Gå til innhold

Første legetime 5+1, for tidlig????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere???

Hvor lang tid bruker det å ta og hva skal jg forvente av den??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes det er litt tidlig nå, men da jeg ventet min første kunne jeg ikke vente med å komme meg til legen. har enda ikke vært der denne gangen og er 9+2. (skal i neste uke, 10+1)

hva du kan forvente av første legetime? tja...

du må levere urinprøve først.

inne hos legen så er det ofte en underlivsundersøkelse. (ikke alle leger som gjør det da) fylle ut et helsekort for gravide. så skal du veies og blodtrykket sjekkes. tror ikke det er stort mer de gjør så tidlig. også skal du vel ta endel blodprøver. blodprosenten, jern, blodtype +++.

Skrevet

Dette er min første svangerskap, så er nok i det ivrigste laget. Kan ikke fatte at det er noe liv der, så det er vel mest for egen velvære å stikke til legen på fredag. Men mulig jg kan bruke timen som en gulrot og utsette den til om ikke så altfor lenge..begynner å gå tom for ideer på hvordan å få tiden til å gå fortere..hehe

Men hva skjer om jg plutselig skulle blø (banke i bordet tre ganger) ? Må jeg vente til åpningstiden med å gå til legen?? Vet at alt avhenger av mengder, og gravide kvinner erfarer det både titt og ofte..men hva er normalen??

Skrevet

Gratulerer forresten;) det glemte jeg i stad!

er jo ikke noe galt i å starte tidlig så det er jo bare å sette i gang da;) jeg var 6,5 uke på vei første gangen jeg var hos legen i forrige svangerskap.

du kan kontakte legen dersom du skulle begynne å blø. dersom det ikke er snakk om store menger og smerter så kan du fint vente til legekontoret åpner. er det sterke smerter og store mengder så ville jeg kontaktet legevakten. dersom det er en abort på gang så er det ingenting de kan gjøre men det er uansett greit å få en bekreftelse via ultralyd e.l.. er blødningene forårsaket av andre ting så er det jo fint å finne ut av det også;)

Skrevet

Takk for gratulasjonen og sender en i retur :D

Vi er inne i en finfin tid, skulle ønske at jg kunne nyte dette trimesteret istedenfor å telle ned minutter til den er overstått...

Vanskelig å skyve bort tankene til tider..starter med yoga nå :)

Skrevet

Jeg ville bare gratulere deg med graviditeten!! :D plutselig så var du vekke fra bligravid-forumet ;o)

Masse lykket til i svangerskapet, og nyt det! Var selv på første kontroll når jeg var i uke 11, og neste gang skal jeg få tidligere..for var alt for lenge å vente for min del ;o)

Skrevet

Så morro at du "fant" meg her inne, Lille diamant:)

Er nok en aktiv en på chattefronten. All den mirc chatte-avhengigheten i tenårene har visstnok kommet for fullt tilbake:P

Virkelig trivelig å bli kjent igjen i den jungelen av kvinner. Da er man plutselig ikke så alene om det å være prøver/trimester gravid.

Håper virkelig at du joiner trimester klubben om ikke så altfor lenge..det er trivelig å være her!!

*drysse masse babystøv*

Lykke til klemmer

Skrevet

jeg dro til legen når jeg bare var i uke 5. klarte ikke å vente lenger =P

Skrevet

Flott det er flere utålmodige sjeler :)

Vil på en måte ikke virke helt desperat heller, men alt er så nytt og litt skummelt:)

Kunne ha mannet meg opp til å utsette det, men kan være artig å ha vært til legen. Tror jg gjør det!!

Blir bra start på helga å få litt input fra legen på en fredag:)

Skrevet

Mange leger vil ikke ha første kontroll for ca uke 12. Hvis du bor i Oslo bør du gå ca uke sju/åtte for å søke om fødeplass i tide. Noen leger vil ikke skrive ut helsekort så tidlig heller, fordi ting er så usikkert.

Det er egentlig ingen grunn til å gå til legen så tidlig, annet enn hvis du er spesielt bekymret for noe e.l. Graviditeten er like virkelig og testen like positiv uansett om du har vært hos legen eller ikke :-)

Jeg var på min første legetime i svangerskap i forrige uke, uke sju, og legen brukte god tid. Han lagde helsekort til meg (vet han ikke har gjort det med alle så tidlig), målte blodtrykk, sjekket brystene for svulster (har man begynnende svulster kan de eskalere når man blir gravid), lyttet på hjerte og lunger, gikk gjennom sykdomshistorikk hos meg og nær familie, søkte om fødeplass, og spurte hvordan jeg hadde det og sånn. Er utrolig fornøyd med legen min! Legesekretæren tok blodprosenten og veide meg. Legen ville ha meg tilbake i uke 12 for ny kontroll, og da ville han lytte etter hjertelyd.

Lykke til da :-)

Skrevet

Takk for tipset, Akicha :)

Det jeg er sikker på når det gjelder kontakt med helsevesenet, er at jg kommer til å fikse meg en UL i uke 11-13.

Du har et poeng med at graviditet er virkelig uansett legesjekk tidlig eller om to/tre uker.

Bor nok ikke i Oslo området, men heller lenger sør i landet. Uansett så vil ikke det skade meg å vente litt. Klokken kommer vel ikke til å gå fortere av den grunn, snarere tvert imot...

Skrevet

drar til legen imorgen..håper jg får sove igjen...

det var bad luck å snakke om slikt..ikke noe gøy å våkne til blod..skal holde meg unna bim en stund nå, for mitt eget beste....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...