AugustSpire Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Jeg lurer da på ca. hvor mye klær man trenger i str. 50?
S. Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 Kommer an på hvor stor unge du får ) Gutten min var for stor for 50 allerede da han ble født.
litenmensøt Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 kommer vel ann på. Jeg har aldri fått brukt den størrelsen til mine barn. brukte 56 i 2 uker og deretter 62. det ene barnet var 3900 ved fødsel og mitt andre 4200
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 hehe- masse! Jeg var skråsikker på at jeg kom til å få en stor baby (siden både jeg og mannen var over 4 kg ved fødsel), men ut kom ei lita flis på 2900 g og 48 cm gitt- og derfor ble samtlige klær i 56 aaaltfor stort i flere uker! Brukte vel en blanding av 50 og 56 til hun var ca 2 mnd tror jeg faktisk=)
AugustSpire Skrevet 23. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2009 Hverken jeg eller samboeren min var spesielt store ved fødsel, og begge to akkurat 50 cm. Syns det ser så stusselig med nyfødte babyer i altfor store klær som de omtrent svømmer i. Så kommer til å kjøpe litt i 50, men spørsmålet er hvor mye :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 hmm...tja, ikke godt å si. Jeg syntes at klærne ble skitne hele tida på den tida der- pga gulp, melkesøl ved amming og bæsj utenfor bleia. Husker at det kunne gå et par- tre pysjer om natten enkelte ganger, så jeg hadde ihvertfall satset på ca 5 stk av hvert plagg kanskje? Selvom jeg hadde sikkert det dobbelte da, og syntes det var veldig greit å slippe å kjøre vaskemaskine hele tida hehe. Men så er det jo også noen babyer som nesten ikke gulper i det hele tatt, og da blir jo behovet for skift mye mindre!
AO3 Skrevet 23. september 2009 #7 Skrevet 23. september 2009 Jeg husker ikke hvor lenge vi brukte str 52, men det var sikkert 2-4 uker, litt avhengig av merket på klærne, for det er stor forskjell mellom merkene... Gutten min var 52cm og 3540g. Han svømte i str 56 de første ukene, så klær i str 50 var et must for oss, selv om han var ganske lang da han ble født. Hvor mye du trenger er et annet spørsmål... Det var mange bæsjelekkasjer i begynnelsen, og mye skifting av klær. Jeg ville kanskje startet med 4-5 bodyer, og så får du se om du kjøper mer om det viser seg at du trenger det? Et par strømpebukser, en bukse eller max to. En lue. Unngå for enhver pris hettegensere og sånt. Du vil sikkert få mye i gave, men neppe i str 50... Butikkene stenger ikke etter fødselen, men om du vil være i form til/orke å handle babyklær to dager etter fødselen er en annen sak, så det kan være greit å ha litt til de første dagene hjemme, i alle fall. Å sende pappa ut for handle babyklær har jeg litt blandede erfaringer med.
Mamma´n til lillemor Skrevet 23. september 2009 #8 Skrevet 23. september 2009 Jeg ville ikke ha kjøpt så mye på forhånd for det er jo umulig å vite hvor stor babyen din før den er født. Vi hadde litt i str 50, men så kom det ut ei lita jenta på 47 cm og vi trengte mer i str 50. Vi fikk litt i gave og kjøpte litt ekstra. Men hos oss så ble ikke mye skittent. Jenta gulper veldig sjeldent, og vi på to mnd kun hatt to uhell med bæsj utenfor bleia. Så vi har ikke hatt behov for enorme mengder klær, da.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 23. september 2009 #9 Skrevet 23. september 2009 Tulla her var 52 lang og veide 3750 g, og vi brukte str 50 i to-tre uker. Jeg syns som deg at nyfødte babyer som svømmer i klærne ser lite ordentlig ut, så hadde kjøpt inn littegranne. Hadde vel en sju-åtte bodyer, etpar bukser, en jakke, og etpar pysjer (hadde for lite pysjer så måtte ut å kjøpe) også lue da.
Maia&Mathias <3 Skrevet 23. september 2009 #10 Skrevet 23. september 2009 Lillegutt var for stor til str 50 når han ble født, så her brukte vi ingenting av det vi hadde kjøpt desverre... Var 53cm lang og 4100gram tung.
Kari Trestakk Skrevet 23. september 2009 #11 Skrevet 23. september 2009 Jeg ville valgt å kjøpe minst mulig i str 50 før fødselen. Dersom du får en litt stor baby så blir det fort for smått. Min "lille" gutt var 55 cm lang og over 4,7 kg, og vi har allerede etter 11 dager såvidt begynt med klær i str 62. Ikke at han er representativ for nyfødte - snarere tvert i mot, men jeg er i alle fall glad for at jeg ikke kjøpte klær i str 50. De klærne du kjøper i str 56 er du i hvert fall garantert å få brukt, og det er ikke morsomt å ha kjøpt massevis av klær som bare må pakkes bort. Det er jo ikke noe i veien for å ta seg en handletur ETTER fødselen for å kjøpe mer klær i str 50 dersom det er nødvendig.
Gjest Skrevet 23. september 2009 #12 Skrevet 23. september 2009 Jeg fikk beskjed om at jeg kom til å få stor baby (over 4 kg), så hadde ikke kjøpt noe i 50. Ut kom lille prinsesse på 3180 gram og vi brukte 50 i ca 2 mnd. Pappan og venninnene mine måtte ut og shoppe, siden jeg lå lenket til sengen etter akutt ks - og det nydelige hentesettet i 56 passet utmerket på 2 mnd dagen. Jeg angret for at jeg ikke hadde kjøpt noe, siden jeg gjerne ville plukket ut det første tøyet selv, om du skjønner?! Vi fikk en baby som ikke gulpet, og har bæsjet utenfor ca 5 ganger i løpet av 10 mnd -så trengte ikke så mye. Men det vet man jo aldri. Ville iallefall kjøpt 4-5 bodyer og strømpebukser/tynne bomullsbukser, 2 pysjer... Butikkene stenger ikke, meeen jeg som vanligvis elsker å shoppe orket ikke tanken på å bevege meg ut på shopping på mange uker... Og det er greit å slippe å vaske klær nonstop:) Lykke til:)
Lilli med småtrolla Skrevet 23. september 2009 #13 Skrevet 23. september 2009 Gutter er ofte for store for str 50, men jenter passer det mer siden de ofte er mindre. Jenta vår er snart 1 mnd og bruker fortsatt str 50. Hun var 48 cm ved fødselen. Kjøp litt, men ikke for mye. Kjøpt billige og praktiske plagg på H&M, så har du ikke tapt så mye penger om babyen skulle være over 50 cm. Får ikke babyen din brukt plaggene kan du jo bare gi dem i gave til venner som får små babyer
FruTB Skrevet 23. september 2009 #14 Skrevet 23. september 2009 Jeg fikk høre at man ikke trengte klær i str 50, fordi de enten var for små fra starten, eller fordi de kun ville passe i en liten uke. Det at Bo ble estiemert til 4 kg ++ i tillegg, gjorde at jeg kun hadde ett plagg liggende i str 50 - en sparkebukse. Vel - Bo var 3820 og 51 cm lang, alt ingen liten pjokk, men likevel var alle klærne i str 56 ALT for store. Vi måtte kjøpe inn masse i str 50 i dagene etter fødselen, pysjer, bodyer og heldrakter - og disse ble brukt i en drøy mnd før vi hoppet over til 56. Så ja, jeg tror det kan være greit å ha litt liggende. Ikke ta av lappene, så kan du eventuelt bytte det om det er for lite. Bedre det enn å måtte gå på shopping få dager etter fødsel. Synes jeg
Cessa med Christopher&Mia Skrevet 24. september 2009 #15 Skrevet 24. september 2009 Hei Jeg kjøpte så og si ingenting i str 50 fordi jeg hadde erfart etter gutten min at jeg nesten hoppet på 56 med en gang. Han var 4160 og 50 cm når han ble født. Men denne gangen fikk jeg ei lita jente på 3060 og 48 cm (hun var bare 2660gram da vi dro hjem fra sykehuset) så jeg måtte ut å kjøpe en del i str 50 da 56 ble alt for stort i flere uker. Så ja det kommer veldig ann på hvor stor ungen er når h*n blir født.
Hildeks Skrevet 24. september 2009 #16 Skrevet 24. september 2009 Det varierer, så vent å se hvilken str barnet er! Min første brukte str 50 -56 til hun var 4 mnd, Mens andremann, hun brukte str 50 i en dag eller to, nå er hun 4 mnd og bruker 68! Det er så stor forskjell, og veldig individuelt... Om du vil ha med klær på sykehus, ta med noe i 50 og noe i 56, jeg hadde med 50 nå siste gangen, men det var jo for trangt! Og hvor mye klær man trenger er individuelt også, men bodyer og strømpebukser er vel det som det går mest i i begynnelsen, og noen uteklær.. Jeg har ikke begynt med bukser og gensre før nå når hun er 4 mnd..
Gjest Skrevet 24. september 2009 #17 Skrevet 24. september 2009 Litt vanskelig å si, som så mange her inne sier ja.. Jeg kjøpte vel inn et par tre bodyer og et par strømpebukser i str 50, men da tulla ble født, måtte vi ut og handle inn mye mer i den størrelsen, hehe. Hun var bare 47cm da hun ble født, og brukte str 50 til hun var et par måneder tror jeg.. 56 like lenge. Kjøp inn bittelitt nå før babyen kommer ut, så ser du når den er ute hvor stor den er
Maya_1 Skrevet 24. september 2009 #18 Skrevet 24. september 2009 Husker jeg bare fikk vage det-kommer-an-på svar på dette spørsmålet her, og mitt svar er: Ingenting! Snuppa vår var riktignok 52 cm, men 56 var ikke så stort at det ikke kan brukes selv om det er for stort. Vi hadde et par bodyer og sparkebukser i 50 som vi kunne bruke en måned, men det hadde ikke vært nødvendig. Og skulle du få en liten baby har dere god tid til å få handlet litt mindre, kanskje får du det også
AugustSpire Skrevet 24. september 2009 Forfatter #19 Skrevet 24. september 2009 Takk for mange svar :-) Jeg kommer nok til å kjøpe en del i str. 50, så har vi hvertfall. Og babyshopping er jo så koselig, og det er jo ikke mye pengene det står på. Så bortkastet er det vel aldri :-) Og utifra svarene deres å dømme, så passer jo babyer på nærmere 4 kg til og med i str. 50.
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 24. september 2009 #20 Skrevet 24. september 2009 Vår lille var 2990g/47cm og brukte str 50 de første 2mnd, en kombinasjon med str 56 mot slutten. Vi hadde et sett med klær i str 50 så måtte ut å handle så fort vi kom hjem fra sykehuset Svømte i str 56 og det så jo så stusselig ut syns jeg Vi hadde heller ikke mye gulp og bæsjeuhell men endel klær gikk det jo likevel
Eva_81 Skrevet 24. september 2009 #21 Skrevet 24. september 2009 Hehe, ingenting!!! Vi begynte rett på 56. Men lillegull var bare 50 cm og 3930 g da hun ble født.
frk-fryd Skrevet 24. september 2009 #22 Skrevet 24. september 2009 vi hadde et sett i str 50, som vi brukte hjem fra sykehuset. kort tid etter var det for lite. Jenta var 49 cm og 3280 gr ved fødselen, så bittelitt mindre enn gjennomsnittet. Vi brukte str 56 selv om det var littegrann for stort. Brettet bare opp ermer og evt. bukseben hvis det trengtes. neste gang kommer jeg ikke til å kjøpe et eneste plagg i str 50, bare 56 og opp. Ingen vits med plagg som passer i ei uke.
lissiliz❤tassen❤lillesøster Skrevet 24. september 2009 #23 Skrevet 24. september 2009 jeg kjøpte en del i 50( fikk beskjed om at dette trenger du ikk mye av) han er 8 uker og vi bruker fortsatt 50( bruker også 56 nå, men det meste i 50 passer ennå) heldigvis fikk vi masse i 50 av ei vi kjenner som de ikke hadde fått brukt. siden deres baby var for stor.
Mammamm m nr 3 i magen Skrevet 25. september 2009 #24 Skrevet 25. september 2009 Hehe, fikk ikke bruk for hverken 50 eller 56 vi. Han var 58 cm lang og 5,5 kilo så vi måtte begynne på 62... Men, det vanligste er vel å være innom str 50. Ville ikke handlet noe særlig før babyen var født så jeg visste størrelsen og fikk sett an behovet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå