømme pupper om hvernadre. Det er helt normalt:)

Godt vi er flere med samme tankespinn i hodet... Skal på privat UL på tirsdag, er da ca 10 uker..skjønner ikke helt dette med terminberegning, så håper å få nøyaktigere dato da.. Hadde heller ikke tenkt å ta UL før den ordinære men fikk ikke legetime før uka etter at min søster og jeg skal på jentetur, og jeg vil gjerne fortelle henne nyheten før turen..

Så da tar vi UL på tirsdag og håper alt er bra så nyheten kan spres... føler sambo og jeg har ruga på denne hemligheten så lenge nå, og håper graviditeten blir mer virkelig når de rundt oss får vite det..

Som Lykkeliten skriver over her så har jeg også dager i toppform og dager helt på bunn, dagene med toppform er det vanskelig å tro at man er gravid....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...