CMH Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Noen som kan foreslå noe vi alle 3 i familien her kan spise? Dvs kan hun spise noe av det samme som vi spiser dersom vi ikke salter/krydrer maten? Tenker å kjøpe inn noe mat å bare kjøre det med stavmiksern. Hun elsker kjøttkaker med grønnsaker på glass og pasta bolognese, men det kan vi vel lage selv? Har begynt å gi litt makrellfilet i tomat fra tube å brødskiva, men kan hun spise det? Tenker at de egentlig ikke skal ha fisk før de er året.. Og dekker det dagsbehovet hennes for omega 3 isåfall, dvs trenger hun å få tran i tillegg da? Hun får mme og, så litt D vitaminer får hun jo.. Ost, skal jeg vente med det til hun er passert 10 mnd, eller gjelder det bare melk og youghurt? Takknemlig for svar
*toppris* Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 jada kjøttkaker, pasta osv kan du fint lage selv og hun kan da spise med dere:) spaghetti fx, kjøttdeigen uten salt fra gilde er genial:) og grønnsaker osvosv... poteter;) gutten min likte veldig godt middagspølse når han var liten... ville selv holdt unna fisken til hun er ca ett år, her er det ye allergier osv så her blir det ikke fisk før fyllte ett år ivertfall;) Ogs makrell i tomat.. Hvis hun får d vitaminer trenger hun ikke få tran skal ikke kobinere de to... tranen er bedre enn d vitaminer, så tar hun det ville jeg fortsatt med det;)
JenteBeibi.04.02.09<3 Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 kan de ha middagspølser? når de er 8 mnd?
Itsrejk Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 Småtten min på åtte mnd sitter alltid sammen med oss når vi spiser middag, selv om han får sin egen middag tidligere. Han får smake på det vi har. Han digger å få lov til å sitte og spise/grise litt selv. Poteter og grønnsaker er fint. Pasta likeså. I dag fikk han makaroni og mais, men spaghettisausen med kjøttdeig (vanlig type, hadde masse gjester) fikk han bare så vidt smake på. Koste seg masse med det han fikk, og gulvet så ikke ut etterpå..hehe... Jeg har vært tilbakeholden med en del matvarer pga mye allergi i familien. Nå har det jo derimot kommet ny forskning som viser at tidlig introduksjon er en fordel, så nå kjører vi på... Har introdusert eple og fisk, blant annet, og det har gått fint. Så jeg gir makrell i tomat. Gir D-vit.dråper i tillegg. Ang. melkeprodukter så har jeg fått beskjed fra helsesøster om at det kun er "drikkemelk" man skal vente med. Ost kan man gjerne gi, så her får småtten hvitost. Pølser vil jeg ikke gi ennå, fordi de inneholder en del salt.
Squirrel79 Skrevet 24. september 2009 #5 Skrevet 24. september 2009 Jeg fikk en bok fra Helsedirektoratet om mat for spedbarn, og den er veldig grei å forholde seg til i forhold til hva vi kan gi de små. Det er også noen enkle oppskrifter i den. Der står det anbefalt at man kan gi grønnsaker, potet, fisk, kjøtt, kyllinglever etc fra 6 måneder. I går kokte jeg poteter og gullerøtter i terninger og ovnsstekte en ørret til mini. Jeg ga litt i går kveld, og så har jeg fryst resten i små porsjoner som jeg kan ta opp. dette er det jo ikke noe problem å mose med stavmikser med litt olje eller kokevannet oppi. Mini liker maten sin best med biter. (8 mnd på mandag) Det står også en liste med anbefalte pålegg, og der står blant annet kremoster, makrell i tomat, kjøttpålegg, leverpostei, kaviar etc. Veldig kjekk bok!
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 24. september 2009 #6 Skrevet 24. september 2009 snuppa mi er 9 mnd nå, hun elsker ost får skive med ost hos besten og besto(pga de har ikke så mye smørepålegg) å da spiser hun av osten å krever mer ost på skiven. hehe=) hos oss skal vi spise selv, ikke aktuelt å få mat med skje, hyler å skriker kaster seg bakover å slå skjeen så den fyker i andre enden av rommet, så det har vi gitt opp( har vært slik siden litt før 8 mnd) hun spiser middag samtidig som oss å får det samme som vi spiser, pølse, kjøttkaker, karbonade kyllingfilet fisk o.l + grønnsaker og poteter.
Maya_1 Skrevet 24. september 2009 #7 Skrevet 24. september 2009 Når du lager mat selv så skal man unngå salt, krydre lite, og ikke steke maten. Husk å varmebehandle (koke) spesielt kjøttet godt (>10min), og jeg ville unngått blandingsprodukter. Ris, pasta og poteter koker jeg litt ekstra så det skal bli ordentlig mykt. Både hipp.no og nestlebaby.com har noen veiledninger på mat til de ulike trinnene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå