Gå til innhold

Tile dere med barn som har astma..

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om gutten min kan ha det...

Så jeg søker litt råd og informasjon fra andre foreldre som har barn med astma.

Det er bare når han blir forkjølet at han blir tett i halsen og får vanskeligheter med å puste.. Det "hviner" når han puster ut. Høres litt ut som farfaren min etter at han har gått trapper el...

Vi har vært til legen flere ganger. De lytter på han, men gjør ikke så mye mer. De sier at det ikke piper, men at de hører at han er tungpustet og tett. De har også målt crp, men den har vært ubetydelig lav så det er ingen ting som tyder på infeksjon.

Vi har blitt sendt hjem med både ventolin med forstøver, bricanyl og efedrin mikstur.

Ventolin hjelper for en periode, men etter en stund blir han surklete og tung i pusten igjen.

Det rare med dette er; i det han bli kvitt forkjølelsen så forsvinner den tunge hvinende pusten og surklingen... (men så kommer det også tilbake med forkjølelsen)

Kan jeg kreve å få han utredet for astma?

Hvordan var forløpet før deres barn fikk diagnosen atsma??

Takker for alle svar og henvendelser!! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140708298-tile-dere-med-barn-som-har-astma/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

gutten min har noe som du kalte stum astma. barenelegen måtte stille diagnose. vi hadde flere turer på legevakt med påstått falsk krupp, som han fikk når han gikk ute også.. hehe.. jeg var ikke i tvil men det var legen. fint barnelegen fant ut av det. gutten har det mye bedre med medisiner.

her var det heller ikke den karekteristiske pipingen. kun ved anstrengelse samtidig med forklølelse. han var for liten til pustetest så vi herjet og løp mye på sykehuset før legen lyttet og kunne så vidt høre det pep i han da.

vi skulle da prøve medisiner i noen mnd først for å se om det hjalp. ingen tvil, han er en helt annen gutt. mindre grinet siden han sover bedre og orker mer.

få en barnelegen til å utrede barnet

Hei, hvor mange av dere med astma har fullvaksinert? Har dere satt dere inn problemstillingen? Vaksiner trigger astma og allergier. Og vi har en hyppighet som er skremmende. Babyers immunforsvar får seg kraftige sjokk det første året. Tenk over det. Still spørsmål. Ikke forvent svar. Men det forskes heldigvis på dette i skrivende stund.

La vaksinesprøytene ligge videre om barnet ditt har astma eller allergi.

• 2 måneder senere...

Hei

Jenta mi har astma. Om hun ikke får medisin hoster hun både natt og dag og det surkler og bobler i brystet på henne. Nå har det seg sånn at hun får rikelig med medisin både ventoline og flutide, men det virker ikke som det er nok, så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre...

Trykket for fort jeg nå..

Det høres ut som om hun er undermedisinert..

Ventoline skal ikke brukes så mye,sa barnelegen til oss..

Brukes den lite,og barnet virker bra,så er barnet riktig medisinert..

Kommer litt ann på hvilken astma barnet også har da selvfølgelig..

• 1 år senere...

Annonse

Hei hei.

Dette høres veldig ut som min lille loppe. Vi fikk, etter maaaaange legebesøk, påvist astma i august, 10 måneder gammel. Her fikk snuppa sin første forkjølelse da hun var 3 uker gammel, og etter det var hun syk minst en gang hver måned. Ved hver forkjølelse ble hun tett i brystet, fikk hoste så hun kasta opp, mista matlysten og våkna myyyye på nattestid. Ved påsketider pådro hun seg en hoste som ikke gikk over. Hun hosta og hosta, spesielt om natten. Etter gjentatte legebesøk der vi fikk beskjed om å se det an noen uker til (hver gang), fikk vi endelig en henvisning til spesialist. Der titta legen i halsen, lytta på lungene og kunne si med en gang at hun hadde infekjsonsutløst astma. Legen kunne se forsnevringene i luftveiene. Vi begynte med Flutide fast morgen og kveld, og Ventol ved behov (denne brukte vi lite, siden biviskningene ofte er sinne og utilpasshet). Etter 3 uker var hosten borte, og loppeliten i myyyyye bedre form og humør. Plutselig sov hun hele natten uten å bli vekka av at hun hosta til hun kasta opp. Hun blir fortsatt forkjøla, men nå tar Flutiden knekken på hostinga med en gang nesa slutter å renne....

Det var vår astma-historie :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...