Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 23. september 2009 #1 Del Skrevet 23. september 2009 En liten oppdatering fra meg: De var veldig hyggelig på Riksen. Var hos en lege som heter Tore Henriksen. Kort om historien min: ble gravid september -08, men det ente med en dødfødsel i uke 19 i februar. Kort tid etterpå fikk jeg blodpropper i hele venstre ben og på begge lungene, dette fikk jeg to ganger. Så ble vi raskt gravide igjen, men ble aldri funnet noe hjerteaktivitet, så dette ble en MA i slutten av mai. Og etter dette har vi prøvet å bli gravide igjen....som du kjenner til. Jeg har jo Antifosfolipidsyndrom. Det som bekymret han mest var jo at dette hadde kommet i forbindelse med svangerskap. Hadde jo vært bedre om det hadde kommet etter en operasjon f.eks. Legen sa han skulle være ærlig mot meg, og det var ham også. Hvis vi skulle bli gravide vil det være et ekstremt høyrisiko svangerskap. Sjansen for at det kan gå galt med meg er oppimot 30%, og det er veldig mye:/ Da med tanke på lunge blodpropper. Og faren for livmorsvikt til babyen er også stor.....faren for et prematurt barn med alle komplikasjoner det kan føre med seg. Legen var også selvsagt veldig bekymret for min helse. Et barn trenger en så frisk som mulig mor som kan ta seg av det.....han tenke på evt. lungekomlikasjoner. Lungesvikt. Men alt kan også gå bra:) Velger vi og prøve så blir jeg fulgt opp der inne på Riksen hele tiden, blir også søkt om fødeplass der. Jeg vil bli 100% sykemeldt fra dag en med positiv test. Så klart jeg fikk mye og tenke på.......min kjære var på jobb et annet sted i landet i går, så jeg var der alene. Fikk jo selvsagt veldig mye og tenke på. Men jeg har nok mer forståelse av alle komplikasjoner som kan skje. Jeg jobber på en intensivavdeling der vi har ganske ofte unge mennesker som dør av blodpropp komplikasjoner. Så det var nok også derfor han legen på Riksen var såpass direkte..... Vi fikk snakket en del når han kom hjem, men dette må jo fordøyes noen ganger til tror jeg. Så vet ikke hva som skjer. Men er jeg gravid nå, kommer vi helt sikkert til og prøve. Hvis ikke må vi vurdere det nøye....mange tanker for og i mot:/ Klem fra meg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140707526-kj%C3%A6re-kj%C3%A6re-luddes-mamma/
Luddes mamma Skrevet 23. september 2009 #2 Del Skrevet 23. september 2009 Hei kjære Tirilgirl Så fint å høre fra deg. Har tenkt på deg og om du skulle til Riksen. Så bra du har fått en fin lege. Det begyr så mye. Min lege virker litt kald, men det virker som hun kan sakene sine. Herregud. Du skal virkelig ikke få ha det lett. Det var noen harde prognoser! Å vite at man risikerer egen helse, setter jo alt i et litt annet perspektiv... Dumt at du var der alene. Når man får en sånn informasjon vil man jo helst ha en trygg hånd og holde i. Men det kunne dere ikke vite på forhånd. Gikk det greit? Vet med meg selv at jeg kan sette på en litt tøff ytre mens jeg hyler invendig. Ja, du og din kjære har virkelig fått mye å tenke på. Misunner deg ikke... Positivt at du nå har funnet bra leger som kan følge deg opp etter alle kunstens regler og at du vil bli sykmeldt. Det kan jo gå bra! Det må være tøft å jobbe på intensiven og vite så mye om koplikasjoner. OK, så du vet mye, men du er alikevel pasient, legen kunne kanskje vært litt mindre brutal!? Men det er kanskje slik de jobber. Sitter her foran datan og har bare lyst til å gi deg en diger klem... Håper du har gode venner som kan gi deg mange gode, lange klemmer og støtte. Stor klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140707526-kj%C3%A6re-kj%C3%A6re-luddes-mamma/#findComment-140710441
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 24. september 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 24. september 2009 Hei kjære deg:) Takker for veldig hyggelig hilsen, det varmer mye:) Joda, det gikk faktisk greit og være der alene. Hadde min kjære vært tilstede og hørt legens ordvalg, hadde han sagt tvert nei til noen form for videre prøving!!! Opplevet ikke legen som brutal, bare ærlig. Fikk en god følelse for han, han virker som et godt menneske der han satt og ikke bare var på jobb.....tok seg veldig god tid og fikk en klem når jeg gikk:) Klart vi har snakket litt om dette, men som min kjære sier så må ikke jeg ta alle sorger på forskudd, noe jeg har litt lett for....hehe-først må vi se om vi greier å bli gravide, så får vi da sette oss ned og diskutere hva vi gjør. For han er selvsagt jeg den viktigste, han tenker på meg. Likevel sier han at det blir mest opp til meg og avgjøre, men selvsagt skal han høres i evt. planlegging i et svangerskap. Men samtidig kjenner han meg såpass godt at når noe har satt seg fast i hodet mitt, må jeg bare jobbe med det selv, og bli ferdig med det på en eller annen måte. Men klart hans meninger veier tungt når vi snakker om det:) Ellers har nå dagen etter at jeg vært der gått ganske så greit, i dag har vi hatt en fryktelig travel dag på jobben så dagen gikk som en røyk. Så er det jo noen dager igjen til jeg kan begynne og teste for å se om det ble noen spire denne mnd. og skulle jeg sitte med en positiv test, må vi så klart sette oss ned og snakke sammen og ta kontakt med Riksen. "Problemet" løser seg jo selv hvis jeg ikke blir gravid igjen......må prøve og tenke litt sånn jeg......stabler tanker rundt i hodet så de ikke skal plage meg hele døgnet:/ Men som du sier, min helse veier tungt......men jeg sa til han legen når jg gikk, at kanskje jeg ønsker å bli den som greier et svangerskap og får en fin baby som du kan fortelle om til andre som kommer etter meg.....og da måtte han le litt:) Kjenner faktisk at jeg ikke har blitt deppa av det, men tenker at vi har vært sammen i 10 år og hatt en veldig rikt og fint liv sammen. Noe vi vil fortsette å ha om det ikke skulle bli noen barn. Men kjenner jo på meg at drømmen og håpet er rimelig stort......og kjenner jeg velger å håpe Riksen kan hjelpe meg med mye om vi velger og prøve..... Håper virkelig vi kan holde kontakten fremover, er spent på deg også sånn etterhvert:) Stor klem fra Irene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140707526-kj%C3%A6re-kj%C3%A6re-luddes-mamma/#findComment-140716161
Luddes mamma Skrevet 24. september 2009 #4 Del Skrevet 24. september 2009 Hei Du gjør helt rett. Da det når det kommer. Det er nok lettere enn å ta en besluttning nå. Vet med meg selv at det er mye lettere sagt enn gjort. Jeg sa at om jeg mistet 4 ganger var det slutt... Nå venter jeg på mensen etter nr 5, og har planer om å forsøke igjen. Bare tanken på å gi opp gir meg nesten mer angt enn å gjennomgå en abort til. Rart. Og så er jeg jo utrolig takknemlig for det jeg har, og det er viktig å ikke glemme det vakre i livet. Jeg sitter i jobbintervjuer om dagen så jeg er helt gåen i hodet. Har en ansatt som skal ut i fødselsperm, og har hatt 12 inne til intervju så langt. Skal treffe en i morgen også. Har etter avtale med sjefen begynt å se etter en som evt kan avlaste meg om jeg skulle bli gravid igjen. Sa til sjefen at med mine odds var det kanskje ikke noe vits, men han syns vi skal ta hensyn til det - for det kan jo gå... Vi holder kontakten! Og jeg krysser alt jeg har for at det går bra med dere! Stor klem fra Cathinka Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140707526-kj%C3%A6re-kj%C3%A6re-luddes-mamma/#findComment-140716448
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 27. september 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 27. september 2009 Hei igjen kjære deg:) Da har vi kommet oss til søndag formiddag. Vi skal ut og klippe gressplenen, forhåpningsvis siste gangen denne sesongen. Etterpå skal vi ha middag for våre eldre mødre, skinkestek blir det i dag:) Mamma går å ta cellegift hver fredag, så da er det greit å få ferdig middag en gang i løpet av helgen iallfall. Også synes hun det er hyggelig å ha noen og spise sammen med.......... Da er det en uke igjen til IKM for min del, før det skal jeg på to nattvakter. Fra mandag til tirsdag, og tirsdag til onsdag. Merker nattvakter er litt tyngre nå enn de var for noen år siden.....hehe, den alderen den alderen:) Det er vel spennende og være med på prosessen og ansette nye mennesker. Er det noen so har utmerket seg mer enn de andre da??? Vi har også fått en del nyansatte hos oss i det siste, er slitsomt i en periode etter at det kommer mange nye. med oppfølging og opplæring......men det er bra å se når det går lettere og de kan slippes ut på egenhånd:) Ønsker deg iallfall en riktig så fin uke. Hvor er du i prøvingen for tiden da??? Stor klem fra Irene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140707526-kj%C3%A6re-kj%C3%A6re-luddes-mamma/#findComment-140726498
Luddes mamma Skrevet 28. september 2009 #6 Del Skrevet 28. september 2009 Hei Jeg hadde fårikål selskap i går, og hele dagen gikk til å rydde og lage mat. Ble kjempe godt! Selv svenskene syns det var godt ;-) Det er koselig med søndagsmiddager. Fin måte og avslutte helgen på. Jeg fikk mensen på fredag. Ganske så hardt, så jeg har spist litt smertestillende i helgen. Da jeg var yngre var jeg gjerne sengeliggende første dagen hver måned pga smerter. Dette var faktisk første menstrasjon siden mai, så det var litt rart. Så nå er det evt på'n igjen om en uke eller 2. Er ikke helt motivert, men det kommer kanskje rundt eggløsning! Jo, intervjuer er spennende, men veldig slitsomt. Folk forsøker jo alltid å vise sin beste side og skryte på seg mer enn hva som stemmer på slike intervjuer. Men jeg hadde en veldig bra fyr inne på fredag, så jeg håper virkelig at hans personlighetstest er bra! Bør få den i morgen. Håper du får en fin uke! Vi får oppdaterer hverandre på status : ) Stor klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140707526-kj%C3%A6re-kj%C3%A6re-luddes-mamma/#findComment-140732780
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hei og hopp min kjære venn:) har vært satt ut av en forkjølelse i noen dager, den vil liksom ikke slippe taket:/ Har jobbe helg denne helgen, men ble sendt litt tidlig hjem i kveld fordi det var stille og jeg satt der med røde feberkinn.....hehe-så nå har jeg svelget to Paracet og skal legge meg!!!! Dagvakt igjen i morgen........ Nå er mensen overstått for denne gang. Var ikke så vondt og ikke så mye klumper som jeg tidligere har hatt. Dette sier min akupunktør dame at er bra, hun setter nåler slik at jeg skal ha mindre klumper og vondt:) I går begynte jeg på en dobbel pergokur, og håper dette skal gjøre susen. Pluss at jeg går og tar akupunktur:) Skal til gyn neste fredag, er spent på om det da er noen fine store nok egg som kan møte en kjekk frisk svømmer og bosette seg der for de neste 9 mnd. Hvordan ligger du ann i syklusen din da???? Stor klem fra meg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140707526-kj%C3%A6re-kj%C3%A6re-luddes-mamma/#findComment-140789538
Luddes mamma Skrevet 10. oktober 2009 #8 Del Skrevet 10. oktober 2009 Hei :-) Stakkars. Så utrolig kjedelig å være syk. Du burde jo bare holde sengen til du blir frisk igjen!!! Jeg har egentlig vært i overraskende god form denne høsten... Mamma har dyttet på meg div. c-vitaminspray og et vidunderpulver med masse vitaminer og antiokisdanter som jeg har vært flink til å ta. Kan kanskje ha noe med saken å gjøre. Det eller flaks ; ) Da jeg var yngre hadde jeg tilfeller der jeg besvimte ute pga menstrasjonssmerter og hadde løpende sykmelding en dag i mnd, og resept på paralgin forte... Kan det ha noe med blodkoaguleringsproblemet å gjøre? Har alltid hatt ganske mye og klumptete blod, men er ikke det normal? Håper pergokuren virker. Hvordan virker den? Smart å gå til akupunktør. Jeg gikk hos en da jeg forsøkte å bli gravid første gang. Kanskje jeg burde finne en jeg og.. Jeg har eggløsning (tror jeg). Har hatt veldig kraftig utfold (gjennomsiktig) siste dagene. Men jeg stoler ikke helt på kroppen lengre. Da jeg ble gravid med "ludde" hadde jeg testet med eggløsningstester som viste at jeg ikke hadde eggløsning... Sperm kan jo leve lenge, og mye sex kan gi flere eggløsninger også (sa en lege en gang). Krysser fingrene for at du skal ha store flotte egg som er klare som "egg" ; ) Har hatt noen alvorlige samtaler med samboern også, og han begynner å få nok. "Når har vi mistet mange nok?" spurte han meg, og han har jo ett poeng. Vi kan ikke fortsette inn i det uendelige. Han er også redd for svininfluesaen om jeg skulle bli gravid, så det er mange tanker og funderinger. Men nå får vi se hva som skjer denne mnd, og så får vi ta problemene som de kommer. Men han har noen veldig gode poeng, som vi må ta stilling til. Om vi skulle miste en 6 gang, når skal vi sette en strek? Når gir vi opp? Ludde har jo heller ikke godt av at mamma blir små deppa med gjevne mellomrom. Ble mange tanker her nå.... Håper du får en fin helg, og at forkjølelsen slipper taket! Stor klem fra meg : ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140707526-kj%C3%A6re-kj%C3%A6re-luddes-mamma/#findComment-140791173
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå