Gå til innhold

3 mnd og dienekt? Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fullammer. Nå har det nesten gått en uke - og lillemor spiser bare mindre og mindre. I dag har jeg ikke fått i henne noe på 12 timer. Spiser egentlig bare om natten. Hun virker ILLSINT når jeg prøver å legge henne til. Av og til blir hun sint bare jeg legger henne ned ved puppen! Hun suger i kanskje 8-9 sekunder, men etter det er det totalnekt. Hun snur seg bort, vil prate, blir sint, eller sutter på fingrene istedet. Vi har prøvd mørkt, stille rom, bytte type ammeinnlegg, pumpe meg før amming for å gi en finere melkestrøm, gi flaske - egentlig har jeg prøvd alt. Er det noen som har erfaring med dette??

Vi har vært hos helsestasjonen - de mener at når ungen er frisk og væter bleiene, er alt i orden. Skal sjekke senere i uka om hun går ned i vekt. På 3-mndkontroll var hun 7,1 kg. Hun hadde lagt på seg kun 60 gram fra 3. til 21.september.... Jeg blir så FORTVILA!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min hadde også en periode der han ikke "klarte" å suge seg fast på puppen, men bare virret med hodet, selv om han var sulten. Slitsomt for både mor og barn! Det gikk over av seg selv, men dette fikk jeg vite kunne være galt:

- Dersom man har byttet krem/bodylotion kan babyene reagere på lukten. (Eller vaskemiddel, tøymykner..)

- Låsning i nakken. Evt. at hun ligger vondt. Prøv ulike ammestillinger.

- Luft i magen/forstoppelse.

- Tett i nesa/forkjøla/syk.

Pluss andre ting som du allerede nevner.

I bunn og grunn har jo HS rett, de får i seg det de trenger. Men hvis hun virker utilpass ellers ville jeg oppsøkt lege.

Skrevet

Akkurat det samme skjedde til oss også da lillegutt var 3 mnd. Helt plutselig begynte han å nekte å ta puppen, mens andre ganger tok han den-spesielt på natta kunne han ta puppen. Det var MYE styr og skriking i flere dager.Prøvde alt jeg kunne ift til avledning... Men til slutt prøvde jeg å gi han mm på flaske, og han slukte det.... Prøvde med puppen hver gang, men etter mye skriking og kaving med puppen, måtte jeg bare gi han på flaske igjen, og da ble han så blid og fornøyd. Vet ikke hvorfor, kanskje melka kom for seint ut av puppen?? Til oss endte det opp med at melka mi forsvant sakte men sikkert, siden han nektet mer og mer, og jeg måtte til slutt gå over til mme.

Sier ikke at dette trenger å skje til dere. Man må bare være tålmodig, så kanskje det går seg til etterhvert. Men man blir jo helt desperat når ungen ikke vil ta puppen. Nå er han 6 mnd og er blid og fornøyd:)

Skrevet

Hadde det sånn ved 3 mnd alder her og. Varte leeenge, nesten en mnd. Hs trodde meg ikke når jeg sa jeg ammet fortsatt, gav meg altså ikke. Prøvde alle varianter slik som du, men en ting forble uprøvd helt til for litt siden. Har du forsøkt paracet? Fikk tips om dette av hs for å utelukke at det gjorde vondt å die. Dette gjorde susen hos min lille da hun nektet å ta flaske, hun har tannvondt for tiden. Angrer så på at ikke jeg forsøkte det i nekte-perioden hennes. Er liksom litt lettere å takle om man vet at de ikke har vondt noe sted.

Uansett så virker det som om det er vanlig at de små har en slik periode rundt 3 mnd. De begynner å være mer våkne og følger mer med. Lykke til, det går som regel over.

Skrevet

Har du prøvd å amme når hun akkurat har våknet og fortsatt er søvnig? Hos oss funker det.

Skrevet

Takk for svar!! Ååå, utrolig bra :)

I kveld tok hun nemlig puppen før hun tok natt. Helt utrolig, jeg er jo oppe i skyene her. Tror hun diet i 20 min!

Pumpet meg, skylte puppene (for å ta bort evt lukt fra vaskemiddel - ja, vi har byttet) og ga henne paracet en time før amming. Pumpet meg for å dempe "spruten" som jeg har vært plaget med, hun får alltid melka i vranghalsen (men det gjør kanskje alle).

Sliten: har prøvd å amme henne mens hun har vært søvnig. Har lyktes til tider, men det har ikke tatt lang tid før hun har vridd seg unna.

Skrevet

Så bra at det funket. Er ikke noe som er bedre enn å følelsen av å få det til etter at man har strevet sånn:-)

Lille her får fortsatt melka i vrangen, hun er 5,5 mnd nå. Jeg har kraftig utdrivningsrefleks så spruten står om ikke hun suger. Men babyer er jo forskjellige, noen liker det ikke.

Siden det gikk så bra igår ville jeg forsøkt å eliminere de mulige årsakene. Feks skylle brystet og ikke gjøre de andre tingene. Da finner du etterhvert årsaken til dienekt. Kan jo ikke gi paracet før hver amming heller:-)

Lykke til ihvertfall, dette går seg til skal du se:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...